Clinometer?

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
Plaats reactie
Tanemanar
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 dec 2017, 15:13

Clinometer?

Bericht door Tanemanar »

Hallo

Nieuw hier op het forum en ik zal vermoedelijk vooral vraagjes hebben rond bodemvondsten, maar een tijdje terug vond ik ook dit 'toestel' op een markt en had enkele vragen.

Vooreerst, waartoe diende het net, en is dit volledig, of ontbreekt er toch een onderdeel?
En, is dit 'echt' of niet? Achteraan is in het leer een adelaar gestempeld, met daaronder '44'. Maar die kan ook nadien zijn aangebracht natuurlijk. Geen idee dus of dit nu acht uit WO2 stamt, of niet? Ik betaalde er in elk geval niet al te veel voor, dus indien vals is er niet veel aan verloren. Maar 't zou wel leuk zijn mocht ik weten waartoe het diende, en of het volledig en echt is.

Van het 'merk' zelf vond ik in elk geval niet teveel terug, toch niet meteen gerelateerd aan dit type toestel en WO2. Het kan misschien ook een aanduiding zijn?

Alvast bedankt voor alle info hier rond. Ik weet dan hopelijk of het weer bij de rommel mag, of toch in de 'collectie' kan blijven (niet dat er al veel collectie is). :roll:
Bijlagen
DSCN0434.JPG
DSCN0433.JPG
DSCN0431.JPG
DSCN0430.JPG
DSCN0429.JPG
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Clinometer?

Bericht door Erik »

Het foudraaltje komt in ieder geval van het Westfälisches Versandhaus für Lichtpaus-, Zeichen- und Vermessungsbedarf. Ook het symbooltje van het Westf. Versandhaus (WV, wordt in de regel precies zo afgebeeld als 'Volkswagen') op het meetapparaatje lijkt correct te zijn.
Of het daarmee meteen een militair uitrustingsstuk is of dat daarom ook het 'adelaartje met 44' correct is weet ik niet. Ik denk dat je verder moet zoeken op dit verzendhuis, of het inderdaad geleverd heeft aan de Wehrmacht etc.

Als het is wat jij zegt dat het is, zul je een geopende foto moeten aanbieden. Een clinometer is een hoekmeter; bijvoorbeeld om de hoek tussen grond en hoogte te meten om zo achter de hoogte van een object te komen. Er zijn versies van clinometers die lijken op een kompas.
Een foto van een gesloten meetapparaat is moeilijk; het toont niet direct of het compleet is of niet.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Tanemanar
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 dec 2017, 15:13

Re: Clinometer?

Bericht door Tanemanar »

Bedankt alvast voor deze info! Ik had niet eens door dat het toestel 'open' kon, dus zal dat vermoedelijk morgen eens uittesten en bijkomende foto's posten. :wink:

Wat me niet geheel duidelijk was, is of WV de producent is van het toestel, of enkel de verdeler? Dat kon ik sowieso niet goed opmaken. Nu ik een al wat meer volledige naam heb, kan ik alvast verder op zoek hiernaar. :)
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Clinometer?

Bericht door Erik »

Overigens staat er een U.S. clinometer van vrijwel exact hetzelfde model inclusief op eBay:
https://www.ebay.ie/itm/Vintage-Keuffel ... 56a52af86b
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Plaats reactie