hoe maak je een diorama?

Bespreek in dit subforum alles over modelbouw

Moderator: Jurrie

Opgeheven account 1427

Bericht door Opgeheven account 1427 »

Hoi RoBBy,

Mooi gedaan! Het is wel geen verlaten duitse stelling, maar dit terzijde :wink:

Het valt me op dat je eigenlijk nauwelijks dingen verft, afgezien van de munitie en bijvoorbeeld de gezichtjes.

Ik ben jarenlang 1/35 modelbouwer geweest, hier een aantal van mijn creaties: (klik!)
Afbeelding
en:
Afbeelding
en:
Afbeelding
en een fantasie-creatie, een Tiger ! met een PzIV turret :wink: :
Afbeelding

**EDIT**
Een PanzekampfWagen IV Ausf. J:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik heb ook veel diorama's gemaakt. Als je tips nodig hebt, stuur me dan een PB'tje, ik help je graag!
Laatst gewijzigd door Opgeheven account 1427 op 05 jun 2005, 03:03, 2 keer totaal gewijzigd.
Marc 82 Recon
Lid

Bericht door Marc 82 Recon »

mooie dingetjes koch ;)
Private Burges, Marc J
19900519
48th Armored Medical Bn, 2nd Armored Division
FELIX
Lid

Bericht door FELIX »

:shock: :shock: :shock: :shock: jezus wat mooi zeg, vooral die mannetjes.
Groeten R.

Felix in columna sedet et cogitat: carpe diem.
Opgeheven account 1427

FELIX schreef::shock: :shock: :shock: :shock: jezus wat mooi zeg, vooral die mannetjes.
dank u! :wink:
Peter M
Lid

Bericht door Peter M »

Hier nog een oude koe van mijn hand:

Mijn laatste diorama
Darryl
Lid

Bericht door Darryl »

Dat ziet er erg goed uit!

Hoe krijgen jullie die gezichten toch zo mooi? :?
They shall not grow old, as we that are left grow old. Age shall not weary Them, not the years condemn.
At the going down of the Sun, and in the morning. We will remember them.
Nick
Lid

Bericht door Nick »

Prachtig gedaan Peter en SBF koch :shock:

Ik heb ook nog van die mannetjes, maar ik vind het minder dat je dan zoveel verschillende verf moet kopen :(
Infanterie: Königin aller Waffen!
FELIX
Lid

Bericht door FELIX »

Hei peter,

zou de wagen die in de greppel ligt niet nog een paar flinke deuken in de voorkant moeten hebben? Verder alles heel mooi en heel leuk bedacht.
Mijn complimenten :wink:
Groeten R.

Felix in columna sedet et cogitat: carpe diem.
Opgeheven account 1427

Hello boys,

Hoe we die gezichten zo mooi krijgen: Een heel klein kwastje, goede verf (humbrol of tamiya), een airbrush en heel veel geduld.
Eerst airbrush (of verf met een kwastje) je de figuurtjes helemaal zwart. Laat dit minstens een dag goed drogen. Verf daarna met een dun (!!) laagje verf dingen als het Uniform en de gezichtjes. Pas heel erg op dat je telkens een beetje verf gebruikt, nooit je kwast echt in de verf onderdopen. Laat dit ook goed drogen. Als je alle basiskleuren hebt aangebracht breng je met het kleine kwastje (de kleinste die er is, te vinden in modelbouwwinkels) héél voorzichtig de details aan. Verf de monden (IN de monden, dus NIET de lippen!!) met een zwart/rood mix, de insignes en medailles met een kleur die past. Doe beetje bij beetje en wees heel voorzichtig. Meng wat zwart door de kleur voor de kleine stukjes zoals bv. tussen de vingers en de oogkassen, meng een klein beetje wit door de verf als je wilt dry-brushen. Dit houdt in dat je met een gewone, platte kwast (ook uit de modelbouwwinkel) een beetje verf van een papiertje afdept, dit op een ander schoon stukje papier eerst flink uitstrijkt en vervolgens heel lichtjes over het oppervlakte 'brusht' dat je wilt dry-brushen.
NB Meng verf nooit in het potje zelf. Meng altijd kleine beetjes in een apart bakje, schoteltje of papiertje.

Wat ik hier ook veel zie is glanzende mannetjes, tanks e.d. Zorg er altijd voor dat je verf goed gemengd is voor je begint. Schud het potje minstens 3/4 minuten, maak het open en roer nog een aantal minuten met bv een lucifer, net zolang tot je voelt dat de verf overal even dik is. De eerste keer zul je dan ook merken dat de verf op de bodem veel dikker is. Dit komt omdat de bestandsdelen van de verf die voorkomen dat het gaat glanzen zwaarder zijn en na verloop van tijd naar de bodem zakken. Goed roeren dus! En iedere dag dat je verft weer...

Succes, als je meer wilt weten hoor ik het wel!
RoBBy
Lid

Bericht door RoBBy »

Over die popetjes van mij. Ik heb ze snel uit de doos gepakt waar al de
nepsooldaatjes waar ik vroeger mee speelde lagen :lol: :wink: . Ik heb ze er nu gewoon even bij gezet om te laaten zien hoe het gaat worden.
Ik ga ze nog een keer helemaal overnieuw schilderen.
vincent
Lid

Bericht door vincent »

is die sd. kfz nog eerst met een zwarte grondlaag bespoten?
Ik heb er geen kracht meer voor
RoBBy
Lid

Bericht door RoBBy »

Ik had eerst alles groen gespoten(gewoon toen alles in het rekje zat).
Deze groen vond ik te licht toen heb ik alles zwart en toen weer groen gespoten.
Toen was de groen wel donkerder geworden en daarna heb ik hem in
elkaar gezet.

Trouwens ik begin net met modelbouw en dit is een van mijn eerste
modelen dus ik kan wel wat tips gebruiken.

Vroeger een paar jaar geleden heb ik het wel heel veel gedaan maar die
zijn niet mooi geworden.dit waren ook vliegtuigen maar al die wieletjes
staan krom ik niet echt goed beschilderd maar ik wou nu weer beginnen.
Dus alle tips zijn welkom
steunwieler
Lid

Bericht door steunwieler »

Sbf.Koch schreef:Hello boys,

Hoe we die gezichten zo mooi krijgen: Een heel klein kwastje, goede verf (humbrol of tamiya), een airbrush en heel veel geduld.
Eerst airbrush (of verf met een kwastje) je de figuurtjes helemaal zwart. Laat dit minstens een dag goed drogen. Verf daarna met een dun (!!) laagje verf dingen als het Uniform en de gezichtjes. Pas heel erg op dat je telkens een beetje verf gebruikt, nooit je kwast echt in de verf onderdopen. Laat dit ook goed drogen. Als je alle basiskleuren hebt aangebracht breng je met het kleine kwastje (de kleinste die er is, te vinden in modelbouwwinkels) héél voorzichtig de details aan. Verf de monden (IN de monden, dus NIET de lippen!!) met een zwart/rood mix, de insignes en medailles met een kleur die past. Doe beetje bij beetje en wees heel voorzichtig. Meng wat zwart door de kleur voor de kleine stukjes zoals bv. tussen de vingers en de oogkassen, meng een klein beetje wit door de verf als je wilt dry-brushen. Dit houdt in dat je met een gewone, platte kwast (ook uit de modelbouwwinkel) een beetje verf van een papiertje afdept, dit op een ander schoon stukje papier eerst flink uitstrijkt en vervolgens heel lichtjes over het oppervlakte 'brusht' dat je wilt dry-brushen.
NB Meng verf nooit in het potje zelf. Meng altijd kleine beetjes in een apart bakje, schoteltje of papiertje.

Wat ik hier ook veel zie is glanzende mannetjes, tanks e.d. Zorg er altijd voor dat je verf goed gemengd is voor je begint. Schud het potje minstens 3/4 minuten, maak het open en roer nog een aantal minuten met bv een lucifer, net zolang tot je voelt dat de verf overal even dik is. De eerste keer zul je dan ook merken dat de verf op de bodem veel dikker is. Dit komt omdat de bestandsdelen van de verf die voorkomen dat het gaat glanzen zwaarder zijn en na verloop van tijd naar de bodem zakken. Goed roeren dus! En iedere dag dat je verft weer...

Zijn Revel potjes ook goed?? :S
Ik gebruik meestal Revel...
Darryl
Lid

Bericht door Darryl »

Sbf.Koch schreef:Hello boys,

Bedankt voor de uitleg! :)
They shall not grow old, as we that are left grow old. Age shall not weary Them, not the years condemn.
At the going down of the Sun, and in the morning. We will remember them.
Reca
Lid

de beste site

Bericht door Reca »

hallo,
Ik zie dit allemaal en ik zie ook dat de link na (de beste/een van de betere) Nederlandse sites ontbreekt http://www.twenot.nl ga dan naar forums en dan naar fotoalbum daar kijk je je ogen nog eens uit :shock:
IK bouw zelf ook maar de kwaliteit daar echt waar!!
Trouwens Robbie daar zijn ook links naar hoe je mooie dioramas maakt.
zeker de moeite waard
mvg
Rémy
ps doe me een plezier en zeg me of jullie het daar ook zo mooi vinden.
----
Plaats reactie