[Hasegawa 1/48] P-40N 120 Squadron 'Amigo' - Jilles Verspoor

Bespreek in dit subforum alles over modelbouw

Moderator: Jurrie

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jurrie
Moderator
Moderator
Berichten: 1947
Lid geworden op: 05 jan 2004, 23:09

[Hasegawa 1/48] P-40N 120 Squadron 'Amigo' - Jilles Verspoor

Bericht door Jurrie »

Allen,

Na afronding van mijn P-40N 'Wham Bam' kreeg ik een paar weken terug onverwacht bericht van Roy Villevoye. Een paar jaar geleden heeft hij onderzoek gedaan een mysterieuze propellor, gevonden in de jungle van Nieuw-Guinea. Na dit onderzoek bleek dat het ging om de propellor van de P-40N (genaamd 'Amigo') van piloot Jilles Verspoor. Dit vliegtuig vloog in hetzelfde squadron als de door mij eerder gemaakte P-40N 'Wham Bam', namelijk het 120ste squadron, gestationeerd de Merauke, Nieuw-Guinea. De 'Amigo' is na een aanval op de Japanners neergestort in de branding van de zee voor de zuidkust van Nieuw-Guinea. Waarschijnlijk n.a.v. flak afweergeschut. Hij is de volgende dag opgepikt door een Catalina. Roy heeft een documentaire gemaakt over de verhalen van de lokale bevolking van het dorp in de buurt van de crash die de gevonden propellor tot op de dag van vandaag nog altijd koesteren. Hierbij een foto van Roy van deze propellor:

Afbeelding
Bron: http://www.franshalsmuseum.nl/media/cac ... c1fedf.jpg

Na verder contact gelegd te hebben is er besloten de 'Amigo' uit zijn/haar as te doen herleven door er een model van te bouwen, soortgelijk aan de Wham Bam. Deze zal ik na voltooiing overdragen aan Roy.

Voor dit project maak ik gebruik van:
- Hasegawa 1/48 P-40N (ziet er OOTB al veel beter uit dan de Italeri kit!)
- Dutch Decals voor de Amigo versie
- Ultracast resin wielen (niet op de foto)
- Eduard PE voor het interieur
- Boek: Curtiss P-40E/N Part 1 - 1942-1945 - History, Camouflage and Markings door Max Schep en Luuk Boerman, ISBN 978-94-90092-02-3 (niet op de foto)
- En waar evt. nodig nog: - Airscale 1/48 Cockpit Placard Decals (niet op de foto)

Afbeelding

Het 120 Squadron was al eens onderwerp voor het televisieprogramma 'Andere Tijden'. Zie: Andere Tijden - Merauke. Ook is er veel info terug te vinden op de pagina zelf.

Hoop er uiteraard wat moois van te maken voor Roy!

Gr,

Jurrie
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Re: [Hasegawa 1/48] P-40N 120 Squadron 'Amigo' - Jilles Vers

Bericht door okke »

Indrukwekkend. Ik ben benieuwd naar de ontwikkelingen. Interessant verhaal.
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: [Hasegawa 1/48] P-40N 120 Squadron 'Amigo' - Jilles Vers

Bericht door Kugelblitz »

Spannend verhaal en mooi project! Ben benieuwd! :)
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Gebruikersavatar
Jurrie
Moderator
Moderator
Berichten: 1947
Lid geworden op: 05 jan 2004, 23:09

Re: [Hasegawa 1/48] P-40N 120 Squadron 'Amigo' - Jilles Vers

Bericht door Jurrie »

Dank! Ben inmiddels (al een heeeeeeeeeeeeeeeeeel klein stukje) begonnen. Snel foto's van de gebouwde cockpit klaar voor de spuit :)

Gr,

Jurrie
Gebruikersavatar
Jurrie
Moderator
Moderator
Berichten: 1947
Lid geworden op: 05 jan 2004, 23:09

Re: [Hasegawa 1/48] P-40N 120 Squadron 'Amigo' - Jilles Vers

Bericht door Jurrie »

Bouwfase - cockpit
Oke, de eerste bouwfoto. Hier heb ik de onderdelen voor de cockpit gereed gemaakt voor de spuit. Dit hield in ook onderdelen verwijderen (in plastic) die ik later van PE terug aanbreng. Zo moest het hele instrumentenpaneel (wat erg mooi was gegoten) eraan geloven. Heb nog een beetje moeten opvullen (door mijn weghakwerk :)) en heb de kleine delen met een drupje houtlijm op sateprikkers vastgezet, klaar voor de airbrush.

Heb wat mooie details weg moeten schuren, maar er komen nog mooiere voor in de plaats.

Afbeelding

Next steps: primer, basiskleuren, P+ beschermlaag...(eigenlijk heb ik dit al gedaan...foto's volgen later ;). Heb meteen de inlaten e.d. ook meegespoten).

Gr,

Jurrie
Plaats reactie