Duits Maar Wat Is Het...?

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ap-Albert
Lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 13 jan 2018, 13:24
Locatie: Rotterdam

Duits Maar Wat Is Het...?

Bericht door Ap-Albert »

Hallo.

Ik heb dit object gevonden met de metaaldetector maar heb geen flauw idee wat het is en waar het voor dient...
Het is van koper en het is eigenlijk een cilinder in een iets grotere cilinder waar weer beugels omheen zitten waar een leren band/riempje doorheen heeft gezeten...
Het zat in elkaar zoals op foto 4 is te zien het rechter gedeelte schoof er in en zit aan de linkerkant vastgeschroefd in de dop die er naast ligt...
Het Waffenamt stempel is WaA101 of WaA107 is een beetje lastig te ontcijferen zie foto 5...
Tevens staat er nog een stempel op een ovaal met daarin zo te zien twee vissen zie foto 6...
Iemand een idee wat dit is en waar het voor werd gebruikt dan hoor ik het graag...?

Mvg. Albert...
Bijlagen
Foto 1
Foto 1
Foto 2
Foto 2
Foto 3
Foto 3
Foto 4
Foto 4
Foto 5
Foto 5
Foto 6
Foto 6
Mvg. Albert...
Ik slaap slecht maar lig daar niet wakker van...
Gebruikersavatar
Ap-Albert
Lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 13 jan 2018, 13:24
Locatie: Rotterdam

Re: Duits Maar Wat Is Het...?

Bericht door Ap-Albert »

Toch al aardig bekeken dit topic maar is er nou werkelijk niemand die weet wat dit voor object is...?
Hetgeen waar het voor dient of wat er in zou moeten zitten is iets wat goed beschermd was want het zijn twee buisjes ineen van koper...
Zo'n stevige bescherming is niet zomaar denk ik maar waarvoor of wat het is nog steeds geen idee...

Mvg. Albert...
Mvg. Albert...
Ik slaap slecht maar lig daar niet wakker van...
luxdil
Lid
Berichten: 70
Lid geworden op: 08 aug 2014, 20:03

Re: Duits Maar Wat Is Het...?

Bericht door luxdil »

Goed zoeken naar meer Wa nr's en stempels. Dit is iets samengesteld en heeft dan ook waarschijnlijk meer nr's en stempels. Bij een vizier voor de lichte Howitzer van de duitsers bleef ik syempels en nr's tegenkomen.
Gebruikersavatar
Ap-Albert
Lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 13 jan 2018, 13:24
Locatie: Rotterdam

Re: Duits Maar Wat Is Het...?

Bericht door Ap-Albert »

@luxdil Dat het iets samengesteld is zou kunnen natuurlijk ik heb echt geen idee...

Ik heb nog eens goed het object onderzocht maar er staan echt niet meer stempels en codes op als dat ik hierboven op de foto's heb staan...

Wat ik wel vreemd vind is dat het lijkt of de datum 1937 (zie foto 5) er later is opgezet aangezien die nog zo duidelijk is vergeleken met het Waffenamt stempel...

En ook omdat het Waffenamt stempel waarschijnlijk van voor 1933 is aan de adelaar te zien die boven het WaA nummer staat.
Deze adelaar lijkt wel heel erg veel op de adelaar op de eerste foto van de volgende pagina zie link:
http://www.germandaggers.com/Gallery/WAF.php

Ik hoop toch echt dat ik ooit te weten kom wat dit is ben er wel heel erg nieuwsgierig naar... :lol:
Mvg. Albert...
Ik slaap slecht maar lig daar niet wakker van...
Gebruikersavatar
Ap-Albert
Lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 13 jan 2018, 13:24
Locatie: Rotterdam

Re: Duits Maar Wat Is Het...?

Bericht door Ap-Albert »

Hallo...

Ik heb kunnen achterhalen wat voor object dit nou eigenlijk is...
Het is om berichten in te doen en dan gaat het om een hond (de Messenger Dogs) zijn nek die het dan weer snel ergens heen brengt...

Een foto op Pinterest de eerste foto van links staat het afgebeeld zie:
https://nl.pinterest.com/pin/419890365233952058/

Onderstaande info heb ik van:
http://doglawreporter.blogspot.nl/2011/ ... t-war.html

Specialized Gear.

Messenger dogs were given a leather collar on which were their registered numbers and a message carrier
made of two parts that were held together by a piece of string.

“The message carrier (which is always to be kept on the collar) is made in two parts which fit one into the
other; the two parts are held together by a piece of string.

When a message is to be placed in the carrier, the dog's collar should be pulled round so that the carrier is
uppermost, the two halves of the carrier pulled apart, the message inserted, the two halves pushed well home
and tied together and the collar slipped round so that the carrier is under the dog's neck.

The dog should then be released without his chain [leash].”


Ik heb toch wel het idee dat het een aparte en bijzondere vondst is aangezien er weinig over te vinden is op het internet...
Het is jammer dat hij leeg was maar ben er wel erg blij mee...
Mvg. Albert...
Ik slaap slecht maar lig daar niet wakker van...
Gebruikersavatar
earlymb
Moderator
Moderator
Berichten: 1752
Lid geworden op: 16 jul 2004, 23:54
Locatie: Den Haag
Ontvangen: 28 keer
Contacteer:

Re: Duits Maar Wat Is Het...?

Bericht door earlymb »

Apart, daar zou ik niet zo opgekomen zijn. Leuke vondst!
Laatst gewijzigd door earlymb op 21 jan 2018, 17:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Jan m
Lid
Berichten: 555
Lid geworden op: 26 jun 2013, 17:45
Gegeven: 1 keer
Ontvangen: 2 keer

Re: Duits Maar Wat Is Het...?

Bericht door Jan m »

Zeker bijzonder, mooi zeg!
Gebruikersavatar
Ap-Albert
Lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 13 jan 2018, 13:24
Locatie: Rotterdam

Re: Duits Maar Wat Is Het...?

Bericht door Ap-Albert »

@earlymb ben je echt niet de enigste daar kwam ik en meerdere ook op andere forums dus ook niet op... :)
Het is ook niet echt een veel voorkomende vondst kan er zo goed als geen info over vinden op het internet...

@Jan m Ben er ook wel erg blij mee zal zoiets niet gauw meer vinden...
Mvg. Albert...
Ik slaap slecht maar lig daar niet wakker van...
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4829
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: Duits Maar Wat Is Het...?

Bericht door patrickh »

Dat had ik niet gedacht, bijzonder item!
Gebruikersavatar
Ap-Albert
Lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 13 jan 2018, 13:24
Locatie: Rotterdam

Re: Duits Maar Wat Is Het...?

Bericht door Ap-Albert »

@patrickh is tuurlijk ook niet iets waar je gelijk aan denkt...
Heb lang lopen zoeken en vragen en was eigenlijk uiteindelijk maar 1 persoon die er mee kwam..
Wel erg jammer dat er zo goed als niks over is te vinden...
Mvg. Albert...
Ik slaap slecht maar lig daar niet wakker van...
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4829
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: Duits Maar Wat Is Het...?

Bericht door patrickh »

Dat maakt het juist zo bijzonder, zou het een eereplekje in je verzameling geven!
Gebruikersavatar
Ap-Albert
Lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 13 jan 2018, 13:24
Locatie: Rotterdam

Re: Duits Maar Wat Is Het...?

Bericht door Ap-Albert »

@patrickh Daar heb je gelijk in hoe minder er over bekend is hoe zeldzamer het waarschijnlijk is...
Ik ben niet echt een verzamelaar heb het wel gedaan maar kwam vitrine kasten tekort dus ben er mee gestopt...
Tegenwoordig als ik wat interessants vind verkoop ik het of breng het naar het Atlantikwall Museum daar zijn ze er ook blij mee...
Verder gaat het mij om de kick van het zoeken of het nu WW gerelateerd is of nog ouder Romeins, middeleeuws en dergelijke ik vind het zoeken opzich al erg leuk en het houd me van de straat...
Maar ben hier zo ie zo erg blij mee...
Mvg. Albert...
Ik slaap slecht maar lig daar niet wakker van...
Jan m
Lid
Berichten: 555
Lid geworden op: 26 jun 2013, 17:45
Gegeven: 1 keer
Ontvangen: 2 keer

Re: Duits Maar Wat Is Het...?

Bericht door Jan m »

Zou dit item sowieso niet verkopen. Bij verkoop vind ik het ook erg jammer dat het verhaal achter het item verdwijnt.
Gebruikersavatar
Ap-Albert
Lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 13 jan 2018, 13:24
Locatie: Rotterdam

Re: Duits Maar Wat Is Het...?

Bericht door Ap-Albert »

@Jan m ik hecht er niet echt waarde aan ben dan ook geen verzamelaar daar ben ik al enige tijd terug mee gestopt...
Ik zoek met een metaaldetector puur voor de ontspanning en de kick van het zoeken het onbekende als je dat mooie signaal krijg...
Ik kom dit soort dingen wel eens tegen omdat je eigenlijk overal wel oorlogs materiaal tegenkomt...

Ben nog verder op zoek gegaan naar wat het is en kwam alleen deze nog tegen op het net zie:
https://www.hobbyhistorica.com/store/p5 ... GS%29.html

Wat ik al zei ik hecht er echt geen waarde aan en dat wat op die site staat is toch een aardig bedrag en als ik het rond dat bedrag zou kunnen verkopen gaat het bij mij echt weg...
Ik denk dan ook dat een ander die het zou kopen er meer aan heeft en er blijer mee is en er meer waarde aan hecht als ik...
Mvg. Albert...
Ik slaap slecht maar lig daar niet wakker van...
Plaats reactie