Modelbouw Tips & Trucs

Bespreek in dit subforum alles over modelbouw

Moderator: Jurrie

Gebruikersavatar
Jurrie
Moderator
Moderator
Berichten: 1947
Lid geworden op: 05 jan 2004, 23:09

Re: Modelbouw Tips & Trucs

Bericht door Jurrie »

Hoe maak ik modder?
Het maken van modder is eigenlijk heel simpel, zodra je de 'ingredienten' weet. Ik maak zelf modder door de volgende dingen te mixen (alle, of een deel ervan):
  • - Echte aarde uit de tuin (let op: even in de oven een x-aantal minuten 'bakken' op 200 graden, om alle bacterien te doden)
    - Alabastine (Plamuur, te koop bij bouwmarkten)
    - MIG pigment (Voor kleur van de modder)
    - MIG Acrylic Resin (Zelfde functie als plamuur, opvullen van de modder. Voordeel: droogt transparant op, je kan zoveel toevoegen als je wilt)
    - Verf (Voor kleur van de modder..ik gebruik zelf enamelverf)
    - Takjes (Uit de tuin)
    - Strooisel (Voor een modelspoorbaan)
    - Modelbouwzand (Zeer fijn zand, te koop bij modelspoorwinkels)
    - Static grass (HEKI decovliesgras, te koop bij modelspoorwinkels en modelbouwwinkels)
    - Steentjes (Uit de tuin bijvoorbeeld)
    - Kruiden (bijv: peterselie)
    - Boomblaadjes (bijv: zaadjes van een berkenboom of gekocht van bijvoorbeeld Plusmodel of Joefix Studio)
    - Optioneel: glanslak (bijv: ParketPlus, te koop bij de supermarkt). Voeg dit toe indien je dikke, vette, nieuwe, glanzende modder wil maken :D
Een aantal overige opmerkingen: de dikte van de modder bepaal je door de hoeveelheid Alabastine en MIG Acrylic resin die je toevoegt. Let op, indien je teveel plamuur toevoegt zal de modder erg wit uitslaan. Voeg alleen zoveel toe dat alle componenten aan elkaar zijn verbonden en je een beetje massa hebt. Voeg niet steeds meer plamuur toe om meer modder te krijgen, want dan slaat je modder wit uit.

Als je meer textuur in je modder wil: heel veel gras/takjes/steentjes/blaadjes/kruiden toevoegen. Indien je natte modder wil, glanslak toevoegen.

Greetz,

Jurrie
Gebruikersavatar
Jurrie
Moderator
Moderator
Berichten: 1947
Lid geworden op: 05 jan 2004, 23:09

Re: Modelbouw Tips & Trucs

Bericht door Jurrie »

Hoe maak ik paint-chips?

Wat zijn paintchips
Paintchips, of: chips in het kort zijn plekken waar de verf heeft losgelaten of er is afgekrast door de elementen of bijv: ruw gebruik. Voor een echt voorbeeld, zie de foto hieronder van een flink gebruikte Duitse Jerrycan:

Afbeelding
Geplukt van http://sdkfz7.free.fr/

Je ziet hier een aantal plekken waar de originele, zandkleurige verf van de jerrycan af is. Je ziet:
  • - Lichtgele chips: dit zijn vaak ondiepe krassen
    - Donkergrijze chips: dit zijn diepere krassen
    - Rode chips: Ik weet het hiervan niet zeker, maar ik denk dat dit de primer is die normaliter onder de verf zit
    - Roestbruine: daar waar de jerrycan voor een deel geroest is
Zo zie je, dat als je voor je model gebruik maakt van een aantal van deze typen chips, de diepte enorm vergroot wordt

Chips op je model
Ik zal het eerlijk toegeven: persoonlijk vind ik het 1 van de lastigste dingen om te maken, die chips. Waarom? Omdat er een aantal elementen precies goed moet zijn, anders lijkt het echt heel nep en ruineert het je model compleet (heb het zelf weleens meegemaakt). Het gaat om de volgende elementen:
  • - Dikte van de chip
    - Kleur van de chip
    - Grootte van de chip
    - Vorm van de chip
    - Plaats van de chip
Allereerst is belangrijk dat je niet te dikke verf gebruikt om de chip aan te brengen, anders lijkt het net alsof de chip er 'bovenop' ligt, terwijl in feite het juist dieper zou moeten liggen. De kleur van de chip dien je van tevoren te bepalen aan de hand van referentiefoto's. Vaak moet je zelf wat kleuren mengen om tot een goeie kleur te komen. Tevens moet je gewoon even kijken of de kleuren bij elkaar passen. De grootte van de chip is ook erg belangrijk. Voor het aanbrengen van chips heb je zeer weinig verf en een zeer dun penseel nodig. Sommigen brengen chips met een naald of sateprikker (waarvan de punt nog wat scherper is gemaakt) aan. Ik heb zelf een penseel gepakt, hier de meeste haren vanaf geknipt, en die gebruik ik om chips aan te brengen. Dan de vorm van de chip. Als je het voor het eerst gaat proberen zul je merken dat vaak de aangebrachte chip wat rond van vorm is. Dit komt door de manier waarop je een chip aanbrengt. Zoals je op bovenstaande foto al kan zien, zijn chips niet rond, maar hoekig, krasserig en ze zitten random op de jerrycan. Dan komen we meteen al bij het laatste punt: chips moeten op een logische plek zitten. Dus bij een vliegtuig: op het loopstuk naar de cockpit. Of bij een tank: rond luiken of plekken waar stowage wordt opgeslagen. Of, soms moet je gewoon wat research doen, want bijvoorbeeld Japanse vliegtuigen maakten gebruik van een heel slechte soort verf, die viel er gewoon deels vanaf, dus dan kan je overal chips aanbrengen.

Ik maak dus gebruik van een dun penseel, ik gebruik enamelverf en je hebt een flinke dosis geduld nodig. Je moet er allereerst voor zorgen dat de chips zelf er realistisch uitzien en ten tweede dat het niet te 'overdone' wordt door de hoeveelheid.

Veel oefenen is het devies! Hieronder een voorbeeld van chipping op een onlangs afgeronde Daimler Dingo (op de foto nog niet af):
Afbeelding
Zie de lichtgele krasjes

3D chips
Voor de echte gevorderden is er nog de 3D chip. Daarvan zijn er een aantal ook op de jerrycan te zien hierboven. Dit is een oppervlakkige chip, waar nog een chip in zit die dieper is. Zie hieronder voor een voorbeeld van een 3D chip:
Afbeelding
Lichte chips met een ingevulde binnenkant met een donkerdere kleur, zie rond de luiken

Afwerking
Vaak is na het aanbrengen van de chips het effect wat grof. Je kan het effect verzachten door verdere verwering aan te brengen zoals pinwashes, filters en stof.

Greetz,

Jurrie
Gebruikersavatar
Jurrie
Moderator
Moderator
Berichten: 1947
Lid geworden op: 05 jan 2004, 23:09

Re: Modelbouw Tips & Trucs

Bericht door Jurrie »

Rupsbanden voor tanks...hoe, wie wat?

Soorten rupsbanden voor tanks
Er zijn een aantal typen rupsbanden voor tanks. Allereerst is er de vinyl (rubber) track. Deze zit bij veel (oudere) Tamiya bouwdozen. Het voordeel van dit type rupsband is dat je hem er snel omheen kan leggen en zo klaar bent. Het nadeel is tweevoudig:
  • - Detail is vaak minder
    - De tracks 'hangen' minder mooi over de bovenste loopwielen
Veel modelbouwers vervangen rubberen rupsbanden met aftermarket rupsbanden, maar daar later meer over. In de meeste kits zitten tegenwoordig losse track-stukjes die je eerst los moet halen uit een sprue en dan stuk voor stuk aan elkaar lijmt. Het nadeel is dat het opschonen van de stukjes vaak veel tijd kost, maar het voordeel is dat het er vaak veel gedetailleerder uitziet dan rubberen rupsbanden. De handigste manier om deze te monteren is om ongeveer 1/3de van de benodigde tracks aan 1 kant uit de sprues te halen en op te schonen. Vervolgens speelt snelheid een rol. Lijm alle tracklinks aan elkaar. Als je het op een normaal tempo doet, is na montage van de laatste tracklink het geheel nog te buigen. Dan breng je dit deel van de tracks aan op de juiste plek van je model, zorg ervoor dat dit deel niet vastgelijmd wordt op de tank en laat het drogen. Tape eventueel dit deel vast, zodat het in de juiste vorm blijft. Na opdrogen van de stukjes, houd je iets over als dit:

Afbeelding

Herhaal dit proces nog 2x en je hebt 1 kant van de tracks gereed. Het is belangrijk dat je die stukken er nog af kan halen, want dit zal je enorm helpen bij het schilderen en verweren van de tracks. Tegenwoordig zit er bij enkele Dragon en Tamiya kits ook een zakje met losse stukjes tracklink, die dus al van de sprue af zijn. Deze hoef je dus niet op te schonen en kan je direct aan elkaar lijmen.

De laatste soort tracks zijn aftermarket tracks. Deze zijn vaak van Friulmodel of Modelkasten. Dit zijn extra gedetailleerde tracks die je kan gebruiken in plaats van de standaard kittracks. Friulmodel tracks zijn losse tracklinks van metaal, die naast het voordeel van extra detail ook door het gewicht een mooiere 'doorhang' hebben. Modelkasten tracks zijn plastic tracks.

Schilderen van de rupsbanden
Rupsbanden hebben vaak nogal een aparte kleur, het is erg lastig om deze realistisch na te maken. Mijn methode:

Mix verf (ik gebruik acrylverf, want ik gebruik een airbrush) met de volgende componenten:
- Zwart
- Zilver / Aluminium
- Bruin

Het zwart en zilver zorgt voor een metaalkleur, het bruin zorgt al een beetje voor verwering. Breng vervolgens de verf aan op je rupsbanden. Een alternatief, indien je je tracks erg stoffig wil maken, is om de tracks als basis meteen in de stofkleur te spuiten of te schilderen (bijv: lichte, stofbruine kleur). Hierna is het tijd voor filters en pinwashes. Gebruik donkerbruine (smerige) kleuren. Zie eerder in dit topic wat filters en pinwashes zijn en hoe je ze aanbrengt. Dit zal de diepte van de tracks enorm verbeteren.

Hierna is het tijd voor modder of stof. Maak modder volgens de in de vorige reply geschreven methode of maak stof door terpetine te mixen met MIG pigment (eventueel met nog wat MIG Acrylic Resin om het stof iets meer body te geven). Breng het aan op de tracks. Zorg ervoor dat je niet teveel doet, houd het subtiel. Bedenk namelijk dat door het rijden het meeste stof en modder weer van de tracks af gaat. Hierna is de laatste handeling aan de beurt, het drybrushen van de tracks met zilver. Pak een grote kwast, doop deze in zilver of aluminiumkleurige verf en strijk hierna met het penseel op een stuk doek of een stuk WC papier net zo lang totdat er geen verf meer op het WC papier /het doek komt. De truc is dat er dan ALSNOG een klein beetje verf in de kwast achter blijft, dat feit heb je nodig bij de volgende handeling. Strijk met de kwast over de tracks en je zal zien dat de hoger liggende delen wat zilver/aluminiumkleur meekrijgen. Zo maak je dat de tracks een beetje afgesleten zijn. Krijg je teveel zilverkleurige verf op je tracks? Dan zit er nog teveel verf in je kwast. Krijg je te weinig zilververf op de tracks, dan heb je teveel verf uit de kwast gehaald met het doek/wc papier. Een voorbeeld van een eindresultaat hiervan kan je hieronder vinden:

Afbeelding

Een alternatief voor de drybrush met zilververf is het gebruik maken van een zilverpotlood. Deze kan je kopen in schilders/teken winkels. Je kan gewoon met het potlood over de hoger liggende delen gaan van de tracks om zo een zilverlaagje aan te brengen.

Greetz,

Jurrie
special air service
Lid
Berichten: 496
Lid geworden op: 07 feb 2007, 14:14

Re: Modelbouw Tips & Trucs

Bericht door special air service »

Iemand tips om een 1:72 camonet te maken voor een Duitse bunker? Evt ook voor wat voertuigen.

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Jurrie
Moderator
Moderator
Berichten: 1947
Lid geworden op: 05 jan 2004, 23:09

Re: Modelbouw Tips & Trucs

Bericht door Jurrie »

special air service schreef:Iemand tips om een 1:72 camonet te maken voor een Duitse bunker? Evt ook voor wat voertuigen.

Alvast bedankt!
Hey special air service,

Tip: kijk eens in de verbanddoos. Daar zit gaas in wat je hiervoor mogelijk zou kunnen gebruiken. Tevens weet ik wel dat er winkels zijn die camonetten verkopen, maar die zijn meestal 1/48 of 1/35

Greetz,

Jurrie
special air service
Lid
Berichten: 496
Lid geworden op: 07 feb 2007, 14:14

Re: Modelbouw Tips & Trucs

Bericht door special air service »

Jurrie bedankt!

Zal zo eens kijken of we nog iets hebben in huis anders morgen verbanddoos maar eens uit de auto halen.

Trouwens als ik de eindresultaten van jou zie begin ik gewoon te kwijlen. Echt schitterend, petje af!

Edit: ik heb in de oude verbanddoos met spullen die al 10 jaar geleden verlopen zijn. :bonk: Wat gaasjes gevonden. Eens kijken of ik er wat van kan maken.

Foto's zijn slecht. Had te veel licht en bijna lege batterijen.

Net is een beetje stijf wat weer lastig is. Nog even zien hoe ik dat ga oplossen.

Afbeelding

Afbeelding


Edit van Jurrie: we hebben het hier alleen over modelbouw tips en technieken, heb de lopende projectjes even afgesplitst naar een ander topic, http://forum.wo2.nl/viewtopic.php?f=52&t=21499
Gebruikersavatar
Dasreich
Lid
Berichten: 73
Lid geworden op: 20 mei 2008, 16:50
Locatie: heythuysen

Re: Modelbouw Tips & Trucs

Bericht door Dasreich »

mischien ook fotos van het geheel poste zodat je een wat beter overzicht krijgt :P


,mvg
Heute wollen wir marschieren.
Einen neuen Marsh probieren.
In dem schönen Westerwald
Ja da pfeift der Wind so kalt
Gebruikersavatar
Jurrie
Moderator
Moderator
Berichten: 1947
Lid geworden op: 05 jan 2004, 23:09

Re: Modelbouw Tips & Trucs

Bericht door Jurrie »

Heb even een berichtje afgesplitst, en @dasreich, vriendelijk verzoek om daar ook verder te reageren, thanks :).

Er stond van SAS ook een vraag in "hoe ik dit alles kan verbeteren"...kan je misschien wat specifieker zijn? Voor zover je het niet hebt gedaan: lees dit hele topic nog eens door. Daar staat genoeg in. Sommige technieken zijn alleen via airbrush te bereiken, maar anderen zijn met een beetje creativiteit ook zonder airbrush aan te pakken. Als laatste kan je nog eens een spuitflesje proberen van bijvoorbeeld Revell of Tamiya :)

Greetz,

Jurrie
special air service
Lid
Berichten: 496
Lid geworden op: 07 feb 2007, 14:14

Re: Modelbouw Tips & Trucs

Bericht door special air service »

Jurrie zie het andere topic.

Ik heb trouwens nog tip om water te maken. Is lang geleden maargoed.

Benodigd: Stuk karton hout etc als ondergrond v/h water.
Siliconenkit voor glas! Deze is doorzichtig namelijk. verkrijgbaar bij doe het zelf zaak.
klein thee lepeltje.
Gewenste kleur verf van het water.

Tip! Doe dit buiten of in een grote geventileerde ruimte! De lucht is anders niet te harden en je kan misselijk worden. Ik was zelf zo stom om het te doen en spreek dus uit ervaring.

Werkwijze:
De ondergrond schilder je eerst blauw. Laat dit goed drogen. Vervolgens spuit je er in lijnen vlak langs elkaar de siliconenkit erop. Met het lepeltje druk je dan op de lijnen en trekt dan omhoog. Door dit overal te herhalen krijg je een soort golfjes. Goed laten drogen en klaar!
Je moet een beetje proberen wat het beste wil en lijkt. Heb dit een paar jaar geleden eens gedaan en wil opzich best.

Het is alleen een beetje lastig schoon te houden van stof.

Misschien dat ik over een tijdje nog wat ga proberen met soldaatjes die in het water lopen. Weet niet wanneer ik tijd en zin heb.
Gebruikersavatar
Jurrie
Moderator
Moderator
Berichten: 1947
Lid geworden op: 05 jan 2004, 23:09

Re: Modelbouw Tips & Trucs

Bericht door Jurrie »

Hoe schilder en verweer ik een 1/35 huis?

Zie de volgende site voor een how-to:
http://www.miniart-models.com/Assembly/page_06.php

Toegevoegd 03-12-2010
http://www.armorama.com/modules.php?op= ... 943&page=1

Greetz,

Jurrie
Gebruikersavatar
Jurrie
Moderator
Moderator
Berichten: 1947
Lid geworden op: 05 jan 2004, 23:09

Re: Modelbouw Tips & Trucs

Bericht door Jurrie »

Hoe schilder ik realistische houtnerven?

Weer een zeer interessante pagina gevonden, zie:

http://www.clubhyper.com/reference/woodgrainel_1.htm

Greetz,

Jurrie
Gebruikersavatar
KNIL.
Lid
Berichten: 320
Lid geworden op: 09 feb 2010, 17:57
Locatie: Zuid holland

Re: Modelbouw Tips & Trucs

Bericht door KNIL. »

Vraag:zouden een dioramaatje en een paar losse 1:35 figuurtjes slecht staan op een verdieping in je vitrine?
(waar je ook ander W02 spul hebt staan)

Trouwens heb thuis heel veel modelbouw staan,zelfs nog ongeopende doosjes maar het lukt me nooit om de figuurtjes goed te schilderen,verf gaat steeds over ander verf heen.
Robbert A
Lid
Berichten: 226
Lid geworden op: 13 mar 2008, 21:00

Re: Modelbouw Tips & Trucs

Bericht door Robbert A »

KNIL. schreef:Vraag:zouden een dioramaatje en een paar losse 1:35 figuurtjes slecht staan op een verdieping in je vitrine?
(waar je ook ander W02 spul hebt staan)
nee, hangt af hoe je het inricht :wink:
misschien zal het wel passen en anders wordt het een chaos
gewoon inrichten en uitproberen :wink:
''het spijt me dat ik het uniform heb aangetrokken, niet dat ik deelgenomen heb aan de gevechten, maar dat ik het uniform heb aangetrokken. Er zit een onuitwisbare vlek op'' --- Nederlandse oud-SSer

The Pacific, Hell was just an ocean away
Gebruikersavatar
Jurrie
Moderator
Moderator
Berichten: 1947
Lid geworden op: 05 jan 2004, 23:09

Re: Modelbouw Tips & Trucs

Bericht door Jurrie »

@KNIL,
Je kan heel kleine houten base-jes kopen, van bijv 3x3 cm. Hier kan je dan mooi 1/enkele figuren opzetten. Dit maakt het denk ik al een stuk sfeervoller.

Kan je wat beter uitleggen wat er precies misgaat bij het schilderen van de figuren, het is me niet helemaal duidelijk. Aangezien we in de Tips&Trucs rubriek zitten, ben ik hier wel benieuwd naar of ik of iemand anders je die vervolgens kan geven :D

Greetz,

Jurrie
Gebruikersavatar
KNIL.
Lid
Berichten: 320
Lid geworden op: 09 feb 2010, 17:57
Locatie: Zuid holland

Re: Modelbouw Tips & Trucs

Bericht door KNIL. »

Jurrie schreef:@KNIL,
Je kan heel kleine houten base-jes kopen, van bijv 3x3 cm. Hier kan je dan mooi 1/enkele figuren opzetten. Dit maakt het denk ik al een stuk sfeervoller.

Kan je wat beter uitleggen wat er precies misgaat bij het schilderen van de figuren, het is me niet helemaal duidelijk. Aangezien we in de Tips&Trucs rubriek zitten, ben ik hier wel benieuwd naar of ik of iemand anders je die vervolgens kan geven :D

Greetz,

Jurrie
als je bijvoorbeeld een bepaald soort pakket hebt waarbij de helmpjes,geweren enz los in de doos zitten dan gaan die dingen makkelijk maar als je dan toekomt aanhet figuurtje zelf en dan bijv. het haar en het gezicht moet doen dan komt bijvoorbeeld de verf van het haar op het gezicht en dan word het weer een knoeiboel. (ik heb gewoon bij de modelbouwwinkel het kleinste kwastje wat er was gekocht en het ook met een saté prikker geprobeert maar het precies verven lukt er niet mee.)
Moet je het eigenlijk 1 voor 1 doen?,dat je het ene verft en laat opdrogen en dan pas weer wat anders gaat verven?
Plaats reactie