Vraagje

Bespreek in dit subforum alles over modelbouw

Moderator: Jurrie

Plaats reactie
farcry
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 aug 2013, 16:54

Vraagje

Bericht door farcry »

Ik wil ook graag modellenbouwen in eigen stijl, bedoel zijn er ook poppetjes te maken die ik een eigen vorm kan geven. Bedoel poppetjes die zich overgeven , gewonden enz. Alvast bedankt.

Gr Eddy
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Vraagje

Bericht door Erik »

Hallo Eddy,

Dat kan wel maar vergt wel wat vakmanschap. Oefenen dus!
Je kunt van standaard modelfiguren goede mallen maken. Handig is het om figuurtjes te nemen die al 'uit elkaar' liggen, bijvoorbeeld de figuurtjes die bij een voertuigmodel horen. Losse armpjes, losse beentjes, lichaampje, köpke, je weet wel.

Daarvan maak je een mal met vloeibaar rubber, da's makkelijker als je denkt. Je moet gewoon beginnen en accepteren dat het niet altijd goed gaat, maar je zult zien dat het vaker wél goed gaat! Vloeibaar rubber is te bestellen bij http://www.hobbyklok.nl te Heemskerk. Gids kun je bestellen, gebruiksaanwijzing staat erbij!
Dit materiaal is uitermate geschikt voor tingieten maar je kunt ook ander materiaal gebruiken, zoals vloeibaar metaal, wat je ook gebruikt bij de restauratie van je roestbak uit 1967. Voordeel bij de laatste is dat het makkelijker bewerkbaar blijft na drogen dan tin. Ook siliconen kun je gebruiken, net zo goed.

Als het materiaal wat uit de mal komt nog ietsje zacht is kun je het buigen in de juiste stand.

Proberen maar. Het is bewerkelijk, kost tijd, maar je krijgt wel wat je wilt!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Jurrie
Moderator
Moderator
Berichten: 1947
Lid geworden op: 05 jan 2004, 23:09

Re: Vraagje

Bericht door Jurrie »

Zoals Erik al aangeeft: vakmanschap. Wat je vaak ziet is dat mensen ofwel bestaande figuren verbouwen, ofwel vanaf (bijna) niets beginnen met een paar aluminium staafjes, in de juiste vorm gebogen, en vervolgens met putty het figuur helemaal vanaf scratch opbouwen...

Gr,

Jurrie
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Vraagje

Bericht door Erik »

Jurrie schreef:.... beginnen met een paar aluminium staafjes, in de juiste vorm gebogen, en vervolgens met putty het figuur helemaal vanaf scratch opbouwen...
Dat vergt pas vakmanschap. En scherpe ogen! Het meest gunstige resultaat wat ik er ooit mee haalde was een soort 1:35 opblaaspop...
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
farcry
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 aug 2013, 16:54

Re: Vraagje

Bericht door farcry »

Hahahaha geweldig zeg, kan ook mooi zijn. Maar bedankt voor de tips, zal kijken hoe ik het aan ga pakken.

gr eddy
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Vraagje

Bericht door Erik »

farcry schreef:Hahahaha geweldig zeg, kan ook mooi zijn.
Wel klein hoor....
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: Vraagje

Bericht door Jim »

Het eenvoudigste begin is van bestaande figuren lichaamsdelen uitwisselen. Andere armen in een andere houding geeft al iets heel anders. Ik ben zo begonnen met andere benen. Later los snijden van het hoofd en in een andere houding plaatsen.
Het helemaal sculpturen van figuren daar zou ik pas na wat meer ervaring aan beginnen.
Enige kennis van anatomie is wel wenselijk. Ik heb figuren gezien die van bepaalde hoeken iets "vreemds" hebben. Boven armen die b.v. qua lengte van elkaar verschillen of armen en benen die te groot of te klein zijn in verhouding met het lichaam.

Er zijn modelbouw merken waarvan het mogelijk is om het figuur in een variatie te bouwen. Zoals het merk Masterbox (MB). Sommige figuren kan je een alternatief hoofd geven andere armen / benen. Er zijn aparte hoofden te kopen om je figuur aan te passen.
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
farcry
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 aug 2013, 16:54

Re: Vraagje

Bericht door farcry »

Oke Jim, dat is ook iets wat ik kan proberen idd.

gr eddy
Plaats reactie