Ik heb me ook jaren met 1/72 - 1/76 bezig gehouden. Werd me te klein op een gegeven moment. ik wilde meer details zien. En ben overgegaan op 1/35.
Bij model bouw zijn er ruwweg 2 groepen als het gaat om schilderen. Van te voren schilderen, in het rekje. Of later als je aan het bouwen bent. Er is voor beiden wat te zeggen en bepaalde zaken is het handiger om in het rekje te schilderen en sommige zaken beter later.
Zowel met modelbouw als met 1/1 voertuigen is het zo. Eenmaal inelkaar kan je bij bepaalde plekken nooit meer bij.
B.v. achter de loop en aandrijfwielen, en tussen in, wordt het vrij lastig. Helemaal vervelend is het als je geschilderd hebt en alles inelkaar dat je dan alsnog plekken ziet die niet geschilderd zijn en waar je dus absoluut niet meer bij kan komen.
Bij het inelkaar zetten krijg je het mooiste resultaat als je zo nauwgezet mogelijk te werk gaat. Eerst droog inelkaar passen en mocht het niet helemaal lekker zitten ieder braampje en andere overtollige stukjes weg vijlen, schrapen, knippen. Voor minder als perfect moet je het niet doen. Als iets niet direct lukt. Neem even een koffie pauze. Beter een paar dagen langer en een perfect resultaat als snel resultaat en denken: "Valt eigenlijk wel een beetje tegen".
Ik heb modellen dagen lang laten liggen omdat het niet lekker liep.
Uiteindelijk wordt je met elk geslaagd model beter.
Wat je vaak in de instructies niet leest is het gebruik van hulpmiddelen als plakband, klei, klemmetjes elastiek. Hiermee kan je zaken b.v. perfect 90graden op hun plaats houden terwijl het droogt of als je er mee bezig bent.
Helaas met rupsbanden heb ik niet veel ervaring. Ik heb vrijwel geen rupsvoertuigen. Degene die ik heb aangeschaft waren nog voorzien van vinyl aan een stuk rupsbanden. Tegenwoordig bestaan ze uit losse schakels of uit gedeelten die je aan elkaar moet lijmen. Daar heb ik geen ervaring mee. Ik heb in modelbouw bladen wel de nodige adviezen over inelkaar te lijmen tracks gelezen. Dus ze zullen ongetwijfeld ergens op internet te vinden zijn. Ik zal nog eens wat rondsnuffelen als ik wat vind zal ik de link plaatsen.
Maar ik herken wel wat in je werkwijze. Mijn eerste modellen waren vliegtuigen op die schaal en van Matchbox. Die waren in twee kleuren en zagen er zonder verf (in mijn ogen) al mooi uit. Later moest er toch de "orginele" kleuren op komen. En dat was aangezien ze al inekaar zaten niet altijd 100% geweldig.
Na lang 1/35 gebouwd te hebben ben ik voornamelijk bezig met 1/1.
Hoewel ik recent weer een paar dozen van het merk Master Box 1/35 British paratroopers binnen heb gekregen.

And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944