[Italeri 1/72] M6 Anti Tank Vehicle - DONE!!

Bespreek in dit subforum alles over modelbouw

Moderator: Jurrie

Gebruikersavatar
Jurrie
Moderator
Moderator
Berichten: 1947
Lid geworden op: 05 jan 2004, 23:09

Re: [Italeri 1/72] M6 Anti Tank Vehicle

Bericht door Jurrie »

Dank voor je input Johan! Val ik qua historische accuratesse toch nog door de mand, het was bijna gelukt :mrgreen: . Is me al eens eerder overkomen, toch nog wat meer effort hierin steken een volgende keer. Overigens is er (op het internet althans) niet al teveel over deze Dodge trucks te vinden, behalve wat Wikipedia informatie. Over de standaard WC-52 is veel meer te vinden.
johan willaert schreef:
Jurrie schreef:suggesties zijn welkom!
De motorkapnummers zijn totaal verkeerd...

Dodge WC-55 hadden nummers tussen USA W-6016072 en W-6021066 en USA W-6022453 en W-6022837
Kijk, dat is kennis die een kenner heeft! Blijkbaar een fout in de kit, dit is wat er standaard bij zit.
johan willaert schreef: Ook de bumpermarkering USA is weinig realistisch.... Die USA dient eigenlijk boven het motorkapnummer te staan...
Dit is een stukje eigen interpretatie, heb geen fotobronnen. Het klopt dat deze boven het motorkapnummer hoort te staan. Helaas is de decal eigenlijk te groot en als ik hem daar zou plaatsen, zou het m.i. nog onrealistischer worden.
johan willaert schreef: Zet je ook nog het kanon er op, want een verbouwde WC55 naar cargo model (WC52 type) had geen bakken met munitie meer...
Zaten die bakken er in het geheel niet op, of waren ze niet gevuld met munitie? Als ze de bakken er zelf nog wel op/in zaten: als supply-truck had ik in gedachten dat deze mogelijk ook konden blijven zitten, omdat er natuurlijk ook bevoorrading was van 3,7mm kanonnen, die niet op de Dodge zaten. Maar goed, hier heb ik verder geen info of fotografisch bewijs van.
johan willaert schreef: Mooi werk anders....
Dank!

Gr,

Jurrie
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Re: [Italeri 1/72] M6 Anti Tank Vehicle

Bericht door johan willaert »

De laadbak van een WC52 (cargo) is anders dan die van een WC-55(M6)

Wanneer men van een WC55 het kanon afnam om de Dodge als gewone truck te gebruiken, kan men misschien wel dezelfde laadruimte gebruikt hebben, maar er zal toch wel geen munitie meer in geplaatst zijn...
29th Let's Go!!!!!
Gebruikersavatar
Jurrie
Moderator
Moderator
Berichten: 1947
Lid geworden op: 05 jan 2004, 23:09

Re: [Italeri 1/72] M6 Anti Tank Vehicle

Bericht door Jurrie »

Vermoedelijk niet. Maar helemaal uit te sluiten valt het niet. Er waren immers toch ook 3,7mm kanonnen die bevoorraad moesten worden?

Ik acht de kans niet zo groot nee :mrgreen:

Gr,

Jurrie
Gebruikersavatar
Jurrie
Moderator
Moderator
Berichten: 1947
Lid geworden op: 05 jan 2004, 23:09

Re: [Italeri 1/72] M6 Anti Tank Vehicle

Bericht door Jurrie »

b]Stap - Verweren - Drybrush[/b]
Wielen voorzien van een grijze dryrbrush. Is een subtiel effect, krijg het lastig op de foto (links is gedrybrusht).

Afbeelding

Slechts stof en een paar oliespatters staan in de weg van voltooiing van de wielen :).

Stap - Verweren - Fading
Ik heb alle horizontale vlakken voorzien van fading. Dit dmv het aanbrengen van dotjes olieverf (502 Abteilung en Van Gogh) met de kleuren wit, geel, blauw en donkerbruin.

De eerste twee foto's tonen dat de motorkap + de spatborden hiervan reeds zijn voorzien.
Afbeelding
Afbeelding

Hieronder iets meer foto's van het proces en resultaat.
Op foto #1 het aanbrengen van de dotjes olieverf
Op foto #2 is de rechterkant al gedaan, maar de rechterkant nog niet.
Op foto #3 zijn zowel de linker- als de rechterkant iets gefade. Dit d.m.v. een penseel die in terpetine is geweekt, waarvan (bijna) alle terpetine weer uit de penseel gehaald is. Blenden d.m.v. beweging in circels.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Er volgt nog een klein beetje fading op de verticale vlakken t.z.t.

Stap - Verweren - Roest - Deel 1
Aangebracht als een soort pinwash rondom wat details. Gedaan met 502 Abteilung Light / Dark rust met wat terpetine. Teveel weggehaald met alleen wat terpetine.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Nog een heel klein beetje bijwerken met roest pigment poeder, en dan is dat klaar.

Hope u like it so far :)

Gr,

Jurrie
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: [Italeri 1/72] M6 Anti Tank Vehicle

Bericht door Joep »

Jurrie schreef:b]Stap - Verweren - Drybrush[/b]
Wielen voorzien van een grijze dryrbrush. Is een subtiel effect, krijg het lastig op de foto (links is gedrybrusht).


Slechts stof en een paar oliespatters staan in de weg van voltooiing van de wielen :).

Stap - Verweren - Fading
Ik heb alle horizontale vlakken voorzien van fading. Dit dmv het aanbrengen van dotjes olieverf (502 Abteilung en Van Gogh) met de kleuren wit, geel, blauw en donkerbruin.


Hieronder iets meer foto's van het proces en resultaat.
Op foto #1 het aanbrengen van de dotjes olieverf
Op foto #2 is de rechterkant al gedaan, maar de rechterkant nog niet.
Op foto #3 zijn zowel de linker- als de rechterkant iets gefade. Dit d.m.v. een penseel die in terpetine is geweekt, waarvan (bijna) alle terpetine weer uit

Er volgt nog een klein beetje fading op de verticale vlakken t.z.t.

Stap - Verweren - Roest - Deel 1
Aangebracht als een soort pinwash rondom wat details. Gedaan met 502 Abteilung Light / Dark rust met wat terpetine. Teveel weggehaald met alleen wat terpetine.


Nog een heel klein beetje bijwerken met roest pigment poeder, en dan is dat klaar.

Hope u like it so far :)

Gr,

Jurrie
I like it so far!
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Gebruikersavatar
rammsander
Lid
Berichten: 1011
Lid geworden op: 31 mar 2010, 15:25
Gegeven: 12 keer
Ontvangen: 9 keer

Re: [Italeri 1/72] M6 Anti Tank Vehicle

Bericht door rammsander »

Jurrie! Gaaf zeg! Mooi gedaan tot zover, ben benieuwd naar het eind reslutaat!
Eripiendo victoriae prosum. "Al helpende dien ik de overwinning"

http://oorlogsleven.jimdo.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
SJORS-SJORS
Lid
Berichten: 405
Lid geworden op: 18 mei 2005, 18:14
Locatie: Oudheusden

Re: [Italeri 1/72] M6 Anti Tank Vehicle

Bericht door SJORS-SJORS »

Ik vind het bijzonder, echt schitterend wat je doet en kan met verf. Alleen... een voertuig dat zo verroest is? Die dingen waren toen der tijd nieuw toch?
Windhund - Grenadier
Panzergrenadiere,
vorwärts, zum Siege voran!
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: [Italeri 1/72] M6 Anti Tank Vehicle

Bericht door Jan Klaassen »

SJORS-SJORS schreef:Ik vind het bijzonder, echt schitterend wat je doet en kan met verf. Alleen... een voertuig dat zo verroest is? Die dingen waren toen der tijd nieuw toch?
Na maanden, zo niet jaren van gebruik is roest vast niet zeldzaam geweest op deze voertuigen :roll:

Mooi gedaan Jurrie! Kijk al uit naar het eindresultaat!
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: [Italeri 1/72] M6 Anti Tank Vehicle

Bericht door Kugelblitz »

Jan Klaassen schreef:
SJORS-SJORS schreef:Ik vind het bijzonder, echt schitterend wat je doet en kan met verf. Alleen... een voertuig dat zo verroest is? Die dingen waren toen der tijd nieuw toch?
Na maanden, zo niet jaren van gebruik is roest vast niet zeldzaam geweest op deze voertuigen :roll:

Mooi gedaan Jurrie! Kijk al uit naar het eindresultaat!
Precies, die voertuigen werden helemaal afgebeuld en tot het uiterste op de proef gesteld, een beetje roest is wel het laatste waar men zich druk om maakte. Daarnaast zal de kwaliteit van het plaatwerk/primer niet altijd op z'n best zijn geweest gezien de tijdsdruk en de schaarste in materialen, wat ook resulteert in een snellere slijtage.

Mooi werk, Jurrie!

Groet, Kugel! :mrgreen:
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: [Italeri 1/72] M6 Anti Tank Vehicle

Bericht door Joep »

SJORS-SJORS schreef:Ik vind het bijzonder, echt schitterend wat je doet en kan met verf. Alleen... een voertuig dat zo verroest is? Die dingen waren toen der tijd nieuw toch?
De roest is inderdaad misschien iets te veel zoals het irl was maar ik denk dat Jurrie dat express gedaan heeft om het net op een voertuig te laten lijken waar men zich inderdaad niet druk maakte om roest of iets dergelijks.
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Gebruikersavatar
Jurrie
Moderator
Moderator
Berichten: 1947
Lid geworden op: 05 jan 2004, 23:09

Re: [Italeri 1/72] M6 Anti Tank Vehicle

Bericht door Jurrie »

Dank voor alle reacties zeg!

@SJORS-SJORS, het voertuig kent redelijk wat roest inderdaad. Geheel onmogelijk...? Denk het niet, na een jaartje zware inzet. Waarschijnlijk? Denk dat er redelijk wat roest op zit ja, misschien ietwat veel. Doseren is altijd lastig :oops: .

Overigens, de roest in de laadbak wordt grotendeels afgedekt door alle accesoires die erop komen. Hierdoor zijn alleen de kleine roeststrepen bij het exterieur nog zichtbaar. De enige zichtbare plek met 'veel roest' is de laadklep. Die heb ik expres was roestiger gemaakt ivm het vele gebruik.

Gr,

Jurrie
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Re: [Italeri 1/72] M6 Anti Tank Vehicle

Bericht door johan willaert »

Eigenlijk roest iets alleen wanneer na het afslijten van de verf het niet meer gebruikt wordt...
Realistischer op gebruikte oppervlakken is de metaalkleur...

Daarnaast had en heeft men in elke leger van elke tijd een doeltreffende methode om roest te vermijden... Verf en nog es verf...

Maar laat ons inderdaad wachten tot alles af is
29th Let's Go!!!!!
Gebruikersavatar
Jurrie
Moderator
Moderator
Berichten: 1947
Lid geworden op: 05 jan 2004, 23:09

Re: [Italeri 1/72] M6 Anti Tank Vehicle

Bericht door Jurrie »

Dank voor de reacties! Ik heb het roest aangepast, zie update. Hoop dat het al iets meer naar smaak is.

Stap - Verweren - Roest 2 / Drybrush 2 / Verticale Fading
Met MIG pigmenten heb ik het roest voorzien van:
a) Meer tintent
b) Structuur

Daarnaast heb ik n.a.v. opmerkingen over het feit dat het roest wat rood was, met olieverf (502 Abteilung Shadow Brown) washes over de grotere stukken roest gedaan. Was nu zelf ook meer tevreden over de kleurtoon.

Heb 1 treeplank van wat meer roest voorzien (links). Daarnaast nog wat zilveren drybrushes van randen gedaan. Ook een nog wat dikkere wash in de bak gedaan...kan ik nog veel meer kleurtonen in aanbrengen, maar ben er maar mee gestopt omdat je straks er toch niets meer van ziet :D.

Als laatste de zijpanelen nog voorzien van wat vuiligheid / regenachtige strepen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Stap - Verweren - Dusting 1
De vervolgstap is het aanbrengen van stof. De eerste laag heb ik aangebracht met de airbrush. Hiervoor heb ik een mix van Tamiya Desert Yellow en White gebruikt, flink verdund.

Zie foto's. Vervolgstap is nog een beetje aanstippen hier en daar met MIG pigment + structuur aanbrengen + kleurvariatie bij de wielkasten / onder de wielfenders voor.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Hope u like it :)

Gr,

Jurrie
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: [Italeri 1/72] M6 Anti Tank Vehicle

Bericht door Kugelblitz »

Wordt steeds beter, erg goed!
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Gebruikersavatar
Jurrie
Moderator
Moderator
Berichten: 1947
Lid geworden op: 05 jan 2004, 23:09

Re: [Italeri 1/72] M6 Anti Tank Vehicle

Bericht door Jurrie »

Thanks Kugelblitz! Qua truckje zijn we er nu echt bijna!

Gr,

Jurrie
Plaats reactie