Stap 6 - Bouw: Bewapening
Stap 6 houdt zich bezig met de bewapening. Eerder had ik al de MG's uitgeboord. Ik heb ervoor gekozen om geen bommen toe te voegen, maar alleen voor de externe brandstoftank te gaan. Ik moest nog wel enkele gaatjes opvullen aan de onderkant, omdat ik bepaalde bewapening niet ging toevoegen.
Stap 7 - Bouw: Wielen en wielkleppen
Stap 7 houdt zich bezig met de wielen en alle bijbehorende luiken. Ik heb alle luiken vast aangebracht. Dit bracht nog enig schuurwerk met zich mee (sinkmarks en heb ze iets dunner gemaakt). Tevens sloot een van de onderdelen van de wielkleppen niet goed aan, hier was het betere boetseer en schuurwerk nodig, maar ook dit is gelukt.
Voor de wielen gebruik ik resin wielen van True Details. Deze zijn een absolute meerwaarde boven de standaard kitwielen. Deze zijn te groot, missen detail en bestaan uit 2 delen wat schuurwerk oplevert. De wielstruts heb ik zelf nog wat verfraaid met een stukje draad (conform foto's van een echte P-40).

Prep voor primen
Ik moest nog een onderdeel aanbrengen voor de cockpit (achter de stoel en het schot), deze heb ik eerst geprimed met Vallejo Primer (beetje verdund met Vallejo Model Air Thinner) en vervolgens een paar tinten groen gespoten. Ik heb meteen met de primer wat plekken meegepakt waar ik eerder geschuurd heb. Hier kon ik zien of het resultaat egaal was. Het is niet perfect, maar komt goed in de buurt. Op sommige punten heb ik wat mr Surfacer 500 toegevoegd (Waar het nog niet geheel egaal was). Hierna naschuren met schuurpapier 400,600, 1000 en 1200.
Voorbehandeling ruitjes
Ook heb ik de ruitjes een voorbehandeling gegeven aangezien deze niet kraakhelder waren. Dit doe ik met de volgende materialen:
1) Potje gevuld met ParketPlus
2) Leeg potje
3) De ruitjes zelf
4) Pincet
5) Keukenrolpapiertje
De stappen zijn als volgt:
1) Ruit van de sprue halen en opkuisen. Opkuisen houdt ook in schuren, dit kan met grid 600, 1000, 1200 en dan polijstpapier en als laatste een microvezeldoekje met tandpasta. Dan krijg je de ruit weer helemaal helder
2) Stuk ruit met pincet oppakken en in het potje Parket Plus dopen
3) Stuk ruit er met de pincet uit halen. Goed letten op:
- Luchtbelletjes. Die wil je niet. Zodra die er in zitten, meteen weer even in de ParketPlus dopen en een beetje heen en weer bewegen
- Daar waar je het ruitje met de pincet vast had moet geen plek ontstaan. Normaliter vloeit echter de ParketPlus wel op de plek waar je normaliter met je pincet de ruit vast had en is dit geen probleem
4) De overvloed aan ParketPlus op het ruitje een beetje afdeppen aan de randen van het ruitje op het keukenpapiertje
5) Ruitje wegzetten in een afgesloten potje (ivm stof).
Ik heb ook een foto toegevoegd van voor en na de behandeling, hier is het verschil heel goed te zien.
We zijn er bijna qua bouw/schuur/plamuurwerk, dan kunnen we aan de primer, verf en verwering beginnen!
Gr,
Jurrie
PS: Ook nog gedaan:
- Uitlaten gereed
- Neus alvast rood gespoten, just because I can