HobbyBoss 1/35 T-26 Mod 1933 - DONE!

Bespreek in dit subforum alles over modelbouw

Moderator: Jurrie

Gebruikersavatar
Jurrie
Moderator
Moderator
Berichten: 1947
Lid geworden op: 05 jan 2004, 23:09

HobbyBoss 1/35 T-26 Mod 1933 - DONE!

Bericht door Jurrie »

All,

Begonnen aan en nieuwe kit, een T-26 Mod 1933 van HobbyBoss. Ik ga deze OOTB bouwen, op kleine (eigen) aanpassingen na. Geen extra PE, friuls of wat dan ook :). Het is tot nu toe een leuke kit, met veel details en een leuk PE setje. De prijzen van HobbyBoss zijn niet meer heeeeeel erg laag, daardoor is de value-for-money wat lager (imho), maar het is nog steeds een erg leuke kit voor een niet al te hoge prijs.
Afbeelding
The T-26 tank was a Soviet light infantry tank used during many conflicts of the 1930s and in World War II. It was a development of the British Vickers 6-Ton tank and was one of the most successful tank designs of the 1930s until its light armour became vulnerable to newer anti-tank guns. It was produced in greater numbers than any other tank of the period, with more than 11,000 manufactured. During the 1930s, the USSR developed 53 variants of the T-26, including flame-throwing tanks, combat engineer vehicles, remotely controlled tanks, self-propelled guns, artillery tractors, and armoured carriers. Twenty-three of these were series-produced, others were experimental models.

The T-26 together with the BT was the main tank of the Red Army's armoured forces during the interwar period. The T-26 was the most important tank of the Spanish Civil War and played a significant role during the Battle of Lake Khasan in 1938 as well as in the Winter War in 1939–40. Though nearly obsolete by the beginning of World War II, the T-26 was the most numerous tank in the Red Army's armoured force during the German invasion of the Soviet Union in June 1941. The T-26 fought the Germans and their allies during the Battle of Moscow in 1941–42, the Battle of Stalingrad and the Battle of the Caucasus in 1942–1943; some tank units of the Leningrad Front used their T-26s until 1944. Soviet T-26 light tanks last saw use in August 1945, during the defeat of the Japanese Kwantung Army in Manchuria.

The T-26 was exported and used extensively by Spain, China and Turkey. Captured T-26s were used by the Finnish, German, Romanian and Hungarian armies. The tank was reliable and simple to maintain, and its design was continually modernised between 1931 and 1941. No new models of the T-26 were developed after 1940.
Bron: http://en.wikipedia.org/wiki/T-26

Bouwfase - Stap 1-2
De eerste kennismaking van de kit bestond uit het maken van de loopwielen en het bevestigen van deze op de lower hull. Bij stap #1 geen issues, op een eerste onlogische constructie na (zie stap #1, het eerste plaatje...alle tussenliggers zijn los gegoten en moeten 1 voor 1 aangebracht worden). Bij stap #2 zijn de 'wielstellen' van een dergelijke constructie dat er wat extra priegelwerk nodig is om het goed te laten passen. Dit is niet helemaal perfect.

Opvallend is het mooie detail, veel rivets en dergelijke te vinden op de lower hull. Dat begint goed!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Bouwfase - Stap 3-6
Stap 3 heb ik overgeslagen. Gaatjes boor ik wel wanneer die nodig zijn. Bij stap 4 valt op dat de 'wielstellen' vrij korte bevestigingspinnen hebben, deze hadden beter wat langer of dikker kunnen zijn. Even opletten bij het vastlijmen dus of alles goed recht zit.

Bij stap 6 is de alignment van de onderdelen wat lastig omdat er geen bevestigingspunten zijn. Ook hier opletten.

Het valt me tot nu toe op dat alles net nog iets lekkerder in elkaar zou kunnen vallen, maar het detail is prima op orde.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Next Steps
Ik ga nog even verder met een aantal andere stappen voordat ik aan stap 7 begin.

Gr,

Jurrie
Gebruikersavatar
Jurrie
Moderator
Moderator
Berichten: 1947
Lid geworden op: 05 jan 2004, 23:09

Re: HobbyBoss 1/35 T-26 Mod 1933

Bericht door Jurrie »

Bouwfase - Stap 7
Toch maar aan stap 7, de tracks, begonnen. En dat zag er heel veelbelovend uit. Prachtig detail, een mooi malletje en pinnetjes om de tracks vast te zetten.

In praktijk pakte het wat minder goed uit. Het malletje kan maar maximaal 6 of 7 tracklinks bevatten voordat het stukje track uit elkaar springt wegens de druk. Ook de 'piefjes' in de zijkant krijgen is een uitdaging. Ben daarom na heel wat gepiel maar overgestapt naar mijn standaard werkwijze: monteer ongeveer 1/3de van 1 kant aan elkaar, lijm vast, wacht 5-10 minuten en breng aan op het model. En vervolgens nog 1/3de deel en nog 1/3de deel. Het voordeel is dat de tracks later er makkelijk afgehaald en los gespoten kunnen worden (zie laatste foto).

De tracks waren qua pasvorm niet 100%, dus dat kostte ook wat moeite. Uiteindelijk toch een leuk resultaat. Niet op de foto, maar heb stap 8 ook al afgerond (luiken en engine louvres)...maar voor nu gaat de T-26 even aan de kant voor een ander project :).

Op de foto's even 1 kant laten zitten en met tape vastgezet (want zoals gezegd het zijn nu eigenlijk 3-4 verschillende delen). Op de laatste foto de andere kant, los van de tank, spuitklaar.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Gr,

Jurrie
Gebruikersavatar
Jurrie
Moderator
Moderator
Berichten: 1947
Lid geworden op: 05 jan 2004, 23:09

Re: HobbyBoss 1/35 T-26 Mod 1933

Bericht door Jurrie »

Bouwfase - Stap 8-10
Ik heb de bouwfase van de T-26 afgerond :). Enkele bijzonderheden:

- Bij stap 8 goed kijken hoe het luikje aan de voorkant gemonteerd moet worden. Had hier wat problemen mee (paste uiteindelijk wel goed)
- Valt op bij stap 8: een mooie uitgeboorde uitlaat!
- Bij stap 9 niet de tracks gemonteerd. Dit doe ik pas tijdens de verweerfase. Ik heb de voorkant van de fenders niet vastgelijmd, zodat ik de tracks er nog tussen kan krijgen.
- Bij enkele stappen heb ik de handgrepen vervangen door messing handgreepjes
- Opvallend bij stap 10: het glaswerk voor de lamp voorin is meegeleverd. Zo hoort het! (maak weleens anders mee). Monteer ik pas na het spuitwerk en voor het verweren.

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding


Bouwfase - Stap 11-12 (einde bouw)
In deze fase wordt de toren opgebouwd. Weinig bijzonderheden, behalve dat de turret uit 2 delen (zijkanten) bestaat waardoor er aan de voorkant een naadje opgevuld moet worden. Maar levert verder weinig problemen op.

Wat wel opvalt is dat er wat lasnaadjes missen, die heb ik zelf aangebracht met Revell putty.

Als laatste een paar foto's van de afgeronde tank (qua bouw dan).

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Next step: primer.

Gr,

Jurrie
Gebruikersavatar
Jurrie
Moderator
Moderator
Berichten: 1947
Lid geworden op: 05 jan 2004, 23:09

Re: HobbyBoss 1/35 T-26 Mod 1933

Bericht door Jurrie »

Primer
Vandaag weer een stapje verder gekomen; ik heb de T-26 in de grondverf gezet. Hier gebruik gemaakt van Vallejo Surface Primer (lichtgrijs), flink goed verdund met Vallejo Model Air Thinner.

't spuiten ging wat makkelijker dan de vorige keer; ik denk door het meer verdunnen en goed mixen van de verdunning en de primer in het airbrush cupje.

Afbeelding

Next steps: kleuren. Even kijken of ik pre-shade e.d. ga doen of weer modulation probeer...

Gr,

Jurrie
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: HobbyBoss 1/35 T-26 Mod 1933

Bericht door asjemenou »

Leuk zo'n bouwpakket van een Sovjet tank. Ik ben toch wel benieuwd van welk Sovjet tank regiment dit een schaalmodel is. Voor enkele uitvoeringen zie; http://www.armchairgeneral.com/rkkaww2/ ... T-26_7.htm .
Uitgaande van je topics zal je al aardig wat schoolmodellen hebben. Wat doe je met deze schaalmodellen? Stal je ze uit of verkoop je ze?
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
Jurrie
Moderator
Moderator
Berichten: 1947
Lid geworden op: 05 jan 2004, 23:09

Re: HobbyBoss 1/35 T-26 Mod 1933

Bericht door Jurrie »

Hi asjemenou,

Zal in de beschrijving eens kijken van welk regiment de versie is die ik ga maken, maar ik vermoed dat Hobbyboss zich er makkelijk vanaf heeft gemaakt (geen rechtstreekse referentie).

De versie die ik ga maken heeft groen/bruine camo met een gedeeltelijke witte winterwash. Ik ga die winterwash zo maken dat die deels afgesleten is (haarlaktechniek). Wordt nog een uitdaging.

Het aantal schaalmodellen valt best mee, bouw er maar 2-3 per jaar max. En heb geen vitrine-kast, dus die gaan in dozen. Tijdens beurzen e.d. komen ze er weer uit. Een paar heb ik wel in de kamer staan.

Na een paar jaar wil ik er ook nog weleens wat weggooien (die in mijn ogen niet mooi zijn t.o.v. mijn huidige standaard :)).

Gr,

Jurrie
Gebruikersavatar
Jurrie
Moderator
Moderator
Berichten: 1947
Lid geworden op: 05 jan 2004, 23:09

Re: HobbyBoss 1/35 T-26 Mod 1933

Bericht door Jurrie »

Heb de handleiding even bekeken, er staan inderdaad geen regimenten bij..De kleurenschema's zullen wel op basis van foto's e.d. vastgesteld zijn, maar in ieder geval niet teruggetraceerd naar een regiment ofzo.

Gr,

Jurrie
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: HobbyBoss 1/35 T-26 Mod 1933

Bericht door asjemenou »

Jurrie schreef:Hi asjemenou,
Jurrie schreef:Hi asjemenou,

Zal in de beschrijving eens kijken van welk regiment de versie is die ik ga maken, maar ik vermoed dat Hobbyboss zich er makkelijk vanaf heeft gemaakt (geen rechtstreekse referentie).

De versie die ik ga maken heeft groen/bruine camo met een gedeeltelijke witte winterwash. Ik ga die winterwash zo maken dat die deels afgesleten is (haarlaktechniek). Wordt nog een uitdaging.

Het aantal schaalmodellen valt best mee, bouw er maar 2-3 per jaar max. En heb geen vitrine-kast, dus die gaan in dozen. Tijdens beurzen e.d. komen ze er weer uit. Een paar heb ik wel in de kamer staan.

Na een paar jaar wil ik er ook nog weleens wat weggooien (die in mijn ogen niet mooi zijn t.o.v. mijn huidige standaard :)).

Gr,

Jurrie
Winterwash. Uitvoering ten tijde van de Fins-Russische winteroorlog misschien? Ik zal de bouwfases in ieder geval volgen.

Weggooien van zo'n model is wel zonde maar goed als je er op uit gekeken bent. Heb jij nog een voorkeur voor bepaalde bouwpakketten, vliegtuigen of tanks bijvoorbeeld?
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
Jurrie
Moderator
Moderator
Berichten: 1947
Lid geworden op: 05 jan 2004, 23:09

Re: HobbyBoss 1/35 T-26 Mod 1933

Bericht door Jurrie »

Hi asjemenou,

Winteroorlog zou kunnen, maar het zou ook in de vooroorlogse periode kunnen zijn tijdens bijv. een oefening ofzo (immers, Mod 1933) of wat later in de oorlog (waarschijnlijk pas de laatste 2 jaar v/d oorlog minder gebruikt). Misschien dat de bruine camo nog aanleiding geeft voor een mogelijke tijdperiode, omdat normaliter Russische tanks in plain groen werden uitgevoerd. Of de bruine camo moet uiteraard veldwerk zijn. Mocht je er toevallig meer over weten dan hoor ik het graag :).

Ik gooi natuurlijk niet zomaar een model weg, die van de laatste jaren (hier bijv. op het forum) heb ik allemaal nog :). Voorkeur is altijd WO2, normaliter 1/35 maar zoals je ziet heb ik laatst wat 1/72 gebouwd. De grap bij 1/72 is dat je veel meer finesse moet toepassen om een goed resultaat te behalen. Als je dit doet, kan je op 1/35 ook fijnere resultaten behalen. Dat is precies 1 van de redenen waarom ik wat 1/72 gebouwd heb. Verder zoveel mogelijk WO2, maar ik maak ook weleens een uitstapje naar 'modern' Russisch (lees: na WO2) en soms doe ik wel heel 'gek' :mrgreen: , ik heb laatst deze afgerond:

Afbeelding
Meer pics: http://benelux.kitmaker.net/modules.php ... 713&page=2

Naast deze T-26 ben ik nog bezig met een 1/48 P-40N van KNIL (mijn 2de, in opdracht, zie ander topic hier) en een 1/35 PT-76B.

Gr,

Jurrie
Gebruikersavatar
earlymb
Moderator
Moderator
Berichten: 1752
Lid geworden op: 16 jul 2004, 23:54
Locatie: Den Haag
Ontvangen: 28 keer
Contacteer:

Re: HobbyBoss 1/35 T-26 Mod 1933

Bericht door earlymb »

Jurrie schreef:Ik ga die winterwash zo maken dat die deels afgesleten is (haarlaktechniek). Wordt nog een uitdaging.
Ik heb de term 'haarlaktechniek' al een aantal keer voorbij zien komen, maar nog nooit een uitleg wat het nu precies inhoudt? :?
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: HobbyBoss 1/35 T-26 Mod 1933

Bericht door asjemenou »

[
Jurrie schreef:Hi asjemenou,

Winteroorlog zou kunnen, maar het zou ook in de vooroorlogse periode kunnen zijn tijdens bijv. een oefening ofzo (immers, Mod 1933) of wat later in de oorlog (waarschijnlijk pas de laatste 2 jaar v/d oorlog minder gebruikt). Misschien dat de bruine camo nog aanleiding geeft voor een mogelijke tijdperiode, omdat normaliter Russische tanks in plain groen werden uitgevoerd. Of de bruine camo moet uiteraard veldwerk zijn. Mocht je er toevallig meer over weten dan hoor ik het graag :).
Naast de standaard groene kleur voor hun tanks/voertuigen hanteerden de Sovjets ook diverse camouflage patronen. Zo ook voor de T-26 tank (model 1933). Enkele voorbeelden; http://www.tanks-encyclopedia.com/ww2/s ... et_T26.php en http://www.o5m6.de/t_26m1933.html .
De laatste weblink is misschien wel erg interessant voor jou. Op deze website staat veel Sovjet WOII rijdend materiaal afgebeeld; http://www.o5m6.de/index.html en http://www.sovietmodeler.com/SOVIETMODE ... ngles.html .
Blijkbaar is de beheerder van deze website ook bekend met de modelwereld. Misschien kan hij je nog wel tips geven m.b.t. de camouflage patronen voor
de T-26 tank.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
Jurrie
Moderator
Moderator
Berichten: 1947
Lid geworden op: 05 jan 2004, 23:09

Re: HobbyBoss 1/35 T-26 Mod 1933

Bericht door Jurrie »

@earlymb,
De techniek werkt als volgt: spuit een basiskleur (bijv. groen) met de airbrush. Seal dit laagje af met een beetje (gewone) lak. Breng hierna haarlak aan en na een 15-30 min wachten direct de volgende kleur (bijv. bruin). Dan opnieuw 15-30 min wachten (uitgaande allemaal van acrylverf!). Vervolgens pak je een kwastje en wat sateprikkers en kan je de bruine laag heel voorzichtig er een beetje afpellen. De verf komt er heel natuurlijk af (hoef je weinig voor te doen) en daarom is het zon veelgebruikte techniek.

@asjemenou,
Thanks voor de info :)

@all,
Basislagen airbrush - Deel 1
Na het aanbrengen van de primer heb ik een preshade aangebracht met zwart. Hierna heb ik het model Vallejo Russian Green gespoten. Vervolgens heb ik de kleurmodulatie techniek een beetje toegepast en de kleuren 2 a 3x opgelicht en aangebracht waar natuurlijk het meeste licht valt. Ben redelijk tevreden, maar het contrast had nog iets groter gekund volgens mij :)

Volgende stap is, op een soortelijke manier, het aanbrengen van de bruine camo.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Gr,

Jurrie
Gebruikersavatar
Charly1975
Lid
Berichten: 3211
Lid geworden op: 30 jan 2006, 16:09
Locatie: Betuwe

Re: HobbyBoss 1/35 T-26 Mod 1933

Bericht door Charly1975 »

Zucht :( :shock:

En dan zat ik altijd maar een beetje te prutsen, als het resultaat uiteindelijk maar enigszins op het plaatje van de doos leek (maar dan ongeverfd :oops: ) was ik al blij. Maar ik deed het meer uit pure tijdverdrijf en had daarom ook niet zo'n hoge standaard.

Het ziet er wederom fantastisch uit Jurrie !
We're fools to make war
On our brothers in arms


(Mark Knopfler/Dire Straits - Brothers in Arms)
Gebruikersavatar
Jurrie
Moderator
Moderator
Berichten: 1947
Lid geworden op: 05 jan 2004, 23:09

Re: HobbyBoss 1/35 T-26 Mod 1933

Bericht door Jurrie »

Thanks Charly! Mocht je wat specifieks willen weten, vraag het s.v.p. Heb geen geheimen v.w.b. modelbouwtechnieken ;)

Gr,

Jurrie
Gebruikersavatar
Charly1975
Lid
Berichten: 3211
Lid geworden op: 30 jan 2006, 16:09
Locatie: Betuwe

Re: HobbyBoss 1/35 T-26 Mod 1933

Bericht door Charly1975 »

Het staat tegenwoordig op een heel heel heel heel laag pitje, koop ze tegenwoordig kant-en-klaar :lol:
We're fools to make war
On our brothers in arms


(Mark Knopfler/Dire Straits - Brothers in Arms)
Plaats reactie