welke schaal?

Bespreek in dit subforum alles over modelbouw

Moderator: Jurrie

Die andere Timo
Lid

Bericht door Die andere Timo »

Dodo schreef:
Die andere Timo schreef:
Dodo schreef:Je gaat toch niet een extra muur uitbreken omdat je je modellen kwijt wil?
...wie zegt dat dan?
ok, uitzonderingen daar gelaten...
... :? waar heb je het over? Ik vroeg niets over uitzonderingen, ik vroeg wie zegt dat je muren moet uitbreken om je modellen kwijt te kunnen. Want ik heb niemand daar iets over horen zeggen voordat jij erover begon.
Dodo
Lid

Bericht door Dodo »

als je dezelfde hoeveelheid modellen kwijt wil in 1 kamer. 1x op de schaal 1/72 en de andere keer op de schaal 1/35. Je hebt precies dezelfde kamers.
Als je evenveel modellen kwijt wil, zal de schaal 1/35 meer ruimte nodig hebben, en omdat de kamer met de schaal op 1/72 al vol staat, zul je een muur uit moeten breken.

Puur uitgaande van het aantal modellen (zoals jij zei). Daarom verzameld ie dus 1/35.
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
Giel
Lid

Bericht door Giel »

Die andere Timo schreef:
Giel schreef:verlinden kannon
:shock: Ik weet niet welke je hebt, maar veel succes. Veel Verlinden modellen (los van hun figuurtjes) zijn een echte pain-in-the-ass. Ooit gooide ik hun 1/15 Panther uit frustratie in een hoek en raakte hem nooit meer aan. Zoveel ellende voor zoveel geld is misdadig.
Verlinden brol? Een 1/15 verlinden wegsmijten :? hoeveel had die niet gekost
Die andere Timo
Lid

Okay, ik ben het kwijt...
Thomhasj schreef:Ikzelf bouw voor in 1/72, omdat het goedkoper is en je grotere diorama's kan maken en daar houd ik van.
Die andere Timo schreef:...waarom kun je met 1/72 grotere dio's bouwen dan met 1/35? das toch niet afhankelijk van de schaal maar gewoon van hoeveel ruimte je hebt? :?
Dodo schreef:minder ruimte in beslag. :)
Die andere Timo schreef:Dodo, dat klopt voor geen meter. De ruimte die een dio in beslag neemt is niet schaalafhankelijk. Een dio van 50 cm bij 50 cm heeft deze afmetingen onafhankelijk van de schaal.
Dodo schreef:
Die andere Timo schreef:Dodo, dat klopt voor geen meter. De ruimte die een dio in beslag neemt is niet schaalafhankelijk. Een dio van 50 cm bij 50 cm heeft deze afmetingen onafhankelijk van de schaal.
ik bedoel dat je meer kwijtkan op bijv. 50x50 cm.

ik weet niet hoe jij denkt, maar de schaal is wel afhankelijk met de hoeveelheid ruimte die in beslag genomen word.

Je hebt bijv 2 dio's. 1 is 1/75, de ander 1/35. Je hebt ze precies gelijk in opstelling (de ruimte ertussen is dus ook op schaal). welke neemt meer in beslag? Die met 1/35 natuurlijk!
Die andere Timo schreef:Bij 1/72 kun je meer modellen kwijt binnen die afmetingen dan bij grotere schalen. Aha, bedoel je dat. Maar heeft Thomhasj het daar ook over? Want bij "grotere diorama's denk ik aan de afmetingen.
Dodo schreef:tuurlijk. Je gaat toch niet een extra muur uitbreken omdat je je modellen kwijt wil? Ikzelf vind dat vrij logisch...
Die andere Timo schreef:...wie zegt dat dan?
Dodo schreef:ok, uitzonderingen daar gelaten...
Die andere Timo schreef:... :? waar heb je het over? Ik vroeg niets over uitzonderingen, ik vroeg wie zegt dat je muren moet uitbreken om je modellen kwijt te kunnen. Want ik heb niemand daar iets over horen zeggen voordat jij erover begon.
Dodo schreef:als je dezelfde hoeveelheid modellen kwijt wil in 1 kamer. 1x op de schaal 1/72 en de andere keer op de schaal 1/35. Je hebt precies dezelfde kamers.
Als je evenveel modellen kwijt wil, zal de schaal 1/35 meer ruimte nodig hebben, en omdat de kamer met de schaal op 1/72 al vol staat, zul je een muur uit moeten breken.
Puur uitgaande van het aantal modellen (zoals jij zei). Daarom verzameld ie dus 1/35.
:?
- wie zegt dat iemand evenveel modellen kwijt wil?
- wie zegt dat de kamer vol is met 1/72?
-
Dodo schreef:Puur uitgaande van het aantal modellen (zoals jij zei). Daarom verzameld ie dus 1/35.
- hoho, zoals ik zei??? Dat was alleen mijn uitleg van jouw woorden. Zoals je kon lezen:
Die andere Timo schreef:Bij 1/72 kun je meer modellen kwijt binnen die afmetingen dan bij grotere schalen. Aha, bedoel je dat.

Ik heb het alleen gehad over de opmerking:
Thomhasj schreef:Ikzelf bouw voor in 1/72, omdat het goedkoper is en je grotere diorama's kan maken en daar houd ik van.
Als ik dat lees dan denk ik: je kunt een 1/35 dio net zo groot maken als een 1/72 dio. Jouw uitleg van de woorden van Thomhasj[/b] maakten dit duidelijker, totdat jij over het uitbreken van muren begon. Vanaf die opmerking klopt er geen hout meer van.

Gaan we er overigens van uit dat hij met "grotere diorama's" daadwerkelijk bedoelde dat hij op een gelijke oppervlakte meer 1/72 modellen kwijt kan dan 1/35, dan vraag ik mij nog iets af. Meer modellen kosten meer geld, is deze schaal op die manier dan wel zoveel goedkoper dan 1/35?
Die andere Timo
Lid

Giel schreef:
Die andere Timo schreef:
Giel schreef:verlinden kannon
:shock: Ik weet niet welke je hebt, maar veel succes. Veel Verlinden modellen (los van hun figuurtjes) zijn een echte pain-in-the-ass. Ooit gooide ik hun 1/15 Panther uit frustratie in een hoek en raakte hem nooit meer aan. Zoveel ellende voor zoveel geld is misdadig.
Verlinden brol? Een 1/15 verlinden wegsmijten :? hoeveel had die niet gekost
Wat is "brol"?

Was toen nog in guldens en tien jaar geleden. Was in de aanbieding bij het Scale Train House in Amsterdam voor 350 gulden. Kostte eigenlijk 650 gulden. Verlinden modellen uit die tijd zijn berucht om hun zeer slechte kwaliteit. Enorm veel flash, onderdelen die niet goed gegoten zijn, niets past, je hebt liters putty en filler nodig en dan nog is het een wonder als het lukt.

Hetzelfde trouwens met de 1/35 Panzer III engine kit die ik ooit van ze kocht. Was toch echt voor de Dragon kit maar ik kreeg hem na eeuwig schuren en schrapen niet passend.

Verlinden figuren uit die tijd waren te groot, meer 1/32 ipv. 1/35. Tegenwoordig zijn ze wel beter maar veel produkten uit die jaren staan nogsteeds in hun catalogus.
Dodo
Lid

Bericht door Dodo »

ben ik nu leip? Ik dacht altijd 1/72 minder in beslag neemt dan 1/35..
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
Die andere Timo
Lid

Dodo schreef:ben ik nu leip? Ik dacht altijd 1/72 minder in beslag neemt dan 1/35..
...het zelfde voertuig is in 1/72 kleiner dan in 1/35, maar de ruimte is toch echt afhankelijk van de afmetingen van de diorama. Een diorama van 50 bij 50 cm heeft die maten. Of je er kleine of grote modellen op plaatst maakt niet uit.

Sterker nog, als Thomhasj in 1/72 zegt "grotere diorama's" te kunnen bouwen dan zou dit juist een nadeel zijn. Grotere diorama's nemen meer ruimte in dan kleinere. :)
Die andere Timo
Lid

Maar ik weet wel wat Thomhasj wil zeggen. "Grotere diorama's" zijn zijn dio's met meer voertuigen dan hij kwijt zou kunnen op een 1/35 dio met dezelfde afmetingen. Alleen zegt hij dat niet dus duurde het even voor ik het door had.
En Vincent zag het koren
En Einstein het getal
En Zappelin de zappelin
En Johan zag de bal
Dodo
Lid

Bericht door Dodo »

en dat was dan het einde van 1 van de meest zinloze discussies op dit forum. :)
Zitadelle
Lid
Contacteer:

Bericht door Zitadelle »

Jongens! Jongens! Jongens!

Het enige wat ik bedoelde was dat ik met 1/72-modellen grootschaliger diorama's kan maken op een plank van 1m bij 1m (dus bijv. een hele wijk ipv van 1 straat) en daar meer modellen in kan plaatsen. En daar houd ik van!

@ Dodo: ik neem wel contact met je op als ik een woordvoeder nodig heb :wink:
http://www.t-kwadraat.nl/

It takes one tree to make a thousand matches, and it takes one match to burn a thousand trees.
Dodo
Lid

Bericht door Dodo »

Thomhasj schreef:Jongens! Jongens! Jongens!

Het enige wat ik bedoelde was dat ik met 1/72-modellen grootschaliger diorama's kan maken op een plank van 1m bij 1m (dus bijv. een hele wijk ipv van 1 straat) en daar meer modellen in kan plaatsen. En daar houd ik van!

@ Dodo: ik neem wel contact met je op als ik een woordvoeder nodig heb :wink:
ach, ik houd ervan om de uitdaging met 'die andere timo' aan te gaan. Hoewel ik waarschijnlijk 9 van de 10 keer in de pan gehakt word :P
gilles
Lid

Re: welke schaal?

Bericht door gilles »

[quote="Thomhasj"].

Bovendien heb ik in het verleden geleerd om kleine figuurtjes te schilderen doordat ik een tijdje Lord of the Rings miniaturen spaarde.

[quote]

Heej, daar ben ik nu ook met bezig.Dat os toch om wargames mee te spelen, niet?
Wedden dat je hier niet durft op klikken:

http://www.freewebs.com/gillesstaels
junior
Lid
Contacteer:

Bericht door junior »

Mijn broer spaart ook zo van dat LOTR battle games gedoe. 8)
Gezocht: alles m.b.t. General der Gebirgstruppe en RKT Kress, Hermann.
CAME FROM OLD LADY IN VILLAGE: Latvian E-Bay seller.
ZENA
Zitadelle
Lid
Contacteer:

Re: welke schaal?

Bericht door Zitadelle »

gilles schreef:
Thomhasj schreef:.

Bovendien heb ik in het verleden geleerd om kleine figuurtjes te schilderen doordat ik een tijdje Lord of the Rings miniaturen spaarde.

Heej, daar ben ik nu ook met bezig.Dat os toch om wargames mee te spelen, niet?
Ja, ik heb dat idd een tijdje (een maandje of drie) gespaard, maar uiteindelijk stegen de kosten me toch boven de pet. Daardoor ben ik overgestapt op de 'serieuze' modelbouw. Ik heb bijvoorbeeld al een tijdje geleden een eenheid van 50 pantsergrenadiers gekocht en daarvan schilder ik een paar van op zijn tijd.
http://www.t-kwadraat.nl/

It takes one tree to make a thousand matches, and it takes one match to burn a thousand trees.
Jurrie
Moderator
Moderator

Bericht door Jurrie »

Ik ben begonnen met 1:72 planes..

Maar doe nu ook tanks. Ik heb 1:72 en 1:35 modellen. Ik vind de 1:35 modellen mooier, maar 1:72 blijft ook leuk en lekker klein!

Jurrie
Plaats reactie