Op Kitmaker Benelux loopt de campagne 'Stars of the Benelux'. Hiervoor had ik nog een interessante kit in de stash liggen, te weten de P-40N van Italeri. Daarnaast had ik een tijd eerder ook al het boek van Dutch Profile gekocht en had daarmee mijn interesse gewekt.

De kit, accessories & referentiemateriaal
Voor de "Stars of the Benelux" campagne ga ik de volgende kit bouwen:
- Italeri 1/48 P-40N - Kittyhawk Mk.IV (nr 2658)
Met daarbij:
- Flevo Decals 1/48 ML-KNIL 1942-1947 Part 1 (zie review: http://benelux.kitmaker.net/modules.php ... nt&id=8849)
- Airscale 1/48 Cockpit Placard Decals
- Airscale 1/48 Instrument Dial Decals
- Eduard 1/48 Seatbelts RAF WWII
- (ik ben nog op zoek naar resin wielen, mogelijk komen die nog!)
Ik maak gebruik van het volgende leesvoer:
- Curtiss P-40E/N Part 1 - 1942-1945 - History, Camouflage and Markings door Max Schep en Luuk Boerman, ISBN 978-94-90092-02-3
…diverse internet websites voor algemene referentie, cockpitkleuren enzovoorts
De versie die ik ga maken is:
- ML-KNIL 120th Squadron te Merauke, 1944
Impressie kit
De kit kent niet al teveel parts (top

Een iets gedetailleerdere inspectie laat echter wel een issue zien dat bij de review van Hyperscale ook al geconstateerd werd (zie hieronder): de matrijzen voor de kit lijken wel aan wat slijtage onderhevig, er zijn hier en daar een paar rare bobbels en een aantal vlakken matchen qua hoogte niet aan elkaar. Wordt een klein beetje schuren en misschien deels her-ingraveren van paneellijnen. Laten we hopen dat t meevalt.
Hyperscale maakte eerder een review van de kit, deze is hier te vinden: http://www.hyperscale.com/2007/reviews/ ... ewbg_1.htm. Het blijkt dat de Italeri kit feitelijk een rebox is van de AMT kit uit de jaren 90. Brett Green geeft aan de cockpit 'adequaat' te vinden. Ik denk, met wat ik er van zie, dat dit gelijkwaardig is aan de Hasegawa releases. De sidewalls zijn zelfs gedetailleerder. Het model mist enkele kleine details die men wel zou verwachten. Opvallend is het grote aantal varianten dat te maken is. Niet alleen voor de KNIL, maar ook RAF, USAF, Australie, Nieuw-Zeeland en Brazilie.
Aan de slag - Stap 1 - De cockpit - Prep
Goed opletten geblazen bij de cockpit omdat je al een keuze voor de juiste versie moet maken. Bij mij versie C voor de KNIL versie. Wat opvalt is dat er op de parts hier en daar wat flash aanwezig is en wat misvorming. Een beetje extra opvul en schuurwerk is vereist. Daarnaast heb ik de seatbelts van de stoel afgeschuurd, omdat ik losse seatbelts van Eduard heb. Ik heb de parts in logische segmenten gelaten voor het airbrushes en in elkaar zetten.
Zie de foto's.

De volgende stappen betreffen de primer en grondlagen voor de cockpit parts.
Gr,
Jurrie