Mijn laatste diorama

Bespreek in dit subforum alles over modelbouw

Moderator: Jurrie

Peter M
Lid

Mijn laatste diorama

Bericht door Peter M »

Ik dacht, 'k zal ook eens wat foto's posten van mijn creatie(s) :) .

Dit diorama heb ik één jaar geleden voltooid. Het was mijn laatste diorama, hierna ben ik met modelbouw gestopt. Ik weet dat er nog verschillende verbeteringen aangebracht zouden kunnen worden zoals bijvoorbeeld details van de figuurtjes e.d.

Reacties zijn welkom, tips zijn overbodig, aangezien het diorama al verwerkt is in een groot diorama in een museum.

Het verhaal rond het diorama gaat als volgt:
Vroeg in een onweerachtige ochtend in de Falaise pocket. De stortregen maakt de weg tot een glibberige piste. In een Steyr Kommandeurwagen worden een Generaal en één van zijn officieren zo snel mogelijk uit de pocket gereden. Eén moment van onoplettendheid door de chauffeur en de Steyr slipt een brug af. De chauffeur komt om het leven, de Generaal en zijn officier komen er met de schrik vanaf.
Enkele uren later. De zon schijnt alweer volop. Een groep Waffen-SS’ers, liftend op een Brummbär van de 116. Panzerdivision, schenkt weinig aandacht aan het ongeluk, hun vermoeide ogen staren de hemel aandachtig af. Elk moment kan er een geallieerde ‘Jabo’ naar beneden storten die zijn vuur spuwt op alle vijandelijke voertuigen en die ook de logge taxi van de SS’ers niet zal sparen.

Algemeen overzicht van het dio:
Afbeelding

De generaal:
Afbeelding

Officier wacht op de bergepanzer, Waffen-SS'er bekijkt de situatie:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Geschokte chauffeur kijkt op zijn horloge:
Afbeelding
Peter M
Lid

Bericht door Peter M »

Afbeelding
Roel R.
Lid
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Prachtig, mijn complimenten!

Welke Generaal is het? :P
Peter M
Lid

Bericht door Peter M »

Daar heb ik eigelijk pas na het diorama aan gedacht om op te zoeken welke generaals er in de pocket zaten (en liefst nog een ongeluk hebben gehad ook :wink:). Dus dat is even een fictief feit in het diorama. De Windhund en Waffen-SS eenheden zaten natuurlijk zeker in de pocket
robin.h
Lid
Contacteer:

Bericht door robin.h »

Inderdaad ziet er mooi uit,heb je die gracht en de brug ook zelf gemaakt?
Mijn nieuwe verzamelsite: " http://www.worldwar2collector.tk "
Peter M
Lid

Bericht door Peter M »

Jup, alles buiten de voertuigen en de figuurtjes is zelf gemaakt
robin.h
Lid
Contacteer:

Bericht door robin.h »

Dat is je dan goed gelukt :)
Mijn nieuwe verzamelsite: " http://www.worldwar2collector.tk "
Yorick
Lid

Bericht door Yorick »

(Y)

zijn de figuurtjes standaard of heb je ze zelf aangepast?
"Arnhem bridge. And hold it!"
Maximus
Lid

Bericht door Maximus »

echt mooi maar die figuurtjes maak je die zelf helemaal of kun je die ergens kopen of hoe gaat dat precies in ze werk?
Jurrie
Moderator
Moderator

Bericht door Jurrie »

Ey,

Ik vind de opzet van dit diorama erg leuk. Vooral de hoogteverschillen zijn cool! Kvind de modder op de tank en die "omgebogen zijplaat" ook erg cool.

Vind de camo wel btje vaag, maar dat kan aan mij liggen. Kleur lijkt me op zich wel goed, maar ik vind het er zo vaag op zitten....maar het zou best kunnen dat er in't "echt" ook van zulke camo-schemes waren:D

Die brug ziet er ook erg goed uit! Die is erg mooi.

Btw, heb je een wash gedaan over de voertuigen? Zo niet, dan is dat misschien ook nog wel mooi(en makkelijk) om zo nog ff te doen..

Oja, en wat misschiennnn ook nog mooi is, om door het beekje een kleeeein beetje water te laten lopen. Dit kan je doen door er epoxyhars in te gooien. Dat is transparant(maar wel beetje donker) en dat lijkt echt heel goed op water!

Die figuren zien er idd ook erg goed uit, zowel hun pakkies, gezichten en de houding van de figuren!

Overall :lol: :erg mooi dus!

Greetz,

Jurrie
Bjorn
Lid

Bericht door Bjorn »

Schitterend~! :)

Lijkt me zelf ook wel een keer leuk om te maken, alleen heb ik het geduld er niet voor....
Yorick
Lid

Bericht door Yorick »

Jurrie schreef: Vind de camo wel btje vaag, maar dat kan aan mij liggen. Kleur lijkt me op zich wel goed, maar ik vind het er zo vaag op zitten....maar het zou best kunnen dat er in't "echt" ook van zulke camo-schemes waren:D
de Duiters waren altijd heel creatief met hun camo-schemes volgens mij, was niet echt een speciaal patroon voor.. of heb ik dat fout?
Jurrie
Moderator
Moderator

Bericht door Jurrie »

Yorick schreef:
Jurrie schreef: Vind de camo wel btje vaag, maar dat kan aan mij liggen. Kleur lijkt me op zich wel goed, maar ik vind het er zo vaag op zitten....maar het zou best kunnen dat er in't "echt" ook van zulke camo-schemes waren:D
de Duiters waren altijd heel creatief met hun camo-schemes volgens mij, was niet echt een speciaal patroon voor.. of heb ik dat fout?
Nee, das waar, ze zijn de masters of camouflage :)

Maar ik vind dit er wel heel vaag op zitten :|

en @BjornSpin: das idd een probleem van velen:P

Jurrie
Peter M
Lid

Bericht door Peter M »

Wel, het patroon op de Brummbär klopt, volgens een afbeelding die ik eens in een boek heb gezien. Op de Kommandeurwagen wou ik eens proberen het airbrush effect te bereiken, maar dat is mislukt (slechte thinner/verf combinatie) en in principe is de camouflage op de kommandeurwagen 'fout'.

De figuurtjes zijn zo uit de doos gehaald, gemonteerd en geverfd, zonder modificaties. Maar de 'echte' modelbouwers wijzigen hun figuurtjes wel, door dingen weg te vijlen en dngenop te vullen met speciale pasta, maar ik achtte mij er niet vaardig genoeg voor :).

Yup, een wash én water haden leuker geweest. Probleem met het water was dan wel dat ik de juiste vegetatie nogmoest vinden voor onder water. En eigelijk dierf ik het niet aan om die kunsthars uit te proberen. Ik heb eigelijk wat schrik voor experimenteren. Niet de modelbouw ingesteldheid, ik weet het :)
Jurrie
Moderator
Moderator

Bericht door Jurrie »

He grappig, ik ben nu trouwens met een Brummbar bezig...dus kzal ook eens zien wat voor camo patroon het wordt..

Ik vond die van J Kleerebezem erg mooi, die hij een x gemaakt heeft(tjek deze site: http://www.ww2modelmaker.com/modelpages/JKbumlate.htm )

Alleen vind het zimmerit wat teveel gedoe om allemaal zelf aan te brengen denk ik...

Maaru, het "water" waar ik het over heb is een een of ander epoxy(ja, ik krijg het van een vriend van mij) die gebruikt wordt om de rompen van schepen mee te coaten:) Een lekker goedje dus:P

Jurrie
Plaats reactie