1/25 centurion mkIII

Bespreek in dit subforum alles over modelbouw

Moderator: Jurrie

Plaats reactie
Gebruikersavatar
zjopske
Lid
Berichten: 1443
Lid geworden op: 19 apr 2009, 19:37
Contacteer:

1/25 centurion mkIII

Bericht door zjopske »

Achter deze bouwdoos die ik van mijn opa gekregen (hij is al aan zijn 80ste levensjaar bezig) zit een verhaaltje.
Mijn opa is na de oorlog in dienst bij de Huzaren van Boreel gekomen (4 jaar) en heeft enkel tanktransporten gereden waarvan het merendeel in de MkIII wat ook zijn lievelingetje was.
Ik heb ook familie in Amerika, toen hij daar een aantal jaar geleden op visite was geweest hebben ze een oorlogsmuseum bezocht waar volgens mijn familie ook een MkIII te zien was. Echter was deze niet aanwezig.

Een jaar later met zijn verjaardag kwam deze doos uit Tokio, met de hartelijke groeten vanuit de familie in Amerika.

Afbeelding

Afbeelding

Echter heeft mijn opa nooit de tijd en motoriek gehad om hem nog te bouwen. Dus (ook door mijn verzamelwoede) is de set naar mij geschoven door mijn opa met de hoop dat ik hem wil gaan bouwen.

Maar goed, ik wil er best een keertje voor gaan zitten, ik moet het wel op de plaatjes van de handleiding gaan doen aangezien ik wel bekend ben met talen maar niet met getekende taal.

Nu zat ik er aan te denken om bij de modelshop wat plasticlijm en een spuitbus te halen, maar is er iemand die nog wat aanvullende tips kan geven aangezien ik nog nooit iets gebouwd heb (op de suprise eieren in mijn kindertijd na).
Altijd op zoek naar Nederlandse foto`s van voor 1940!
Bekijk mijn vernieuwde website op: http://www.nederland-paraat.nl
matthijsdedie
Lid
Berichten: 291
Lid geworden op: 07 mar 2013, 18:18

Re: 1/25 centurion mkIII

Bericht door matthijsdedie »

Nou om te beginnen, prachtige kit!
Ik modelbouw al erg lang en het is een zeer leuke hobby.
Brlangrijke punten:
1. Informeer goed : dus altijd is het handig dat je iets weet over het geen wat je bouwt ook foto's als voorbeelden zijn handig.
2. Materiaal : kijk even wat je allemaal nodig hebt, je hebt sowieso lijm nodig (ik gebruik altijd de lijm van revell met naald voor de kleine delen. Nou is dit bij een 1/25 tank niet echt nodig denk ik maar is toch handig.
3. neem de tijd! Het hoeft niet allemaal snel af en neem lekker de tijd bouw rustig aan laat alles goed drogen.

Als je nog wat tips tijdens de bouw wil kun je het vragen!

matthijs
Altijd op zoek naar duits!
Gebruikersavatar
Jurrie
Moderator
Moderator
Berichten: 1947
Lid geworden op: 05 jan 2004, 23:09

Re: 1/25 centurion mkIII

Bericht door Jurrie »

Hi zjopskje,

Impressive bouwdoos, leuk! Aan de plaatjes heb je bijna altijd wel voldoende.

Qua tips en trucs hebben we een mooi topic, had je die al gezien: http://wo2forum.nl/viewtopic.php?f=52&t=21252

Aangezien ik uit je bericht op maakt dat je normaliter niet bouwt, is het misschien vanwege de complexiteit van de kit een idee om een 1/72 armor kitje uit te proberen om even je vaardigheden uit te testen, materiaal uit te proberen, enzovoorts...voordat je misschien per ongeluk je Centurion laat mislukken.

Gr,

Jurrie
Gebruikersavatar
zjopske
Lid
Berichten: 1443
Lid geworden op: 19 apr 2009, 19:37
Contacteer:

Re: 1/25 centurion mkIII

Bericht door zjopske »

@Jurrie,

Op zich wel een aardig idee om met een klein modelletje te beginnen.
Is het verstandig om eerst alles te verven (ik wil gewoon een simpele groene kleur) of dit pas later in het bouwproces te doen?
Altijd op zoek naar Nederlandse foto`s van voor 1940!
Bekijk mijn vernieuwde website op: http://www.nederland-paraat.nl
Gebruikersavatar
Jurrie
Moderator
Moderator
Berichten: 1947
Lid geworden op: 05 jan 2004, 23:09

Re: 1/25 centurion mkIII

Bericht door Jurrie »

zjopske schreef:@Jurrie,

Op zich wel een aardig idee om met een klein modelletje te beginnen.
Is het verstandig om eerst alles te verven (ik wil gewoon een simpele groene kleur) of dit pas later in het bouwproces te doen?
Hi zjopske,

Met een tank bouw ik eerst altijd 'alles' en daarna schilderen. Met 'alles' bedoel ik dat dit een beetje relatief is. Je kan het beste kijken wat logische componenten zijn om af te bouwen en te schilderen. Bijv: vaak laat ik de tracks er af (doe ik los schilderen en daarna aanbrengen) en ook de koepel vs de hull doe ik vaak apart. Maar het kan ook in 1x, in tegenstelling tot bijvoorbeeld bij vliegtuigen.

Een nadeel van eerst schilderen en dan lijmen is dat de kans groot is dat je lijmvlekken krijgt net op je geschilderde werk

Gr,

Jurrie
Plaats reactie