[Italeri 1/48] P-40N ML-KNIL

Bespreek in dit subforum alles over modelbouw

Moderator: Jurrie

Gebruikersavatar
Jurrie
Moderator
Moderator
Berichten: 1947
Lid geworden op: 05 jan 2004, 23:09

[Italeri 1/48] P-40N ML-KNIL

Bericht door Jurrie »

Hi all,

Op Kitmaker Benelux loopt de campagne 'Stars of the Benelux'. Hiervoor had ik nog een interessante kit in de stash liggen, te weten de P-40N van Italeri. Daarnaast had ik een tijd eerder ook al het boek van Dutch Profile gekocht en had daarmee mijn interesse gewekt.

Afbeelding

De kit, accessories & referentiemateriaal
Voor de "Stars of the Benelux" campagne ga ik de volgende kit bouwen:

- Italeri 1/48 P-40N - Kittyhawk Mk.IV (nr 2658)

Met daarbij:
- Flevo Decals 1/48 ML-KNIL 1942-1947 Part 1 (zie review: http://benelux.kitmaker.net/modules.php ... nt&id=8849)
- Airscale 1/48 Cockpit Placard Decals
- Airscale 1/48 Instrument Dial Decals
- Eduard 1/48 Seatbelts RAF WWII
- (ik ben nog op zoek naar resin wielen, mogelijk komen die nog!)

Ik maak gebruik van het volgende leesvoer:
- Curtiss P-40E/N Part 1 - 1942-1945 - History, Camouflage and Markings door Max Schep en Luuk Boerman, ISBN 978-94-90092-02-3
…diverse internet websites voor algemene referentie, cockpitkleuren enzovoorts

De versie die ik ga maken is:
- ML-KNIL 120th Squadron te Merauke, 1944

Impressie kit
De kit kent niet al teveel parts (top :)), fijne paneellijne, enkele rivets en een vrij gedetailleerde cockpits met knoppen, schakelaars, steunbalken enzovoorts.

Een iets gedetailleerdere inspectie laat echter wel een issue zien dat bij de review van Hyperscale ook al geconstateerd werd (zie hieronder): de matrijzen voor de kit lijken wel aan wat slijtage onderhevig, er zijn hier en daar een paar rare bobbels en een aantal vlakken matchen qua hoogte niet aan elkaar. Wordt een klein beetje schuren en misschien deels her-ingraveren van paneellijnen. Laten we hopen dat t meevalt.

Hyperscale maakte eerder een review van de kit, deze is hier te vinden: http://www.hyperscale.com/2007/reviews/ ... ewbg_1.htm. Het blijkt dat de Italeri kit feitelijk een rebox is van de AMT kit uit de jaren 90. Brett Green geeft aan de cockpit 'adequaat' te vinden. Ik denk, met wat ik er van zie, dat dit gelijkwaardig is aan de Hasegawa releases. De sidewalls zijn zelfs gedetailleerder. Het model mist enkele kleine details die men wel zou verwachten. Opvallend is het grote aantal varianten dat te maken is. Niet alleen voor de KNIL, maar ook RAF, USAF, Australie, Nieuw-Zeeland en Brazilie.

Aan de slag - Stap 1 - De cockpit - Prep
Goed opletten geblazen bij de cockpit omdat je al een keuze voor de juiste versie moet maken. Bij mij versie C voor de KNIL versie. Wat opvalt is dat er op de parts hier en daar wat flash aanwezig is en wat misvorming. Een beetje extra opvul en schuurwerk is vereist. Daarnaast heb ik de seatbelts van de stoel afgeschuurd, omdat ik losse seatbelts van Eduard heb. Ik heb de parts in logische segmenten gelaten voor het airbrushes en in elkaar zetten.

Zie de foto's.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De volgende stappen betreffen de primer en grondlagen voor de cockpit parts.

Gr,

Jurrie
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: [Italeri 1/48] P-40N ML-KNIL

Bericht door Joep »

Lijkt me een leuk project om te volgen!
Ik ben weer beniewd wat voor prachtigs je dit keer gaat maken :mrgreen:
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Gebruikersavatar
Jurrie
Moderator
Moderator
Berichten: 1947
Lid geworden op: 05 jan 2004, 23:09

Re: [Italeri 1/48] P-40N ML-KNIL

Bericht door Jurrie »

@joep,
Thanks. Ga mn best doen :mrgreen: .

@all,
Stap 1 - De cockpit - Primer
Weinig toe te voegen aan de foto. Ik heb gebruik gemaakt van de Vallejo Grey Surface primer, door de airbrush heen. Omdat het een wat aparte, groffe textuur heeft hoe het uit de airbrush komt (weet ik van voorgaande ervaringen), heb ik nu de primer iets verdund met Vallejo Model Air Thinner, de druk wat hoger gezet (2 bar) en wat dikkere lagen gespoten. Primer zit er nu wat egaler op, maar zou het niet gebruiken denk ik voor een gladde glossy finish.

Mocht iemand hier nog tips hebben, specifiek voor de Model Air primer, dan hoor ik t graag.

Afbeelding

Gr,

Jurrie
Gebruikersavatar
Jurrie
Moderator
Moderator
Berichten: 1947
Lid geworden op: 05 jan 2004, 23:09

Re: [Italeri 1/48] P-40N ML-KNIL

Bericht door Jurrie »

Stap 1 - De cockpit - basiskleur
Ben verder met de cockpit gegaan. Heb een paar kleuren Vallejo Model Air + Gunze Interior Green gebruikt voor het interieur. Daarnaast een donkergrijze kleur Vallejo Model Air voor het instrumentarium.

Als afronding nog een laagje Vallejo Model Air Satin Varnish. Ook deze, net als de primer, eens met wat hogere druk en meer volume gespoten. Gaat nu wat beter (minder sinaasappelskin).

Heb de stoel een net wat andere tint gespoten dan de rest van het interieur.

M.a.w: de cockpit is klaar voor verdere details schilderen en verweren!
Afbeelding

Stap 2 - Fuselage - Deel 1
Ben doorgegaan met stap 2. Dit kostte redelijk wat moeite. Gezien de grote hoeveelheid flash was er als eerste veel opschoonwerk. Daarna moest ook nog een stuk weggesneden worden om de P-40N versie te kunnen maken. Beetje jammer dat dit zo moet.

Niet op de foto, maar wel gedaan: wat dryfits met het juiste glaswerk. Gaat redelijk passen, klein beetje putty nodig misschien. Normaliter lijm ik mijn raamwerk met witte houtlijm, maar omdat er nu wat schuurwerk nodig is heb ik wat stevigers nodig. Ik heb Micro Krystal Clear gekocht hiervoor, speciale lijm voor doorzichtig raamwerk. Even kijken of dit gaat werken :).

Voor het aanpassen van de fuselage heb ik gebruik gemaakt van de Trumpeter cutter, plus een scherp mesje, plus wat schuurmiddelen.

Afbeelding

Voor
Afbeelding

Na
Afbeelding

PS: Nog een paar parts te gaan zoals je bij stap 2 kan zien. Ook heb ik voor de zekerheid daar waar de cockpitdelen moeten, hier ook de ejector pins opgevuld, geschuurd en alvast in de cockpitkleuren gespoten (niet op de foto)

PS2: Heb inmiddels toch nog True Details 1/48 resin wielen gekocht. Een mooie extra!

Gr,

Jurrie
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: [Italeri 1/48] P-40N ML-KNIL

Bericht door Joep »

Het beginnetje is er al;)
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Gebruikersavatar
earlymb
Moderator
Moderator
Berichten: 1751
Lid geworden op: 16 jul 2004, 23:54
Locatie: Den Haag
Ontvangen: 28 keer
Contacteer:

Re: [Italeri 1/48] P-40N ML-KNIL

Bericht door earlymb »

Ik ben geen modelbouwer, maar ik zou graag eens een redelijk formaat B-25 maken in de kleuren van het 18e Squadron ML-KNIL, daar heeft mijn grootvader bij gezeten. Zijn broer (mijn oud-oom dus) vloog met Piper Cubs in het 17 VarWa ML-KNIL, dat zou het project daarna zijn.
Gebruikersavatar
Jurrie
Moderator
Moderator
Berichten: 1947
Lid geworden op: 05 jan 2004, 23:09

Re: [Italeri 1/48] P-40N ML-KNIL

Bericht door Jurrie »

@Joep,
idd :)
earlymb schreef:Ik ben geen modelbouwer, maar ik zou graag eens een redelijk formaat B-25 maken in de kleuren van het 18e Squadron ML-KNIL, daar heeft mijn grootvader bij gezeten. Zijn broer (mijn oud-oom dus) vloog met Piper Cubs in het 17 VarWa ML-KNIL, dat zou het project daarna zijn.
Ik weet dat Italeri in 1/72 een B-25 heeft met ML-KNIL kleuren. Of dit van het 18de squadron is weet ik niet. Qua Piper Cub: hier heeft Bronco een kit van uitgegeven, als je er 1 via de Nederlandse importeur hebt, zitten hier ook KNIL decals bij. Of dit van het 17 VarWa is weet ik niet

Wie weet kan je hier wat mee :)

Gr,

Jurrie
Gebruikersavatar
earlymb
Moderator
Moderator
Berichten: 1751
Lid geworden op: 16 jul 2004, 23:54
Locatie: Den Haag
Ontvangen: 28 keer
Contacteer:

Re: [Italeri 1/48] P-40N ML-KNIL

Bericht door earlymb »

E waren meerdere KNIL eenheden uitgerust met de B-25, maar het 18e is wel het meest bekend. Behalve het 17 Varwa had alleen de vliegschool te Tjililitan een paar Piper Cubs geloof ik. Bedankt! :)
Gebruikersavatar
Jurrie
Moderator
Moderator
Berichten: 1947
Lid geworden op: 05 jan 2004, 23:09

Re: [Italeri 1/48] P-40N ML-KNIL

Bericht door Jurrie »

Thanks voor jullie reacties. 't blijft een interessant onderwerp!

Stap 1 - De cockpit - bouw en verweren

De volgende stappen heb ik doorlopen:
Cockpitpaneel
- Drybrush lichtgrijs (Vallejo)
- Decals (dials) van Airscale
- Paar details zwart, geel, blauw en rood geschilderd

Zijpanelen
- Details geschilderd in diverse kleuren

Algemene verwering
- Chips met een mix van Vallejo kleuren -> lichtgroen
- Chips met donkerbruin van Vallejo
- Chips aluminiumkleur van Revell
- Filter (90% terpetine, 10% olieverf...okerkleur en bruin) op alle delen. Op de stoel een wat donkerdere filter gezet
- Pinwash donkerbruin langs de opliggende delen
- Drybrush van de rivets op de cockpitvloer
- Filter lichtgroen op het opliggende deel van de cockkpitvloer
- MIG pigmenten op de cockpitvloer aangebracht met MIG Thinner for Washes en gefixeerd met MIG Pigment Fixer)
- Olievlekken op de cockpitvloer (MIG Oil & Stains)
- Seatbelts van Eduard aangebracht

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Stap 2 - Fuselage - Deel 2
Fuselage is gesloten, putty kan er nu op gedaan worden!

Gr,

Jurrie
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4829
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: [Italeri 1/48] P-40N ML-KNIL

Bericht door patrickh »

Wat een gefriemel, succes ermee!
Gebruikersavatar
Jurrie
Moderator
Moderator
Berichten: 1947
Lid geworden op: 05 jan 2004, 23:09

Re: [Italeri 1/48] P-40N ML-KNIL

Bericht door Jurrie »

Dit valt juist mee, is 1/48 en gelukkig geen 1/72 :o :mrgreen:

Gr,

Jurrie
Gebruikersavatar
Jurrie
Moderator
Moderator
Berichten: 1947
Lid geworden op: 05 jan 2004, 23:09

Re: [Italeri 1/48] P-40N ML-KNIL

Bericht door Jurrie »

Stap 3 - Panelen met uitlaten
Stap 3 behelst het monteren van panelen met daarin de uitlaten. Italeri heeft een goed systeem bedacht waardoor de uitlaten realistisch uit de motorkap komen. Bovendien kan je de uitlaten erg makkelijk uitboren, nadat er enige naadjes zijn verwijderd...

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Wat de plaatjes niet (goed) vertellen is dat de fuselagedelen en de panelen voor de uitlaten niet goed pasten. Er is een redelijke hoeveelheid voorzichtig lijm, buig, putty en schuurwerk in gestoken om het redelijk goed in elkaar te zetten. Was erger dan verwacht, de details zien er vrij goed uit op de kit..maar de pasvorm is dus erg matig!

Ik gebruik Revell Plasto putty voor het opvullen van de naden. Allereerst baken ik het gebied af (zo klein mogelijk) waar putty moet komen met Tamiya tape. Vervolgens breng ik met een mesje de putty zo vlak / regelmatig en dun mogelijk aan. Ik gebruik Plasto i.v.m. het feit dat het a) goed hanteerbaar is, b) weinig inkrimpt en c) niet keihard wordt, maar nog enigzins hanteerbaar is. Na drogen (neem normaliter een dagje, maar is al vrij snel redelijk droog) haal ik het tape weg en schraap ik het grootste deel van het restant met een mesje weg. Hierna gebruik ik vervolgens 400, 600 en 1000 schuurpapier om de naad weg te schuren. Hierna opnieuw aanbrengen van de paneellijnen die ik weggeschuurd heb. Ik check achteraf met een mesje of ik nog een naadje voel. De echte test komt straks bij het aanbrengen van de primer.

Zoals jullie zien is er ook al 1 uitlaatje vervangen, en aan de andere kant ben ik er ook al 1 kwijt...die moet ik nog opnieuw maken...argh!

Stap 4 - montage vleugels - deel 1
Stap 4 neemt ons mee naar het gereed maken en monteren van de vleugels. Ook hier werd ik geconfronteerd met een minder goede pasvorm. Daarom is er aan de randen van de vleugels hier en daar wat putty op gegaan en wat schuurwerk gepleegd. Gelukkig viel het hier erg mee. De loopjes zien er goed uit en met een beetje boorwerk ziet het er prima uit.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De rib-structuur die aan de onderkant van de vleugels zit, in de wielluiken, is aan de bovenkant van de vleugel voelbaar...een enorme fout van Italeri! Hier was dus ook weer putty en schuurwerk nodig. Ik moest ook enkele paneellijnen rescriben. En daar ben ik nog niet heel goed in merk ik :). Mocht iemand goede tips qua techniek en vooral ook materiaal hebben, dan hoor ik het graag. Ik gebruik nu Trumpeter's scriber in combinatie met een plastic geodriehoek (voor de rechte lijnen..hoewel dat laatste natuurlijk weer alleen werkt met een plat oppervlak).

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Waar ik nog niet aan toe gekomen ben is het samenvoegen van de fuselage en de vleugel. Maar hier sta ik weer voor een leuke uitdaging (dryfit) :
Afbeelding

Gr,

Jurrie
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: [Italeri 1/48] P-40N ML-KNIL

Bericht door Joep »

Dit is een Amerikaans vliegtuig toch ? :mrgreen:
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Gebruikersavatar
Jurrie
Moderator
Moderator
Berichten: 1947
Lid geworden op: 05 jan 2004, 23:09

Re: [Italeri 1/48] P-40N ML-KNIL

Bericht door Jurrie »

Yup! Why?

Gr,

Jurrie
Gebruikersavatar
Jurrie
Moderator
Moderator
Berichten: 1947
Lid geworden op: 05 jan 2004, 23:09

Re: [Italeri 1/48] P-40N ML-KNIL

Bericht door Jurrie »

Stap 5 - Montage vleugels - deel 2
De laatste foto van de vorige post gaf al aan dat er wat werk te verzetten was qua kieren. Dat heb ik geweten.

De dryfit van de vleugels aan de fuselage leverde de volgende problemen op:
- Kieren aan de bovenkant van de vleugel, beide kanten
- Kieren aan de voorkant van de vleugels
- Kieren aan de voorkant van de vleugel, bij het aansluitpunt met de romp. De vleugel sluit in een vloeiende beweging aan met de fuselage, alleen de fuselage was smaller dan het stuk vleugel, dus dit leverde issues op
- Kieren aan de onderkant / achterkant van de vleugel (geen foto)

De aanpak was als volgt:
Ik heb allereerst de vleugel zo recht mogelijk (in het midden uitgelijnd) vastgelijmd. Hierna ben ik stuk voor stuk de kieren gaan opvullen. Allereerst de onderkant, daarna de bovenkant, en daarna de aansluitstukken. Dit deed ik als volgt:
- Gebied aftapen met Tamiya tape waar putty moet komen. Zo zorg je ervoor dat niet te grote vlakken onder de putty komen, dat scheelt schuurwerk en je haalt niet teveel detail weg
- Putty aanbrengen. Doe ik met Revell Plasto met een stanley mesje (alleen het mesje zelf). Zo dun mogelijk
- Na drogen (8 uur) tape weghalen
- Indien het putty toch wat dik is, het meeste wegschrapen met een mesje of met de Micro Chisel
- Daarna nat schuren met korrel 400, 600, 1000/1200

Nadat ik dit gedaan heb, heb ik meteen maar even naar de nosecone gekeken. Zie een na laatste foto, er zaten enorme gaten tussen de nosecone (niet op foto) en de fuselage. Dit heb ik opgevuld met putty, zodat straks alles netjes aansluit. Ook het stuk achter de propellor heb ik opgevuld (laatste foto).

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De volgende stappen betreffen het gereed maken (dunner maken) van de wielkleppen en enkele accessoires aan de onderkant toevoegen. Hierna moet ik het ruitje afplakken en monteren. Gezien het eerdere schuurwerk, verwacht ik hier bij de ruitjes nog wat schuurwerk. Dan is het eindelijk tijd voor de primer en ik verwacht nog enig opkuiswerk om het nog net wat beter te maken (ik kan immers nu niet zien hoe het schuurwerk er met een 'verflaag' uit ziet).

We schieten al op...al had een Hasegawa P-40 waarschijnlijk al 3x in elkaar gezeten, maar ach....:). Detail is in ieder geval prima.

PS: Ja...ik ben een uitlaatje kwijt. Moet even een nieuwe maken :).
PS2: Lijmvlek net naast de putty op foto #2 heb ik gezien, ga ik ook nog maar even egaliseren :)

Gr,

Jurrie
Plaats reactie