"Enemy plane going down!"

Bespreek in dit subforum alles over modelbouw

Moderator: Jurrie

Plaats reactie
SanderTul
Lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 29 dec 2013, 17:02

"Enemy plane going down!"

Bericht door SanderTul »

Ik heb een nieuw idee voor een diorama.
Ik wilde graag een diorama maken van een gecrasht Duits jachtvliegtuig wat in handen kwam van de geallieerden.
Toen ik een modelletje (1:72) had gekocht en op de achterkant van de doos keek las ik dat dat met dit model daadwerkelijk is gebeurd in Frankrijk.
Toen wist ik het zeker, dat zal mijn volgende diorama worden.

Het gaat om een Messerschmitt Bf109E:
Afbeelding

Volgens de info achterop de doos is het toestel in de omgeving van Woerth (20 mijl in Frankrijk gezien vanaf de Frans/Duitse grens) neergekomen en is vervolgens door de Fransen en Amerikanen getest.

Ik heb een foto gevonden van het toestel in kwestie:
Afbeelding

Na wat research is er redelijk wat onenigheid over deze gebeurtenis.
Zo wordt bij de foto gesuggereerd dat het vliegtuig door schade na een dogfight is neergekomen.
Maar in een boek waarin de Spitfire en de Messerschmitt met elkaar worden vergeleken wordt beschreven dat het toestel door dichte mist noodgedwongen moest landen.
Op de foto is ook te zien dat de paint-scheme niet hetzelfde is als het toestel. Ik laat me door deze foto en gebeurtenis inspireren tot het maken van een 'fictief' diorama.
SanderTul
Lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 29 dec 2013, 17:02

Re: "Enemy plane going down!"

Bericht door SanderTul »

EDIT:
Na nog wat meer gespeurd te hebben op het wereldwijde web kwam ik er achter dat het gecrashte toestel behoorde tot 2/Jagdgruppe 54 en mijn model tot 4/Jagdgruppe 51. Verklaart ook gelijk het verschil in paint-scheme.
SanderTul
Lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 29 dec 2013, 17:02

Re: "Enemy plane going down!"

Bericht door SanderTul »

Het zal er ongeveer zo uit komen te zien:

Afbeelding
Afbeelding

De Amerikaanse soldaten (die overigens nog worden verwijderd van hun ondergrondje) komen vanuit een bos af op het gecrashte toestel.
Gebruikersavatar
davy
Lid
Berichten: 658
Lid geworden op: 03 jan 2005, 23:02
Locatie: België
Ontvangen: 2 keer

Re: "Enemy plane going down!"

Bericht door davy »

Ik zou er geen Amerikanen bijzetten.
Oberfeldwebel Hans Illner is in augustus 1940 neergestort met dit toestel tijdens de Slag om Engeland.
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: "Enemy plane going down!"

Bericht door Kugelblitz »

Leuk idee, heb ik ook altijd willen maken toen ik nog meer met modelbouw bezig was.
Zorg er in ieder geval voor dat er diepe geulen in de grond zitten, waar het vliegtuig tijdens het glijden de aarde heeft omgeploegd. Verder mogen de propellers nog wat meer gebogen worden, zie de originele foto. Wellicht kan dit door ze voorzichtig te verhitten?
Bekijk even goed foto's van gecrashte vliegtuigen, zoiets is lastiger dan het lijkt. wellicht kun je ook nog wat kogelgaten etc. in de staart maken.

Door de kleine schaal waarop je bouwt is het moeilijk echte details aan te brengen die zo'n diorama realistischer maken, maar ieder z'n voorkeur uiteraard. Ten minste, het is wel mogelijk ze aan te brengen, maar als kijker zul je ze nauwelijks waarnemen, omdat het zo klein is.

Succes, ben wederom benieuwd! :)
Laten we het vooral gezellig houden! :)
SanderTul
Lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 29 dec 2013, 17:02

Re: "Enemy plane going down!"

Bericht door SanderTul »

Kugelblitz schreef:Leuk idee, heb ik ook altijd willen maken toen ik nog meer met modelbouw bezig was.
Zorg er in ieder geval voor dat er diepe geulen in de grond zitten, waar het vliegtuig tijdens het glijden de aarde heeft omgeploegd. Verder mogen de propellers nog wat meer gebogen worden, zie de originele foto. Wellicht kan dit door ze voorzichtig te verhitten?
Bekijk even goed foto's van gecrashte vliegtuigen, zoiets is lastiger dan het lijkt. wellicht kun je ook nog wat kogelgaten etc. in de staart maken.

Door de kleine schaal waarop je bouwt is het moeilijk echte details aan te brengen die zo'n diorama realistischer maken, maar ieder z'n voorkeur uiteraard. Ten minste, het is wel mogelijk ze aan te brengen, maar als kijker zul je ze nauwelijks waarnemen, omdat het zo klein is.

Succes, ben wederom benieuwd! :)
Bedankt voor de tips!
Ik zal waarschijnlijk ook wel in grotere schaal gaan bouwen :)
SanderTul
Lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 29 dec 2013, 17:02

Re: "Enemy plane going down!"

Bericht door SanderTul »

davy schreef:Ik zou er geen Amerikanen bijzetten.
Oberfeldwebel Hans Illner is in augustus 1940 neergestort met dit toestel tijdens de Slag om Engeland.
Bij nader inzien zal ik ze inderdaad achter wegen laten.
Gebruikersavatar
Jurrie
Moderator
Moderator
Berichten: 1947
Lid geworden op: 05 jan 2004, 23:09

Re: "Enemy plane going down!"

Bericht door Jurrie »

Leuke start! Zie de comments van Kugelblitz. Zorg ook dat er wat stof of modder op de vleugels en/of zijkanten van de romp terecht komt.

Gr,

Jurrie
SanderTul
Lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 29 dec 2013, 17:02

Re: "Enemy plane going down!"

Bericht door SanderTul »

Helaas is dit project komen te vervallen :(
Gebruikersavatar
Jurrie
Moderator
Moderator
Berichten: 1947
Lid geworden op: 05 jan 2004, 23:09

Re: "Enemy plane going down!"

Bericht door Jurrie »

Huh, wat bedoel je daarmee?

Gr,

Jurrie
Plaats reactie