Identificatie wiel

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
Plaats reactie
Peetje
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 mar 2018, 09:42

Identificatie wiel

Bericht door Peetje »

Hallo allemaal,

Ik ben Peetje, woonachtig in het zuiden van het land en val maar meteen met de deur in huis en stel een vraag.

Een tijdje terug heb ik drie wielen gevonden, die ik maar niet kan identificeren waar ze vandaan komen, of waar ze op gemonteerd hebben gezeten. De gevulcaniseerde banden die erop zitten zijn gedateerd uit '44 , en van het merk Goodyear (een bekende fabrikant). de maataanduiding op de rubber band is 20 x 3 (inch ?)

De wielen zijn dubbel gelagerd en de asmaat is 40mm. De lagers die erin zitten zijn Conische kegellagers van het merk Bower USA met de aanduiding BT350 ???

De wielen lijken mij gebruikt te zijn voor zware doeleinden, vanwege de dubbele lagering en de bouw van het wiel.

Wie o wie kan me vertellen of ze eventueel van een militair voertuig zijn uit de tweede wereldoorlog, of van een ander voertuig uit de periode '40-'45.

Bij voorbaat dank alvast voor de hulp bij mijn zoektocht,
Peetje
Bijlagen
Goodyear
Goodyear
Achterkant velg
Achterkant velg
Voorkant velg
Voorkant velg
Date 8-44
Date 8-44
Laatst gewijzigd door Peetje op 30 mar 2018, 01:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
earlymb
Moderator
Moderator
Berichten: 1752
Lid geworden op: 16 jul 2004, 23:54
Locatie: Den Haag
Ontvangen: 28 keer
Contacteer:

Re: Identificatie wiel

Bericht door earlymb »

Ik denk voor een Ford Universal Carrier, een versie van de Bren Carrier gemaakt door Ford onder Brits/Canadees contract.

http://motoburg.com/2644-ford-universal-carrier.html
Peetje
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 mar 2018, 09:42

Re: Identificatie wiel

Bericht door Peetje »

Warempel! _/-\o_ _/-\o_

Je kon inderdaad wel eens gelijk hebben, of beter gezegd als ik verschillende foto's bekijk van het voertuig, kom ik inderdaad redelijk vaak de wielen tegen met de gedraaide spaken. En over het algemeen zie ik ze dan als het reservewiel op het voertuig zitten.

https://farm2.staticflickr.com/1527/261 ... a4da_b.jpg
jm-mili
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 sep 2017, 07:44

Re: Identificatie wiel

Bericht door jm-mili »

Dit is een loopwiel voor de Amerikaans geproduceerde Bren carrier, de T16 Universal Carrier
Plaats reactie