stickers

Bespreek in dit subforum alles over modelbouw

Moderator: Jurrie

Plaats reactie
Gebruikersavatar
ijstheepak
Lid
Berichten: 261
Lid geworden op: 12 mei 2009, 14:46
Locatie: hoogeveen

stickers

Bericht door ijstheepak »

Bij een bouwpakket zitten altijd van die stickers.
Maar ik krijg ze er nooit mooi. :P
Hoe doen jullie dat altijd?
manen blijven altijd kinderen alleen de speeltjes worden wat duurder!
Gebruikersavatar
Charly1975
Lid
Berichten: 3211
Lid geworden op: 30 jan 2006, 16:09
Locatie: Betuwe

Re: stickers

Bericht door Charly1975 »

Die stickers heten officieel decals :wink:
Mijn methode: veel oefenen.
Ik denk dat Jurrie (of een andere doorgewinterde bouwer) je graag zal helpen met adviezen.
We're fools to make war
On our brothers in arms


(Mark Knopfler/Dire Straits - Brothers in Arms)
Robbert A
Lid
Berichten: 226
Lid geworden op: 13 mar 2008, 21:00

Re: stickers

Bericht door Robbert A »

decals zo noem je ze

ik zou ze eerst tussen de 30 en de 60 seconden laten weken en dan met een pincet plaatsen (weken in koud/lauw water)

en dan zou je nog met set en sol kunnen werken, maar ik zou echt niet weten wat het is en hoe je het gebruik :( jurrie weet dat vast wel
''het spijt me dat ik het uniform heb aangetrokken, niet dat ik deelgenomen heb aan de gevechten, maar dat ik het uniform heb aangetrokken. Er zit een onuitwisbare vlek op'' --- Nederlandse oud-SSer

The Pacific, Hell was just an ocean away
Gebruikersavatar
Jurrie
Moderator
Moderator
Berichten: 1947
Lid geworden op: 05 jan 2004, 23:09

Re: stickers

Bericht door Jurrie »

Daar kan ik inderdaad wel wat over zeggen. Dit is hoe ik er altijd mee om ga:

De eerste stap is de decals heel precies uitsnijden. Ik deed eerst altijd er wat ruim omheen knippen met een schaar, maar het nadeel hiervan is dat er altijd een (doorzichtig) randje achterblijft om de decal. Dit randje blijf je zien als de decal op je model zit. Vandaar netjes uitsnijden :). Daarna gewoon in water leggen en dan wachten (zie post Robbert A voor hoe lang). Vervolgens de decal, met het papieren ondergrondje er nog onder, uit het water halen. Decal + papier eronder vlakbij je model houden en dan de decal zo op de juiste plek op je model schuiven. Hoe dichter bij, hoe beter, dan hoef je namelijk minder te schuiven.

Wat je verder nog kan doen is eerst je hele model in de glanslak zetten. Als je dan je decals erop doet, nog een glanslaklaagje en dan matlak (om het model weer mat te krijgen), lijkt de decal minder een 'decal', maar alsof het er echt op geschilderd is. Verder kan je nog gebruik maken van het product Micro Set, wat ervoor zorgt dat een decal beter hecht, en Micro Sol. Dit laatste zorgt ervoor dat je decal 'zachter' wordt en na aanbrengen netjes over alle details valt. Als je een decal bijv: over een boutje heen legt of over een panelline, zal Micro Sol ervoor zorgen dat de decal netjes OM de bout heen gaat en IN de panelline :). Normaliter gebeurd dit namelijk niet.

Pas na het aanbrengen van de decals kan je, indien gewenst, aan de verwering beginnen. Dan 'blend' je het hele model in elkaar. Daarom is het lakken na het aanbrengen van de decals ook nuttig.

Heb je hier wat aan?

Greetz,

Jurrie
PS: Je mag een dergelijke 'techniek' vraag de volgende keer ook hier stellen :) : http://wo2forum.nl/viewtopic.php?f=52&t=21252&start=15
Gebruikersavatar
ijstheepak
Lid
Berichten: 261
Lid geworden op: 12 mei 2009, 14:46
Locatie: hoogeveen

Re: stickers

Bericht door ijstheepak »

Oke daar heb ik wat aan bedankt. :P
Mgv Jordi.
manen blijven altijd kinderen alleen de speeltjes worden wat duurder!
Plaats reactie