Nick-H schreef:Hier een paar foto's van mijn 2e Airborne jeep. Ik heb er al een keer een gemaakt maar deze is mooier
Tips and tricks are welcome.
Groetjes Nick/Rupert
Ik mis de eenheid /pegasus tekens.
De pegasus zat zat meestal rechts voor op de bumber en links achter op de jeep.Soms geschilderd maar soms aangebracht op een plaat die bevestigd was.
Tip:Ik heb eens kentekens van Britse airborne eenheden op de pc in het groot nagemaakt en verkleind tot 1/35 en deze op dun papier uitgeprint.

Verklein deze pegasus in een tekenprogramma tot een miniatuur en print hem uit in kleur! Eenmaal op een jeep ziet het resultaat er perfect uit. Mensen zullen niet snappen hoe je zoiets zo haarscherp "geschilderd" krijgt.
De lichtblauwe census nummer (nummer op de motor kap) voor een jeep begint deze altijd met een M veel airborne jeep beginnen met een 5 oudere jeeps met een 4.
Dit kan je met de Transfer cijfers doen die in bij de doos geleverd worden.
Ook mogelijk maar dan heb je echt veel geduld nodig. de schilderd het stuk waar de nummers moeten komen wit of lichtblauw. Je schaft je wrijf cijfer /letters aan in het juiste formaat (boekhandel) deze plak je op het beschilderde gedeelte.
Daarna maak je het geheel groen. Goed laten drogen. dan de cijfertjes en letter met een mesje of plakband verwijderen.
En dan komt daaronder het cijfer / letter in de juiste kleur te voorschijn. is wel moeilijk werkje.
Ik zelf knipt liever de juiste cijfers uit een transfer en plak die dan op.
Elk voertuig had een zogenaamde brug clasificatie. Dit was een ronde gele plaat met daarop het gewicht van het voertuig. Dit was gewoonlijk een 3 maar vele jeeps trokken ook een aanhanger en die werd gesteld op 2. Dus mogelijk is het nummer 3 maar ook een 3 met een zwarte streep en daaronder een 2, maar ook 5 kwam voor. Heel erg strict werd het niet gevolgd.
Deze plaat zat vaak voor de linker koplamp. Standaard hadden de airborne jeeps een bevestinging op de bumper waaraan ze in geval van pech ook aan voort gesleept konden worden.
(maar er zijn altijd uitzonderingen als het om airborne uitvoeringen gaat!)

1) ronde gele plaat met brug klasse in dit geval 3 met zwarte streep eronder en dan een 2 (aanhanger)
2) een pegasus plaat op de grille bevestigd. Dit is officieel. Vaak had men ook meestal rechtsonder op de bumber een pegasus (lichtblauw op bordeau rood geschilderd (officieel is dit te klein maar heel vaak gedaan)
3) sleep haak
4)ster aan de zijkant. ook wel eens groter van formaat net achter de zitting van de bestuurder. (Deze sterren zijn als transfer aanwezig in de bouwdoos.) Kwamen ook vaak genoeg niet voor.
achter zijde:

A) Pegasus plaat (lokatie kon ook ergens ander achterop de jeep zijn en geschilderd.
B)Census nummer van de Jeep. Veel zeggen dat deze lichtblauw behoord te zijn maar het kan zijn dat standaard wit ook mogelijk is.
C)eenheid nummer in dit geval betreft het de Kings Own Scottish Borderers jeep. getal 67 op een lichtbruine plaat.
(Ergens in 1944 zijn deze nummers veranderd en het is mogelijk op orginele foto's een jeep te zien met een ander nummer van dezelfde eenheid genomen op een ander moment.)
Deze nummers hieronder zijn voor zowel de 1ste als de 6de airb divisie gebruikt. Vanaf halverwege 1944.
De verkenners (recce) weken af van de officiele groen blauw voor op het voertuig en gebruikten gewoon groen geel en vaak het bordje schuin in twee kleuren, groen driehoek linksboven en rechtsonder geel. droegen sommigen ook op hun helm.

D)Wit differentieel. Onder de jeep zat een lampje dit scheen op het differentieel. De achterkomende voertuigen zagen in het donker zo waar een voertuig reed zodat men in kolonne kon rijden zonder verdere verlichting aan te hoeven.
Wit differentieel kwam op vele andere (Britse) infantrie voertuigen ook gewoon voor.
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944