12-05

Moderator: Proos

Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

12-05

Bericht door Proos »

Op twaalf mei (12-05):
  • 1926:
    - Maarschalk Pilsudski pleegt in Polen een militaire staatsgreep en neemt de macht in handen
  • 1936:
    - Eerste vlucht Messerschmitt Bf110 (Bf110V1)
  • 1940:
    - Tijdens de conferentie van Casteau werden de operaties gecoördineerd en aanvaardde koning Leopold III de richtlijnen van de Franse opperbevelhebber Gamelin.
    - Geallieerden voeren bombardementen uit op Bouillon om de Duitse opmars te stoppen.
    - De Fransen blazen de bruggen over de Maas op.
    - De (Nederlandse) wonstelling wordt na artilleriebeschietingen bestormd door Duitse infanterie, er is geringe weerstand.
    - Inundaties verhinderen opmars naar Afsluitdijk, waar de Nederlanders zich bij Kornwederzand terugtrekken.
    - Grebbelinie: Een SS-regiment penetreert de afgrendeling op het spoorwegviaduct en rukt op richting Rhenen. De Nederlanders slagen er in de stoplijn te sluiten en isoleren de Duitsers, die zich verschuilen in de stoomzeepziederij "de Klok" en enkele aangrenzende huizen. Hergroepering van de Duitse troepen in de nacht voor (nieuwe) aanvallen in de richting Achterberg en Rhenen.
    - Vesting Holland: zuivering van het Eiland van Dordrecht in de richting Wieldrecht mislukt.
    - Generaal Student weet zijn positie vanuit Rotterdam bij Dordrecht te versterken, een verkenningseenheid van de 9e Panzer-Division passeert om 16.45uur de Moerdijkbrug in noordelijke richting naar Dordrecht. In de avond volgen de eerste tanks. Nederlandse troepen moeten zich 's nachts in de binnenstad van Dordrecht terugtrekken.
    - Bij Hoek van Holland landen 200 Royal Mariners ter verdediging van deze plaats.
    - Het prinselijk paar vertrekt 's nachts om 23.00 uur met de Codrington vanuit IJmuiden naar Engeland.
    - De Nederlandse ministers van Kleffens en Welter door Churchill, minister-president van Engeland, in audiëntie ontvangen.
    - Evacuatie van Breda.
    - De Nederlandse mijnenlegger/rivierkanonneerboot Hr. Ms. Bulgia (1894) zonk na de aanval van een Duits vliegtuig.
    - Franse Mariniers bezetten Sint-Maarten (Caraïbische zee).
  • 1941:
    - Hitler geeft bevel alle personen die direct of indirect met Hess in verbinding hebben gestaan met onmiddellijke ingang te arresteren. Rijksperschef Dietrich stelt een officiele boodschap op, waarin melding wordt gemaakt van de solovlucht van Hess naar Engeland. Voorts benoemt Hitler Reichsleiter Bormann tot leider van de partijkanselarij, die voormalige Dienstelle des Stellvertreters des Fuhrers.
    - Brits konvooi meert aan in Alexandrië.
  • 1942:
    - Russische tegenoffensief in de richting van Karkov mislukt.
    - De eerste nauwkeurig te dateren massavernietiging van een geheel transport door gifgas in Auschwitz: ca 1500 joodse mannen, vrouwen en kinderen uit Sosnowitz worden vermoord.
    - Duitse U-Boot laat een Amerikaans vrachtschip zinken voor de monding van de Mississippi.
  • 1943:
    - Het Afrika korps onder leiding van Generaal von Arnim capituleert. De Britten namen tijdens hun offensieven in Noord-Afrika sedert 12 oktober 1942 meer dan 335000 Duitsers en Italianen gevangen.
    - Oproep voor de arbeidsinzet voor mannen geboren in de jaren 1920,1921, 1922,1923 en 1924.
    - Winston Churchill arriveert in Amerika voor het Derde Conferentie van Washington.
    - De U-89 zinkt na aangevallen te zijn door Swordfisch vliegtuigen.
    - De U-186 zinkt nadat het werd aangevallen met dieptebommen afkomstig van de torpedojager HMS Hesperus.
    - De U-456 zinkt in de Noord-Atlantische oceaan na enkele aanvallen te zijn van enkele Britse schepen.
  • 1944:
    - Om 1u, de Polen ten westen van de Monte Cassino, de Fransen in het Aurunci-gebergtye en de Amerikanen in de kuststrook gaan tot de aanval over.
    - De Opperbevelhebber West (Von Rundtstedt) formuleert zijn bevelsbevoegdheden zwart op wit op papier, de hoofdpunten alleen al bevatten 8 bladzijden.
  • 1948:
    - Koningin Wilhelmina laat weten dat ze gaat aftreden.
edit: aanpassing n.a.v. opmerkingen Bolt Action en Erik; toevoegingen van Charly1975, Bolt Action, Jentyyy
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Gebruikersavatar
Charly1975
Lid
Berichten: 3211
Lid geworden op: 30 jan 2006, 16:09
Locatie: Betuwe

Re: 12-05

Bericht door Charly1975 »

1936 1e vlucht Messerschmitt Bf110 (Bf110V1 om precies te zijn)
We're fools to make war
On our brothers in arms


(Mark Knopfler/Dire Straits - Brothers in Arms)
Gebruikersavatar
Bolt Action
Lid
Berichten: 363
Lid geworden op: 07 feb 2010, 22:56

Re: 12-05

Bericht door Bolt Action »

- Grebbelinie: de Duitsers hebben rond 15.00 uur op enkele plaatsen de frontlijn doorbroken, zij bevinden zich op de Grebbeberg. Nederlandse tegenaanvallen in de avond mislukken geheel. De Duitsers trekken verder op in de richting Rhenen, hergroepering van de Duitse troepen in de nacht voor aanvallen in de richting Achterberg en Rhenen.
De Duitsers hadden de Frontlijn nergens doorbroken op de plek ter hoogte van Rhenen na. Deze aanval was verder maar een kleine stoottroep van het daar gelegen SS Regiment, en na hun 'stormaanval' zaten ze uiteindelijk vast in de steenfabriek tussen de stoplijn en de frontlijn.
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Re: 12-05

Bericht door Proos »

Ha Bolt, dank je. Heb je een voorstel? Als ik "front" in "stop" verander, klopt ie dan volgens jou?
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Gebruikersavatar
Bolt Action
Lid
Berichten: 363
Lid geworden op: 07 feb 2010, 22:56

Re: 12-05

Bericht door Bolt Action »

"Kleine Duitse eenheid penetreert de afgrendeling bij de spoordijk. Aanval loopt vast en overgebleven troepen verschansen zich in de steenfabriek."

Iets in die richting althans. Ook is de Nederlandse tegenaanval niet mislukt, maar zelfs nooit plaatsgevonden. Door slechte communicatie en incidenten door eigen-vuur, en dat bepaalde onderdelen niet eens aankwamen op het verzamelpunt is de aanval nooit van start gegaan.

Ik zal morgenavond nog even een paar citaten uit het boek halen. Helaas heb ik net het boek "Grebbelinie 1940" recent terug naar de bieb gebracht. (Moet toch maar s naar een exemplaar kijken) Het boek wat ik wel tot mijn beschikking heb is minder precies omdat het de hele nederlandse strijdgeschiedenis beschrijft. Van voorbereiding tot de laatste kogel.
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Re: 12-05

Bericht door Proos »

Dank je, ik heb een beetje gewijzigd. De tegenaanval heb ik een beetje herschreven maar blijft nog even tegenaanval heten: ik denk dat ook als dat de tegenaanval niet doorgaat, je dat als een mislukking mag noemen. De bedoeling was een tegenaanval, en die is mislukt: omdat het niet doorging.

Heb je nog iets uit het boek gevonden dat we kunnen gebruiken?
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Gebruikersavatar
Bolt Action
Lid
Berichten: 363
Lid geworden op: 07 feb 2010, 22:56

Re: 12-05

Bericht door Bolt Action »

Nee, ik heb het andere boek nodig dat ik van de bibliotheek geleend heb. Helaas kan ik niet zomaar even naar de bieb rijden, want ik heb wel het een en ander te doen, ook als ik niet op stage ben. Ik weet wel dat het om een kleine Duitse SS troep ging die is doorgestoten tot de steenfabriek in Rhenen, maar toen vast kwam te zitten toen de Nederlandse troepen de spoordijk weer bezette.

Edit: Ik heb het boek waar het in staat besteld, omdat ik het toch al langer wou bestellen heb ik nu de knoop maar doorgehakt.
Gebruikersavatar
Bolt Action
Lid
Berichten: 363
Lid geworden op: 07 feb 2010, 22:56

Re: 12-05

Bericht door Bolt Action »

Mijn boek is vandaag binnengekomen en ik heb het meteen opgezocht. Een SS Regiment poogde een stormaanval op het spoorwegviaduct. Ze zijn doorgestoten in de richting van Rhenen. Door snel optreden van Nederlandse officieren werd de stoplijn weer gesloten. De 2 SS compagnieen werden hierdoor geisoleerd. Ze zochten hun heil in de steenfabriek "De Stoomhamer" en enkele aangrenzende huizen.

Deze 2 SS compagnieen stonden onder bevel van Obersturmbahnfuhrer Wäckerle. Na de mislukte aanval en hun terugtrekking op de steenfabriek ten zuiden van de spoorwegviaduct hielden ze vuurcontact met Nederlandse troepen.
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Re: 12-05

Bericht door Proos »

Heel erg bedankt. Ik heb 't nog wel een beetje herschreven, maar ik hoop dat ik de essentie nu goed overgenomen heb.
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Gebruikersavatar
Bolt Action
Lid
Berichten: 363
Lid geworden op: 07 feb 2010, 22:56

Re: 12-05

Bericht door Bolt Action »

Denk niet dat er nog veel aan kan worden verbeterd. Het gaat hier eigenlijk ook om korte zinnen die een overgave van de tijdlijn moeten geven.
Gebruikersavatar
Charly1975
Lid
Berichten: 3211
Lid geworden op: 30 jan 2006, 16:09
Locatie: Betuwe

Re: 12-05

Bericht door Charly1975 »

Charly1975 schreef:1936 1e vlucht Messerschmitt Bf110 (Bf110V1 om precies te zijn)
:roll: :wink:
We're fools to make war
On our brothers in arms


(Mark Knopfler/Dire Straits - Brothers in Arms)
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Re: 12-05

Bericht door Proos »

Goed dat je me even wakker maakt :) *knipper*knipper* hij staat er bij nu!
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Gebruikersavatar
Bolt Action
Lid
Berichten: 363
Lid geworden op: 07 feb 2010, 22:56

Re: 12-05

Bericht door Bolt Action »

- De Nederlandse Hr. Ms. Bulgia (1894) ging verloren na de aanval van een Duits vliegtuig.
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Re: 12-05

Bericht door Proos »

Staat er bij!
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Opgeheven account 4914

Re: 12-05

Bericht door Opgeheven account 4914 »

  • 1940:
    - Franse Mariniers bezetten Sint-Maarten (Caraïbische zee).
  • 1941:
    - Brits konvooi meert aan in Alexandrië.
  • 1942:
    - Duitse U-Boot laat een Amerikaans vrachtschip zinken voor de monding van de Mississippi.
  • 1943:
    - Winston Churchill arriveert in Amerika voor het Derde Conferentie van Washington.
    - De U-89 zinkt na aangevallen te zijn door Swordfisch vliegtuigen.
    - De U-186 zinkt nadat het werd aangevallen met dieptebommen afkomstig van de torpedojager HMS Hesperus.
    - De U-456 zinkt in de Noord-Atlantische oceaan na enkele aanvallen te zijn van enkele Britse schepen.
  • 1948:
    - Koningin Welhelmina laat weten dat ze gaat aftreden.
Plaats reactie