Beginnen

Bespreek in dit subforum alles over modelbouw

Moderator: Jurrie

Plaats reactie
jjk101
Lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 22 mei 2013, 08:43

Beginnen

Bericht door jjk101 »

Hallo, ik zit er aan te denken ook aan model bouw te gaan doen, ik heb het al een keer met 1:72 gedaan, maar dat mislukte behoorlijk, weet iemand waar ik grotere modellen kan krijgen van zowel voertuigen als soldaten?
en hebben jullie nog tips voor beginners?
Laatst gewijzigd door jjk101 op 08 jun 2013, 00:23, 1 keer totaal gewijzigd.
matthijsdedie
Lid
Berichten: 291
Lid geworden op: 07 mar 2013, 18:18

Re: Beginnen

Bericht door matthijsdedie »

Bouwpakketten kan je bij elke hobby winkel wel krijgen.
Intertoys verkoopt ze ook, kijk daar eens!
En mislukken is een groot woord. Mijn eerste model was ook niet zo mooi.
Zo doende leert men. Als je een paar modellen hebt gebouwd dan heb je het onder de knie!
Altijd op zoek naar duits!
jjk101
Lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 22 mei 2013, 08:43

Re: Beginnen

Bericht door jjk101 »

nou ja, model... het was een pakketje Duitse SS infanterie, dat verven was een mislukking. ik ga morgen even in de lokale Intertoys kijken.
matthijsdedie
Lid
Berichten: 291
Lid geworden op: 07 mar 2013, 18:18

Re: Beginnen

Bericht door matthijsdedie »

Verven is in principe niet heel moeilijk.
Ik geef je morgen wel een paar tips. ;)
Altijd op zoek naar duits!
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Beginnen

Bericht door Erik »

matthijsdedie schreef:Verven is in principe niet heel moeilijk.
Jij zegt het. Het was eén van de voornaamste redenen dat ik opgehouden ben met modelbouw. Als ik modellen zie van loopgraven, mooie wat zeldzamere tanks en pantservoertuigen word ik helemaal jaloers. Dat knippen/plakken/afwerken lukt me wel maar ik word helemaal moedeloos als ik zie wat anderen bereiken met verf! Dan heb ik voorbaat al geen zin meer omdat het toch niet dát gaat worden wat ik voor ogen heb.
matthijsdedie schreef:Ik geef je morgen wel een paar tips. ;)
Ik zal meelezen!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Fuglesang
Lid
Berichten: 208
Lid geworden op: 17 mei 2012, 13:10

Re: Beginnen

Bericht door Fuglesang »

Ik heb juist geen probleem met verven en zeker niet met 1/72.
In vrijwel elke modelbouwzaak kan je nog meer vinden in 1/32.
Het lijkt makkelijker omdat je meer de ruimte hebt om te schilderen, maar je hebt juist daar meer details...

Wat ik zelf altijd vervelend vond/vind is als je plastic onderdelen niet helemaal passen. Ik zie vaak hobbyisten helemaal los gaan met "green stuff", maar dat kan ik niet. Dat is de reden waarom ik veel onafgebouwde modellen heb.
Geïnteresseerd in SA en (Alg.) SS, NSB, Germaanse en Nederlandse SS
matthijsdedie
Lid
Berichten: 291
Lid geworden op: 07 mar 2013, 18:18

Re: Beginnen

Bericht door matthijsdedie »

Aks er gleuven in je modellen zitten kun je dat opvullen met tamiya putty dat werkt heel goed.
Het is een soort tandpasta dat smeer je er op en dan word het hard en kan je het weg schuren en is je gleuf weg.
En tips voor verven:
1. Ga er echt voor zitten en doe het op je gemak, haastige spoed is zelden goed ;)
2. als je kleine details moet verven doe dit dan met een tandenstokertje die heeft een dun puntje en het werkt heel goed.
3. let op wat voor kwast je gebruikt, als je een te grote kwast gebruikt lukt het natuurlijk niet.
4. laat alles goed drogen voor dat je met een volgende laag of details er op begint.
5. maak voor het verven je model goed schoon, laat hem in een bak warm water weken dan gaat de olie er van af en hecht de verf een stuk beter.
Dit waren even de tips voor nu. :wink:
Als je nog vragen hebt vraag maar raak!
Altijd op zoek naar duits!
Plaats reactie