Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Ik heb verschillende boeken waar de NL unie in voorkomt bekeken. Maar kom dit speldje niet tegen in deze vorm.
Maar mijn gevoel zegt ook Nederlandse Unie. De leeuw in het blauw, de spreuk die er op staat kan natuurlijk op één NL, één unie slaan. Allen eén.
Mijn vader heeft dit speldje ook. Hij heeft er een label aanhangen, dat het een sympathie speldje is van de Ned. Unie. Dit heeft hij er toen bij te horen gekregen, particulier. Maar of dit correct is kan ik niet met zekerheid zeggen.
Ik was gisteren op bezoek bij een oud verzamelaar (76) welke ook een zelfde speldje in zijn collectie had, met het rood wit blauw en de leeuw. Hij had deze op een dasspeld. Ik vroeg hem wat het was zonder zelf iets te zeggen, en hij vertelde mij dat dit een sympathie speldje was van de Nederlandse Unie.
patrickh schreef:Onlangs zat deze speld bij een lotje militaria,is deze van de Nederlandsche Unie?
Hieronder de standaard speld vd Nederlandsche Unie:
Ben erachter gekomen dat het ALLEN EEN speldje NIET van de Unie is, echter wel van 1940. Dit speldje is door een koopman uitgebracht, die wat wilde verdienen aan dit speldje ten koste vd Unie. Zie bijgaande artikel uit blad vd Unie No17 blz. 3 1940. Uit dit stuk blijkt ook dat er maar 1 speldje vd Unie is, namelijk het blauw/gouden met de leeuw. Alle overige speldjes hebben dus waarschijnlijk niets met de Unie te maken!
Dat is een hele zoektocht geweest. Aardig om de bevinding, na zo'n lange tijd, hier te plaatsen. Ik verplaats het onderwerp wel naar verificatievragen (volgens mij was dat er bij openen van dit onderwerp ook nog niet).