[Takom 1/35] M3 Lee

Bespreek in dit subforum alles over modelbouw

Moderator: Jurrie

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jurrie
Moderator
Moderator
Berichten: 1947
Lid geworden op: 05 jan 2004, 23:09

[Takom 1/35] M3 Lee

Bericht door Jurrie »

Hi all,

Ik hoorde veel goede verhalen over de M3 Lee van Takom, plus ik vond het een coole tank. Voor mij reden genoeg om deze te bouwen :).

De tank
The M3 Lee, officially Medium Tank, M3, was an American medium tank used during World War II. In Britain, the tank was called by two names based on the turret configuration and crew size. Tanks employing US pattern turrets were called the "Lee", named after Confederate general Robert E. Lee. Variants using British pattern turrets were known as "Grant", named after Union general Ulysses S. Grant.
Bron: https://en.wikipedia.org/wiki/M3_Lee
Afbeelding

De kit
Afbeelding

De kit is goed te bouwen, maar wel met de juiste instructies. En dan doel ik niet op de bouwinstructies :D. De hele opbouw moet je bijvoorbeeld los van de onderbouw opstellen, en in een later stadium samenvoegen (in tegenstelling tot wat de bouwbeschrijving voorschrijft). Ook lijkt het er (haast?) op dat er een tracklink per track te weinig in zit, dus hier moet je ook voldoende ruimte tussen de tracklinks over laten. Ik heb het bouwverslag of The Modelling News gebruikt als uitgangspunt.

Verder zeer goed te bouwen :). Ik heb de loopjes (kanonnen + MG's) vervangen door die van RB Model.

De tank is geprimed met UMP primer en vervolgens met Tamiya Olive Drab (+highlights) afgewerkt. Nu op naar de verwering :).
Afbeelding
Afbeelding

Gr,

Jurrie
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Re: [Takom 1/35] M3 Lee

Bericht door okke »

Ik vond dit altijd een rare intrigerende tank. Met twee lopen en niet symmetrisch...
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Gebruikersavatar
Jurrie
Moderator
Moderator
Berichten: 1947
Lid geworden op: 05 jan 2004, 23:09

Re: [Takom 1/35] M3 Lee

Bericht door Jurrie »

Thanks Okke! Is inderdaad een vreemd ding. In dezelfde categorie heb ik nog de Tamiya Char B1 bis klaarliggen :).

Ik heb inmiddels de tank toch iets meer opgelicht (was iets te donker). Daarnaast heb ik de decals aangebracht. Ze zijn mooi, maar heel erg dik. Ik heb DACO Solutions Strong gebruikt om de decals wat in te blenden. Dit ging vrij goed, alleen bij de blauwe markeringen aan de zijkanten zie je het nog iets. Na het aanbrengen van de decals heb ik deze iets opgeschuurd. Daarna heb ik ze met de airbrush bewerkt met een heel lichte versie van de groene basislaag. Hierna weer een laklaag met Alclad Aqua Gloss (zeer tevreden!).

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Next steps: tracks schilderen, chips, pinwashes en filters. Ook ga ik bekijken of en zo ja welke bepakkingen ik erop wil.

Gr,

Jurrie
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: [Takom 1/35] M3 Lee

Bericht door Kugelblitz »

Prachtig om te zien weer, Jurrie! :)
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: [Takom 1/35] M3 Lee

Bericht door Erik »

Man wat kun jij dat...!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Jurrie
Moderator
Moderator
Berichten: 1947
Lid geworden op: 05 jan 2004, 23:09

Re: [Takom 1/35] M3 Lee

Bericht door Jurrie »

Thanks Erik!

@all,
Ben inmiddels weer een paar stappen verder:
1. Alle bouten gehighlight met lichtgroene kleur. Twee keer gedaan omdat ik het na de eerste keer geen mooie tint vond ( :twisted: );
2. Details geschilderd (e.g. MG, wielen, etc)...nog niet alles gehad :). Voornamelijk met Vallejo;
3. Paar chips (minimaal) met donkerbruine/donkergrijze kleur (Vallejo);
4. Pinwashes bij alle bouten (van Gogh olieverf, mix tussen Shadow Brown & Zwart. Verdund met terpetine). Ik kwam erachter dat de finish laag eigenlijk te ruw is, dus dit kost wat meer moeite dan gedacht;
5. Oil dot technique (van Gogh & 502 Abteilung, geel, lichtgroen, donkergroen, ietsje verdund met terpetine). Nog uit te voeren: paar highlights en shadows met dezelfde techniek.

Na de pinwashes, chips en details schilderen:
Afbeelding
Afbeelding

Na oil dot:
Zijkant:
Afbeelding

Voor/na (laatste foto van deze serie is hele achterdek gedaan):
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Voor/na:
Afbeelding
Afbeelding

Voor/na:
Afbeelding
Afbeelding

Next steps: highlights & shadows met oil dot technique. Dan verder naar streaks.

Gr,

Jurrie
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: [Takom 1/35] M3 Lee

Bericht door Kugelblitz »

Nu al schitterend, wordt weer een professioneel resultaat! :D
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Gebruikersavatar
Jurrie
Moderator
Moderator
Berichten: 1947
Lid geworden op: 05 jan 2004, 23:09

Re: [Takom 1/35] M3 Lee

Bericht door Jurrie »

Thanks :D
Plaats reactie