[Italeri 1/48] P-40N ML-KNIL

Bespreek in dit subforum alles over modelbouw

Moderator: Jurrie

Gebruikersavatar
Jurrie
Moderator
Moderator
Berichten: 1947
Lid geworden op: 05 jan 2004, 23:09

Re: [Italeri 1/48] P-40N ML-KNIL

Bericht door Jurrie »

En hij is klaar!

Verwering - roetstrepen
Met de airbrush Tamiya smoke aangebracht. Daarna nog wat zwart en bruin voor bij de uitlaatsporen Nog 2 details aangebracht en hij is nu helemaal klaar. Eindelijk, 2de model van dit jaar :).

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Gr,

Jurrie
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: [Italeri 1/48] P-40N ML-KNIL

Bericht door Jan Klaassen »

Lang project, maar wát een eindresultaat! Super!
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Gebruikersavatar
earlymb
Moderator
Moderator
Berichten: 1750
Lid geworden op: 16 jul 2004, 23:54
Locatie: Den Haag
Ontvangen: 28 keer
Contacteer:

Re: [Italeri 1/48] P-40N ML-KNIL

Bericht door earlymb »

Ziet er fantastisch uit! _/-\o_
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Re: [Italeri 1/48] P-40N ML-KNIL

Bericht door okke »

Erg mooi geworden, Jurrie. Ik ben vooral van de vele groentinten onder de indruk.
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Gebruikersavatar
Jurrie
Moderator
Moderator
Berichten: 1947
Lid geworden op: 05 jan 2004, 23:09

Re: [Italeri 1/48] P-40N ML-KNIL

Bericht door Jurrie »

Dank voor de reacties!

@okke,
Ben blij met deze opmerking. Dit is precies mijn doelstelling. 1 kleur groen is niet 1 kleur groen in het echt. Door allerlei verweringseffecten, schaduwen etc krijg je allemaal kleurtinten

Gr,

Jurrie
Millcoll
Lid
Berichten: 724
Lid geworden op: 27 mar 2012, 20:39

Re: [Italeri 1/48] P-40N ML-KNIL

Bericht door Millcoll »

Een mooi resultaat! Je ziet dat je er tijd en moeite hebt ingestoken om deze te maken! Chapeau!
Gebruikersavatar
Jurrie
Moderator
Moderator
Berichten: 1947
Lid geworden op: 05 jan 2004, 23:09

Re: [Italeri 1/48] P-40N ML-KNIL

Bericht door Jurrie »

Dank!

Gr,

Jurrie
Gebruikersavatar
stekker
Lid
Berichten: 144
Lid geworden op: 18 dec 2010, 22:12

Re: [Italeri 1/48] P-40N ML-KNIL

Bericht door stekker »

Prachtig geworden!
Alle details zijn letterlijk mooi uit de verf gekomen.
Gebruikersavatar
earlymb
Moderator
Moderator
Berichten: 1750
Lid geworden op: 16 jul 2004, 23:54
Locatie: Den Haag
Ontvangen: 28 keer
Contacteer:

Re: [Italeri 1/48] P-40N ML-KNIL

Bericht door earlymb »

Jurrie schreef:@Joep,
idd :)
earlymb schreef:Ik ben geen modelbouwer, maar ik zou graag eens een redelijk formaat B-25 maken in de kleuren van het 18e Squadron ML-KNIL, daar heeft mijn grootvader bij gezeten. Zijn broer (mijn oud-oom dus) vloog met Piper Cubs in het 17 VarWa ML-KNIL, dat zou het project daarna zijn.
Ik weet dat Italeri in 1/72 een B-25 heeft met ML-KNIL kleuren. Of dit van het 18de squadron is weet ik niet. Qua Piper Cub: hier heeft Bronco een kit van uitgegeven, als je er 1 via de Nederlandse importeur hebt, zitten hier ook KNIL decals bij. Of dit van het 17 VarWa is weet ik niet

Wie weet kan je hier wat mee :)

Gr,

Jurrie
De kerstman heeft kennelijk meegelezen.... :lol:

Ik heb een Revell 1:48 B-25J gekregen die uiteraard ML-KNIL 18th Squadron moet worden, bij voorkeur de 1942-1947 livery. Ik heb totaal geen ervaring, dus ik ga maar eens rustig teruglezen wat er zoal als materiaal nodig is. Als naslagwerk heb ik het boek 'De Nederlandse Mitchells' van Tornij, en enkele originele ML-KNIL handboeken voor het 'Bomvliegtuig B-25'... :)
Gebruikersavatar
Jurrie
Moderator
Moderator
Berichten: 1947
Lid geworden op: 05 jan 2004, 23:09

Re: [Italeri 1/48] P-40N ML-KNIL

Bericht door Jurrie »

Leuk earlymb! Ga je em hier op t forum bijhouden? Ben benieuwd.

Qua decals, zitten de juiste er al bij dan? Zo niet, dan even die van Flevodecals gebruiken, exact dezelfde set als die ik gebruikt heb. Hier zitten namelijk decals in voor B-25s van het 18de squadron, zie mijn review: http://benelux.kitmaker.net/modules.php ... nt&id=8849

Kan je gewoon online bestellen bij http://www.flevodecals.net

Gr,

Jurrie
Gebruikersavatar
earlymb
Moderator
Moderator
Berichten: 1750
Lid geworden op: 16 jul 2004, 23:54
Locatie: Den Haag
Ontvangen: 28 keer
Contacteer:

Re: [Italeri 1/48] P-40N ML-KNIL

Bericht door earlymb »

Bedankt voor je commentaar Jurrie! Een bouwverslag zoals het jouwe bijhouden zal weinig zin hebben aangezien ik anderen weinig kan leren, maar ik kan wel af en toe eens een foto plaatsen. Ik heb geen airbrush dus al die lagen wordt sowieso al lastig, zo niet onmogelijk om aan te brengen. Het niveau zal dus aardig 'instap' zijn... 8)

Helaas zitten er alleen decals bij van twee USAAF kisten. Ik heb al zitten kijken bij Flevo Decals, maar als jij verder geen plannen hebt om er ook een te bouwen kan ik misschien de rest van jouw set overnemen, als de B-25 decals daar nog in zitten?
Gebruikersavatar
Jurrie
Moderator
Moderator
Berichten: 1947
Lid geworden op: 05 jan 2004, 23:09

Re: [Italeri 1/48] P-40N ML-KNIL

Bericht door Jurrie »

Hi earlymb,

Heb helaas mijn restant al verkocht. Wat je kan doen is de decalset kopen, jouw benodigde decals gebruiken en de rest weer verkopen. Zo heb ik dat met mijn set gedaan. Omdat er zoveel opties mogelijk zijn, gaat dit makkelijk.

Groeten,

Jurrie
Gebruikersavatar
earlymb
Moderator
Moderator
Berichten: 1750
Lid geworden op: 16 jul 2004, 23:54
Locatie: Den Haag
Ontvangen: 28 keer
Contacteer:

Re: [Italeri 1/48] P-40N ML-KNIL

Bericht door earlymb »

Helaas pindakaas. In de tussentijd heb ik een airbrush geleend, wat verf gebietst en een lading Vallejo verf, lijm, tape, putty etc. gekocht. Uiteraard ben ik de primer vergeten... :bonk: Buiten dat heb ik eigenlijk alleen nog de decals en misschien de Eduard PE set (interieur en .50 lopen) nodig.

Ik heb nog nooit een airbrush gebruikt, dus misschien moet ik eerst maar even oefenen. Wel ga ik jouw werkmethode en -volgorde aanhouden. :)
Gebruikersavatar
earlymb
Moderator
Moderator
Berichten: 1750
Lid geworden op: 16 jul 2004, 23:54
Locatie: Den Haag
Ontvangen: 28 keer
Contacteer:

Re: [Italeri 1/48] P-40N ML-KNIL

Bericht door earlymb »

Inmiddels ben ik al weer een weekje bezig met plakken. Omdat de B-25 een heel ander type vliegtuig is dan de P-40 moet ik meer in modules bouwen. Behalve het interieur heb ik de vleugels en de staart ook al gemaakt en spuitklaar gemaakt. Als straks het interieur klaar is en de rompdelen aan elkaar gaan kunnen vleugels en staart er meteen aan, zodat het model als geheel de eerste laag primer aan de buitenkant kan krijgen.

Om de kosten een beetje in de hand te houden heb ik geen gebruik gemaakt van PE onderdelen. Behalve de geleende airbrush heb ik 1 enigszins klein kwastje, maar de meeste kleine details heb ik met tandenstokers gemaakt. Met die methode en aangezien de laatste keer dat ik een bouwdoos heb gemaakt zeker 15 jaar geleden is ben ik niet ontevreden tot nu toe... :)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
sawa-erma
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 apr 2014, 08:32

Re: [Italeri 1/48] P-40N ML-KNIL

Bericht door sawa-erma »

Beste Jurrie,

Op 5 juli 1944 crahste Jilles Verspoor van het 120 fighter squadron zijn P40-N langs de zuidkust van Nieuw-Guinea.
Hij zag kans zijn vliegtuig in de branding te landen en levend op het strand te kruipen. De plaatselijke bevolking maakte daarna contact met hem.
Een dag later werd Verspoor door een Catalina van de Australische luchtmacht gered.
Sindsdien bewaart de plaatselijke bevolking de propeller van zijn vliegtuig als een geheim en belangrijk object in de jungle. Daar heb ik het ook zelf gezien.
Ik kom al meer dan 20 jaar geregeld in dat gebied.
Als filmmaker heb ik een film gemaakt over dit gebeuren, waarin alle destijds betrokken hoofdpersonen aan het woord komen met hun versie van het verhaal: Propeller.
Al lang heb ik de wens om een model van zijn vliegtuig te hebben. Het model dat jij gemaakt hebt, zou je dat eventueel willen verkopen?
Ik zou erg geïnteresseerd zijn.
Helaas herinnerde Verspoor zich niet meer welk toestel hij die dag vloog: Wam Bam! Izzy the ~Injun...
Ik zou graag van je horen. Ook wanneer je me verder kunt helpen.
Met groet! Roy Villevoye
Plaats reactie