Ardennen Diorama (1:72)

Bespreek in dit subforum alles over modelbouw

Moderator: Jurrie

Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Ardennen Diorama (1:72)

Bericht door Erik »

DAS-klei heeft net als andere kleisoorten de neiging, als het te dik wordt aangebracht, onregelmatig te drogen. Dan krijg je scheuren. Misschien kun je het volgende proberen mocht je toch nog goede vrindjes worden met DAS: de klei dun aanbrengen op je ondergrond (zeker niet centimeters dik, eerder een paar millimeter)
Ik heb in het verleden de ondergrond altijd gemaakt van kippegaas met daarover heen in groffe vorm papier maché. Zodra dat goed droog en stevig was, afgewerkt met gips.

De bomentip van Benoit is een goede!

Als je een bos wilt reproduceren zou je eens een bos in moeten gaan. Je ziet dan dat gestapeld hout vrijwel altijd recht is en ook niet gebundeld. Vaak liggen de stapels langs de paden en dan ook veel!
De steentjes die je gebruikt hebt zijn in vergelijking met de tank flinke stenen!
Kijk voor heel veel goede tips eens op deze site:
http://www.nproject.org/nl/algemene-tip ... hobby.html

Als je houtlijm vermengt met mager zand krijg je een mooi korrelig mengsel dat je kunt gebruiken als zanderige ondergrond voor je pad! Nadien schilderen.
Goed dat je zo begint! Je leert in korte tijd heel veel dingen!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
SanderTul
Lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 29 dec 2013, 17:02

Re: Ardennen Diorama (1:72)

Bericht door SanderTul »

Bedankt voor je tips Erik!
SanderTul
Lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 29 dec 2013, 17:02

Re: Ardennen Diorama (1:72)

Bericht door SanderTul »

Hij is klaar!
Voor een eerste diorama ben ik niet ontevreden maar er zijn o zo veel verbeter-punten, die ga ik allemaal meenemen bij het volgende project :)
Ik blijf bij de opmerking die ik in de eerste post maakte waarin ik zei dat ik het op gesnoeide bomen houd.

De foto's:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Bedankt voor alle reacties en tips, die zal ik ook meenemen in het volgende project waar ik inmiddels al ideeën voor aan het bedenken ben.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Ardennen Diorama (1:72)

Bericht door Erik »

Ziet er leuk uit zo!
Houd je er rekening mee, dat als de tank 'gedraaid' heeft (motor aan), dat er dan geen sneeuw op het achterdek ligt?
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
SanderTul
Lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 29 dec 2013, 17:02

Re: Ardennen Diorama (1:72)

Bericht door SanderTul »

Erik schreef:Ziet er leuk uit zo!
Houd je er rekening mee, dat als de tank 'gedraaid' heeft (motor aan), dat er dan geen sneeuw op het achterdek ligt?
Stom... Niet bij stilgestaan...
Gebruikersavatar
Jurrie
Moderator
Moderator
Berichten: 1947
Lid geworden op: 05 jan 2004, 23:09

Re: Ardennen Diorama (1:72)

Bericht door Jurrie »

Erg leuk Sander! Kan je zeker tevreden mee zijn.

Ben je een beetje tevreden met het zuiveringszout als sneeuw? Waar heb je dat trouwens gekocht?

Doordat je echte takjes hebt gebruikt ziet het er erg realistisch uit. Heb je wel wat gedaan om te voorkomen dat ze gaan rotten (bijv: bakken in de oven en/of laklaag eroverheen smeren)?

Nog een paar suggesties:
- Je geeft aan dat het gesnoeide bomen zijn. Dus zijn ze kaler, dat snap ik. Maar ik had zeker nog wat meer kleinere takken toegevoegd (dus niet HEEL kleine, die worden weggesnoeid, maar zegmaar gemiddelde grootte).
- Het sneeuw is op de grond overal even dik. Had het iets onregelmatiger gemaakt of nog wat kleine takjes of blaadjes toch half uit de sneeuw laten steken, dat maakt het iets spannender om naar te kijken
- Tip voor de volgende keer: zet je onderwerp diagonaal op je ondergrond. Dit geeft een zekere spanning (is een artistiek trucje)
- De weg bij de T-splitsing zie je maar half. Dat is jammer. Ik had ofwel de hele weg laten zien, ofwel geen weg
- Ik mis nog een wegduikende Duitser achter het stapeltje hout, en/of een achtergelaten Duitse helm in de sneeuw en/of een ander leuk iets wat het diorama nog iets meer 'schwung' zou geven.

Hoop dat je er wat mee kan en hoop zeker ook een vervolg te zien!

Groetjes,

Jurrie
bartgielen
Lid
Berichten: 23
Lid geworden op: 24 jul 2011, 11:22

Re: Ardennen Diorama (1:72)

Bericht door bartgielen »

ferm
SanderTul
Lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 29 dec 2013, 17:02

Re: Ardennen Diorama (1:72)

Bericht door SanderTul »

Jurrie schreef:Erg leuk Sander! Kan je zeker tevreden mee zijn.

Ben je een beetje tevreden met het zuiveringszout als sneeuw? Waar heb je dat trouwens gekocht?
Ik moet eerlijk toegeven dat ik het zuiveringszout heb gekocht maar niet heb gebruikt.
Wat ik heb gebruikt is schoonmaak-soda (gewoon te koop bij Appie Heijn):

Afbeelding

Geeft een heel mooi sneeuweffect!
Jurrie schreef:Doordat je echte takjes hebt gebruikt ziet het er erg realistisch uit. Heb je wel wat gedaan om te voorkomen dat ze gaan rotten (bijv: bakken in de oven en/of laklaag eroverheen smeren)?
Helaas heb ik daar niet aan gedacht, maar dit zal ik zeker de volgende keer toepassen!
Jurrie schreef:Nog een paar suggesties:
- Je geeft aan dat het gesnoeide bomen zijn. Dus zijn ze kaler, dat snap ik. Maar ik had zeker nog wat meer kleinere takken toegevoegd (dus niet HEEL kleine, die worden weggesnoeid, maar zegmaar gemiddelde grootte).
- Het sneeuw is op de grond overal even dik. Had het iets onregelmatiger gemaakt of nog wat kleine takjes of blaadjes toch half uit de sneeuw laten steken, dat maakt het iets spannender om naar te kijken
- Tip voor de volgende keer: zet je onderwerp diagonaal op je ondergrond. Dit geeft een zekere spanning (is een artistiek trucje)
- De weg bij de T-splitsing zie je maar half. Dat is jammer. Ik had ofwel de hele weg laten zien, ofwel geen weg
- Ik mis nog een wegduikende Duitser achter het stapeltje hout, en/of een achtergelaten Duitse helm in de sneeuw en/of een ander leuk iets wat het diorama nog iets meer 'schwung' zou geven.
Tip 1: Een tip waar ik waarschijnlijk met dit diorama nog wat mee ga doen!
Tip 2: Ik zal her en der nog wat bladeren (lees: Italiaanse kruiden) toevoegen.
Tip 3: Klopt inderdaad! Bij dit diorama kon dat niet echt omdat de tank anders te ver aan de zijkant zou staan wanneer ie een bocht naar links of rechts (en dus diagonaal staat) maakt
Tip 4: Daar heb je helemaal gelijk in, zal dat soort dingen voortaan of achterwegen laten of helemaal maken.
Tip 5: Done!

Afbeelding
Gebruikersavatar
Jurrie
Moderator
Moderator
Berichten: 1947
Lid geworden op: 05 jan 2004, 23:09

Re: Ardennen Diorama (1:72)

Bericht door Jurrie »

Haha leuk, voegt een beetje spanning toe!

Gr,

Jurrie
Plaats reactie