[Italeri 1/48] P-40N ML-KNIL

Bespreek in dit subforum alles over modelbouw

Moderator: Jurrie

Gebruikersavatar
Jurrie
Moderator
Moderator
Berichten: 1947
Lid geworden op: 05 jan 2004, 23:09

Re: [Italeri 1/48] P-40N ML-KNIL

Bericht door Jurrie »

Hi soldier wessel,

Tja...je moet er wel wat geduld voor hebben. Maar ik doe alle zaken in kleine stapjes, en voor kleine stapjes heb ik voldoende geduld. Dat is voor mij de enige manier om het werkbaar te maken.

En als iets niet bevalt of net niet lekker gelukt is verdwijnt er ook nog weleens wat in de prullenbak, alhoewel dat niet vaak gebeurd

gr,

Jurrie
Gebruikersavatar
Jurrie
Moderator
Moderator
Berichten: 1947
Lid geworden op: 05 jan 2004, 23:09

Re: [Italeri 1/48] P-40N ML-KNIL

Bericht door Jurrie »

Eindelijk weer een update van mijn kant. Heb het erg druk gehad, maar nu weer tijd & fut gevonden om wat te doen :).

Basislaag 6 - Wielbakken e.d.
Zoals ik in mijn vorige post al aangaf is het nu tijd voor de wielbakken. Heb e.e.a. zorgvuldig afgeplakt en daarna met Gunze H-58 Interior Green de wielbakken gespoten. Hiervoor had ik nog een preshade gedaan, maar hier is geen fluit van te zien. Los ik op met een mooie (pin)wash.

Naast de wielbakken op de foto heb ik nog enkele accessoires gespoten, zoals de wheelstruts en de bom/fueltank (?).

Afbeelding

Laklaag
Voor de laklaag heb ik nog 2 vlakjes op de vleugels een andere kleurtint gegeven. Vond het verder prima aangezien er vrij veel variatie in de basislaag zit (beetje patchy gespoten).

Nadat alle basiskleuren (die met de airbrush aangebracht moeten worden) aangebracht zijn is het tijd voor een laklaagje. Dit laklaagje bied een gladde basis voor de decals alsook verdere verwering. Ik maak nog altijd gebruik van ParketPlus (oude formule, deze is niet meer te koop helaas).

Afbeelding
Afbeelding

Volgende stap betreft het aanbrengen van de decals.

Gr,

Jurrie
Gebruikersavatar
Jurrie
Moderator
Moderator
Berichten: 1947
Lid geworden op: 05 jan 2004, 23:09

Re: [Italeri 1/48] P-40N ML-KNIL

Bericht door Jurrie »

Decals
Zoals in het begin van het topic duidelijk gemaakt, maak ik gebruik van Flevodecals FD48-003 decalset om 'Wham Bam!' na te maken. Deze zit ook standaard bij de Italeri kit zelf, maar heb al een paar keer gehad dat decals m'n vliegtuig half ruïneren, dat ik nu eens heb besloten aftermarket decals te gebruiken.

En dat is zeer goed bevallen. Gelukkig waren er maar een klein aantal decals aan te brengen. De decalfilm is dun, sterk en zeer transparant. Sterker nog, heb het nog nooit zo transparant meegemaakt, het transparante deel zie je vrijwel niet...zoals het hoort te zijn. Kritiek is er wel, de decal reageert nauwelijks op Micro Sol. Micro Set werkt wel prima. Zal bij Niels (van Flevodecals) eens verder navraag doen naar een mogelijk ander 'sol'-achtig product wat wel goed werkt.

Na het aanbrengen van de decals heb ik weer een laklaagje aangebracht met ParketPlus om de decals te sealen voor de komende verweringsstappen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Volgende stap wordt...denk ik...pinwashes :)

Gr,

Jurrie
PS: Ietwat donkere foto's...sorry :@
Gebruikersavatar
rammsander
Lid
Berichten: 1011
Lid geworden op: 31 mar 2010, 15:25
Gegeven: 12 keer
Ontvangen: 9 keer

Re: [Italeri 1/48] P-40N ML-KNIL

Bericht door rammsander »

Zeer mooi Jurrie! Ben benieuwd naar het eind resultaat!
Eripiendo victoriae prosum. "Al helpende dien ik de overwinning"

http://oorlogsleven.jimdo.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Jurrie
Moderator
Moderator
Berichten: 1947
Lid geworden op: 05 jan 2004, 23:09

Re: [Italeri 1/48] P-40N ML-KNIL

Bericht door Jurrie »

@rammsander,
Thanks! Dat gaat nog even duren. Flink wat stapjes te gaan. Maar...het lijkt al wat :D!

@all,
Verweren - Pinwashes
De eerste stap van de verwering die ik op vliegtuigen vaak doe is pinwashes. Ik maak hier gebruik van olieverf. Ik ga de volgende stappen door:

1) Mixen olieverf met terpetine. Is een beetje op gevoel. Ik mix het dunner dan de verf die je gebruikt om een vlak te verven, maar een stuk dikker dan bijvoorbeeld voor een filter. Het moet dun genoeg zijn om goed te vloeien en dik genoeg om in de paneellijn te blijven hangen. Ik gok 20-30% verf en 70-80% terpetine. Ik gebruik met name 502 Abteilung en Van Gogh olieverf vanwege het fijne pigment. Dit is absoluut noodzakelijk en daarom werken de goedkope olieverven ook niet. Gelukkig gaat het erg lang mee.
2) Met een dunne penseel de mix aanbrengen in de paneellijnen. Dit doe je door je penseel in de mix te dopen en vervolgens een paneellijn aan te stippen. Vervolgens loopt de verf vanzelf door een paneellijn naar beneden. Door hier en daar aan te stippen krijg je de hele lijn gevuld.
3) Met een doek, bevochtigd met terpetine, het restant dat op de vlakken is blijven zitten (door het aanstippen) weghalen
4) Delicate stukjes, bijvoorbeeld wanneer een paneellijn niet diep genoeg is en je met het doek de mix er per ongeluk weer uit haalt, werk ik bij met schone terpetine en een schoon penseel.

Waar ik vaak last van had is dat ik te snel met de doek over de net aangemaakte paneellijnen ging, waardoor je de verf uit de lijnen trekt. Ik heb gemerkt dat als je een paar uur tot een dag wacht, de verf nog makkelijk van de vlakken af te halen is en je het niet uit de paneellijnen trekt.

Foto ZONDER paneellijnen ingevuld
Afbeelding

MET paneellijnen ingevuld
Afbeelding
Afbeelding

De volgende stappen zijn:
- Details schilderen
- Chips
- Filters
nee da
Gebruikersavatar
Jurrie
Moderator
Moderator
Berichten: 1947
Lid geworden op: 05 jan 2004, 23:09

Re: [Italeri 1/48] P-40N ML-KNIL

Bericht door Jurrie »

Details schilderen - Deel 1
Maar weer eens een update. Ben nu druk bezig met het schilderen van details. Hierbij de voortgang van de wielen en van de propellor + nosecone.

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Stappen zijn als volgt:
Propellor / nosecone
- Airbrushen donkergrijs propellor (niet zwart)
- Airbrushen rood nosecone
- Airbrushen gele tips propellor
- Assemblage
- Chips met donkergroen op de spinner
- Vaal lichtgrijze kleur op delen van de propellor geairbrusht
- Chips op de propellor aangebracht met lichtgrijs
- Heel donkere wash over de propellor
- Donkerbruine wash over de nosecone

Wielen
- Velg geairbrusht met Tamiya
- Banden geverft met Gunze H77 Tyre Black
- Details geschilderd velg
- Chips velg (iets lichtere kleur dan de basiskleur van de velg)
- Wash over de velg
- Zwarte wash in het loopvlak van de band
- Lichtgrijze drybrush van het loopvlak van de band
- Zeer verdunde (met terpetine) MIG pigment stofwash. Zo gedaan dat het in de rand tussen band en velg goed bleef zitten
- Droog pigment op loopvlak aangebracht
- MIG pigment fixer
- Nog een beetje aan de zijkanten van de banden aangebracht (droog, erg weinig)

Ik ben nu nog bezig met de uitlaten, drop-tank en het ondergestel. Daarna is het tijd voor de verdere verwering over het hele vliegtuig.

Gr,

Jurrie
Millcoll
Lid
Berichten: 724
Lid geworden op: 27 mar 2012, 20:39

Re: [Italeri 1/48] P-40N ML-KNIL

Bericht door Millcoll »

Das al prachtig, het ziet er echt realistisch uit :) Ik ben benieuwd naar het eindresultaat.
Gebruikersavatar
Jurrie
Moderator
Moderator
Berichten: 1947
Lid geworden op: 05 jan 2004, 23:09

Re: [Italeri 1/48] P-40N ML-KNIL

Bericht door Jurrie »

Thanks! Eindresultaat duurt nog even maar komt nu wel wat meer in zicht.

Gr,

Jurrie
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: [Italeri 1/48] P-40N ML-KNIL

Bericht door Joep »

Die propeller ziet er echt zeer realistisch uit! :yes:
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Gebruikersavatar
Jurrie
Moderator
Moderator
Berichten: 1947
Lid geworden op: 05 jan 2004, 23:09

Re: [Italeri 1/48] P-40N ML-KNIL

Bericht door Jurrie »

Verweren onderkant - filters
Ik heb de onderkant een (vrij licht) filter van een donkerbruine mix van olieverf. Hierna heb ik bepaalde panelen met een dun filter olieverf opgelicht. De gebruikte kleuren zijn:
- (Knal)geel
- (Knal)blauw
- Oranje/bruin
- Donkergrijs

Afbeelding

De truc is om het niet TE regenboogachtig te maken en niet TE subtiel zodat je er niets van ziet. Ben van plan dit niet cq in kleine mate op de bovenkant te doen omdat er daar al vrij veel variatie in de panelen zit.

Verweren bovenkant - chipping
Heb met een Winsor & Newton penseel chipping aangebracht op basis van Vallejo Model Color verf. Deze verdunt met water ongeveer 2 (verf) : 1 (water). Iets dikker dan hoe ik normaal schilder (1:1). Eerst chips aangebracht die iets lichter zijn dan de basiskleur. Daarna aluminium chips aangebracht.

Vind het op de foto niet 100% overkomen, maarja, een foto is nu eenmaal hoe het is. Ik heb tot nu toe nog geen goede aluminium verf gevonden met een fijn pigment waardoor je fijn (dun) kan chippen, wat ik met normale Vallejo verf bijvoorbeeld wel kan. Heb al Citadel verf als tip doorgekregen, maar als er nog meer tips zijn, dan zijn deze welkom.
Afbeelding

Naast de chips op de foto heb ik sporadisch een enkeling toegevoegd alsook op de randen van de vleugels.

Gr,

Jurrie
Gebruikersavatar
rammsander
Lid
Berichten: 1011
Lid geworden op: 31 mar 2010, 15:25
Gegeven: 12 keer
Ontvangen: 9 keer

Re: [Italeri 1/48] P-40N ML-KNIL

Bericht door rammsander »

Een mooie stap verder naar het eindresultaat!
Eripiendo victoriae prosum. "Al helpende dien ik de overwinning"

http://oorlogsleven.jimdo.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Jurrie
Moderator
Moderator
Berichten: 1947
Lid geworden op: 05 jan 2004, 23:09

Re: [Italeri 1/48] P-40N ML-KNIL

Bericht door Jurrie »

Thanks rammsander, ja nu schiet het echt op. Ik verwacht nog een stuk of 2 updates totdat ie klaar is.

Gr,

Jurrie
Gebruikersavatar
Memory
Lid
Berichten: 808
Lid geworden op: 03 mar 2012, 21:27
Locatie: Nijverdal

Re: [Italeri 1/48] P-40N ML-KNIL

Bericht door Memory »

Ziet er ondertussen al prachtig uit!
Ben benieuwd naar het eindresultaat!
Men moet niet aan de Almachtige trotseren. Op deze manier heeft een hogere macht die orde die ik helaas niet kon handhaven hersteld.
Gebruikersavatar
Jurrie
Moderator
Moderator
Berichten: 1947
Lid geworden op: 05 jan 2004, 23:09

Re: [Italeri 1/48] P-40N ML-KNIL

Bericht door Jurrie »

Thanks memory!

Nog even een betere foto:
Afbeelding

Gr,

Jurrie
Gebruikersavatar
Jurrie
Moderator
Moderator
Berichten: 1947
Lid geworden op: 05 jan 2004, 23:09

Re: [Italeri 1/48] P-40N ML-KNIL

Bericht door Jurrie »

Details schilderen
Ik heb een aantal laatste details geschilderd voor het starten van de verdere verwering. De belangrijkste zijn de uitlaten en de landing lights. In de vorige fotoserie waren de uitlaten ook al geschilderd, maar hierbij nog wat meer uitleg.

Uitlaten
- Basis is met Revell 90 zilver
- Dit goed laten uitdrogen en daarna een donkerbruine wash
- De uitlaten aan de binnenkant vervolgens zwart geschilderd met Vallejo
- De randen van de uitlaten lichtbruin geschilderd

Wat nog te doen is zijn de roetstrepen. Deze moet ik ook nog aanbrengen bij de MG's.

Landing lights
- Basis met Revell 90 zilver
- Daarna met Tamiya Clear Red en Tamiya Clear Green overgeschilderd, onverdund uit het potje

Verweren - fading, filters, stofwashes
Heel wat stappen doorlopen zonder tussenfoto's. Hieronder beschrijf ik ze. Ik doe vrijwel alle verwering met olieverf en enamel, erg belangrijk om dus tussen de stappen veel tijd te laten om e.e.a. te laten drogen. Dit om te voorkomen dat je het de volgende keer gewoon uitveegt.

Filters
1. Algeheel filter aangebracht, grijzig aan de onderkant, bruinig aan de bovenkant. Ik heb gebruik gemaakt van van Gogh / Abteiling 502 olieverf, heel erg verdund met terpetine
2. Filters op bepaalde vlakken. Van blauw, tot geel tot groen, tot bruin, allerlei kleuren gebruikt. Met name op de onderkant (helaas even geen foto). Het 'keyword' hier is subtiliteit, je wil geen knalgele of groene vlakken ofzo. Op dezelfde manier aangebracht als 1, maar iets dikker.

Fading
3. Fading aangebracht op de bovenkant. Dit gedaan door stippen van olieverf over de hele vleugel te zetten. Gebruikte kleuren: wit, knal geel, knal blauw, lichtbruin en donkerbruin. Daarna met een met terpetine bevochtigd penseel strepen getrokken (op de romp van boven naar beneden, op de vleugels van de voorkant van de vleugelrand naar achteren). Ook hier is subtiel zijn 'key'.

Vuilstrepen
4. Met een dunne penseel een stip zetten op de plek waar de vuilstreep begint. Ik gebruik 502 Abteilung olieverf. Vervolgens met een terpetine bevochtigde kwast in 1 beweging over de dot olieverf gaan waardoor een vuilstreep ontstaat. Belangrijk is de 'vochtigheidsgraad' van terpetine van het penseel. Te vochtig? Dan veeg je alle olieverf weg. Te weinig vocht? Dan kan je de vuilstreep niet goed doortrekken. Erg lastig vind ik.

Olievlekken
5. Ik heb een paar olievlekken aangebracht. Dit gewoon met penseel en Tamiya smoke.

Stofwash
6. MIG pigment (Vietnam Earth en Dry Mud, ongeveer 60/40...hiermee kreeg ik een kleur die overeen kwam met de kleurenfoto's in het genoemde boek, zie post 1), verdund met terpetine. Heel erg dun gehouden. Daarna met penseel over hele model aangebracht. Een paar dikkere laagjes op een paar specifieke plekken aangebracht.

De volgende stappen zijn:
- Hier en daar nog een klein beetje de verdunde stofwash extra aanbrengen
- Droog pigment een klein beetje op logische plekken aanbrengen
- Roetstrepen uitlaten en MG's

AfbeeldingAfbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

We zijn er bijna, bij de volgende update is hij af!

Gr,

Jurrie
Plaats reactie