Revell 1/144 Type XXIII

Bespreek in dit subforum alles over modelbouw

Moderator: Jurrie

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jurrie
Moderator
Moderator
Berichten: 1947
Lid geworden op: 05 jan 2004, 23:09

Revell 1/144 Type XXIII

Bericht door Jurrie »

All,

Ik was op zoek naar een leuk en eenvoudig kitje om weer eens wat voortgang te kunnen maken. Dat lukt vrij goed met een onderzeeboot :). Ik heb gebruik gemaakt van de Revell 1/144 Type XXIII, wat eigenlijk een ICM kit is.

Achtergrond van de Type XXIII (Wiki):
German Type XXIII submarines were the first so-called elektroboats to become operational. They were small coastal submarines designed to operate in the shallow waters of the North Sea, Black Sea and Mediterranean Sea, where larger Type XXI Elektro boats were at risk in World War II. They were so small they could carry only two torpedoes, which had to be loaded externally. As with their far larger sisters—the Type XXI—they were able to remain submerged almost all of the time and were faster than conventional U-boats, due to the improved streamlining of their shape, batteries with larger capacity and the snorkel, which allowed the diesel engines to be used while submerged. The Type XXI and XXIII U-boats revolutionized post-war submarine design.
Voor meer info zie: https://en.wikipedia.org/wiki/Type_XXIII_submarine
Afbeelding

De kit...
....zit uiteraard vrij snel in elkaar. Die past overigens erg goed, er is erg weinig filler nodig. Ik heb de volgende twee aanpassingen gedaan:
1. Een aantal van de antennes vervangen door stretched sprue. De antennes zelf zagen er prachtig dun gegoten uit, maar door de punten waarmee ze vastzitten aan de sprue worden ze vrij snel waardeloos helaas;
2. De traptreden op de toren waren massief meegegoten. Ik heb die verwijderd en vervangen door een aantal van messing.

Ik heb recent voor het eerst Ultimate Primer (grijs) gebruikt. Een nieuw type primer welke op diverse fora/Youtube filmpjes lovende reviews krijgt. Ik sluit me hier absoluut bij aan: dit is de beste (acryl)primer die ik ooit tegengekomen ben. Ik zou hem zeker adviseren!

Ik ga overigens de trainingsversie maken, dus met het gele 'kruis' zoals op de voorkant van de doos. Alvast wat plaatjes:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Gr,

Jurrie
Gebruikersavatar
Nick U
Lid
Berichten: 727
Lid geworden op: 24 mar 2009, 15:32

Re: Revell 1/144 Type XXIII

Bericht door Nick U »

Leuk project ! ben benieuwd naar het eindresultaat. Ga je de U bote los maken of komt de boot uiteindelijk in "Water"?
Altijd op zoek naar zaken die met de meidagen 1940 te maken hebben m.b.t. de omgeving Dordrecht en Moerdijk.

Gezocht: EK2 certifcitaat Tweede Tol FJR.1
Gebruikersavatar
Jurrie
Moderator
Moderator
Berichten: 1947
Lid geworden op: 05 jan 2004, 23:09

Re: Revell 1/144 Type XXIII

Bericht door Jurrie »

Hi Nick,

Thanks voor je reactie. Ik heb nog nooit 'water gemaakt. Is een supergrote uitdaging om dat mooi en realistisch te krijgen. Ik ga de boot sowieso helemaal netjes afmaken en wie weet daarna eens kijken of ik nog wat met water ga doen. Dit vereist imho ook behoorlijk wat experimenteren!

Gr,

Jurrie
Gebruikersavatar
earlymb
Moderator
Moderator
Berichten: 1752
Lid geworden op: 16 jul 2004, 23:54
Locatie: Den Haag
Ontvangen: 28 keer
Contacteer:

Re: Revell 1/144 Type XXIII

Bericht door earlymb »

Wat dat betreft zou je eens kunnen spieken hoe modeltreinbaan-makers wateroppervlakten maken. Ik heb er wel wat over in een boek staan waar ik je wel wat scans van kan sturen.
Gebruikersavatar
rammsander
Lid
Berichten: 1011
Lid geworden op: 31 mar 2010, 15:25
Gegeven: 12 keer
Ontvangen: 9 keer

Re: Revell 1/144 Type XXIII

Bericht door rammsander »

Geweldig! Ik ben benieuwd naar het geschilderde resultaat.

Over wateroppervlak bij modelbouw. Ik gebruik zelf das klei. Die kneed je helemaal in vorm voor o.a. golven. Daarna de juiste kleur schilderen en aflakken met een aantal laagjes botenlak.

Ik heb het zelf al eens gebruikt bij een modelbaan.

Vriendelijke groet,
Sander
Eripiendo victoriae prosum. "Al helpende dien ik de overwinning"

http://oorlogsleven.jimdo.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Revell 1/144 Type XXIII

Bericht door Kugelblitz »

Mooi project weer, ben benieuwd!
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Plaats reactie