helm

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
Gast

helm

Bericht door Gast »

zou iemand mij iets kunnen vertellen over deze helm. http://img29.imageshack.us/gal.php?g=img0738c.jpg
Ik dacht zelf aan een franse uit wo2
Gebruikersavatar
JimK
Lid
Berichten: 2214
Lid geworden op: 25 okt 2005, 16:34
Locatie: ergens in nederland
Contacteer:

Re: helm

Bericht door JimK »

Hallo,

Het is een Nederlandse versie van de casque adrian.
Deze zijn door het leger ingekocht door een tekort in de eigen productie. Ik dacht iets van 10000 stuks, maar dat zou ik even na moeten kijken voor het exacte aantal.

Gr. Jim
Gast

Re: helm

Bericht door Gast »

hartelijk bedankt jim
hoe weet je dit allemaal (door de ervaring in de jaren)?
Maar hij komt wel uit Frankrijk?
welke jaren hebben deze ingekochte helmen -/+ gediend
Bedankt voor je hulp.
ammo
Lid
Berichten: 3513
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Re: helm

Bericht door ammo »

Jim dit heb je niet goed , de helm is een casque adrian m26 , niet door het nl leger gedragen ,
dat was de m15 ,die door tekort door nederland werd aangeschaft.

http://world-war-helmets.com/fiches/Cas ... Mle-26.php
Nemo Me Impune Lacessit
Gebruikersavatar
JimK
Lid
Berichten: 2214
Lid geworden op: 25 okt 2005, 16:34
Locatie: ergens in nederland
Contacteer:

Re: helm

Bericht door JimK »

Klopt. Heb het net even opgezocht. Ik zag deze recent in Huizen nog liggen als casque hollande. Maar dat klopte dus ook niet. Had daardoor verkeerde beeld in mijn hoofd. Het model met de kortere rand had Nederland inderdaad. gebruikt tot ongeveer 1922, daarna bij burgerinstellingen als gemeenten en brandweer etc.
Gast

Re: helm

Bericht door Gast »

zou iemand mij dan nog 1 keer willen vertellen.
1 uit welke tijd hij komt
2 door wie werd hij gedragen
3 wat is ongeveer de waarden

bedankt
Gebruikersavatar
JimK
Lid
Berichten: 2214
Lid geworden op: 25 okt 2005, 16:34
Locatie: ergens in nederland
Contacteer:

Re: helm

Bericht door JimK »

1 geproduceerd vanaf 1926
2 Nu is het mij niet meer duidelijk wie deze dragen. Franse helmen hebben voor zover ik weet allemaal een schildje voor op de helm van het betreffende onderdeel etc. Is die er af dan zitten er twee gaatjes in. Deze heeft niets. Volgens mij heb ik nog precies dezelfde helm als jij hebt, dan wil ik ook graag weten wat het is. Belgische versies hebben ook schildjes erop dacht ik......
3 Ik heb ze op de beurs zien liggen voor 30 en een keer voor 40.

Gr. Jim
Gast

Re: helm

Bericht door Gast »

bedankt jim

nou moeten we er nog achter komen wie ze hebben gedragen.
jurgen
Lid
Berichten: 1787
Lid geworden op: 17 okt 2007, 22:52

Re: helm

Bericht door jurgen »

adrian helmen zijn in gebruik geweest bij het franse leger, Belgisch leger, Belgische rijkswacht, burgerwachten, Roemenië, Bulgarije, Polen, Servië en Italië. Zelfs de Amerikanen hebben dit als testmodel gebruikt voor ze de oorlog in gingen in 1917.

Door de zwarte kleur zou ik denken Belgische rijkswacht maar die hadden ook een leeuwtje vanvoor zitten.
Vreemd, ik ken eigenlijk geen enkel type adrian zonder plaatje, of alleszins zonder de gaatjes waar dat plaatje door moet.
Gebruikersavatar
JimK
Lid
Berichten: 2214
Lid geworden op: 25 okt 2005, 16:34
Locatie: ergens in nederland
Contacteer:

Re: helm

Bericht door JimK »

jurgen schreef:adrian helmen zijn in gebruik geweest bij het franse leger, Belgisch leger, Belgische rijkswacht, burgerwachten, Roemenië, Bulgarije, Polen, Servië en Italië. Zelfs de Amerikanen hebben dit als testmodel gebruikt voor ze de oorlog in gingen in 1917.

Door de zwarte kleur zou ik denken Belgische rijkswacht maar die hadden ook een leeuwtje vanvoor zitten.
Vreemd, ik ken eigenlijk geen enkel type adrian zonder plaatje, of alleszins zonder de gaatjes waar dat plaatje door moet.
De vroegere Nederlandse hadden ook géén plaatje, waar ik me eerst mee vergistte.

Ik heb zostraks even de helm opgezocht en ik heb exact dezelfde als Gast hier heeft.
Vandaar dat ik het ook graag zou horen wie dit type gebruikt heeft.
Gast

Re: helm

Bericht door Gast »

Ik heb het aan een vriend gevraagd hij vond het ook raar.
hij denkt dat het van de burgerwacht is en zo.
Je moet denken aan iets civiele zegt hij.
Gast

Re: helm

Bericht door Gast »

jongens ik denk dat ik hem heb gevonden.
het is een m26-31.

This m26-31 helmet was used by the burgerwacht in Eindhoven. This helmet has the 2 slots on front to place a creast. Most m26 and m26-31 helmets used in the Netherlands didn't have these slots. This helmet however never had a creast placed. It misses it's liner and chinstrap

http://3.bp.blogspot.com/_43wwCqt6Qms/S ... IM1399.JPG
http://3.bp.blogspot.com/_43wwCqt6Qms/S ... IM1402.JPG
http://1.bp.blogspot.com/_43wwCqt6Qms/S ... IM1400.JPG
http://1.bp.blogspot.com/_43wwCqt6Qms/S ... IM1401.JPG

wat denken jullie?
Gebruikersavatar
JimK
Lid
Berichten: 2214
Lid geworden op: 25 okt 2005, 16:34
Locatie: ergens in nederland
Contacteer:

Re: helm

Bericht door JimK »

Die op de foto is wel een variant voor een plaat. Maar zoals het begeleidend schrijven al aangeeft zijn meeste Nederlandse varianten zonder plaat. Dat is ook wat mij verteld is....
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4874
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

M26-31 helm

Bericht door asjemenou »

Vermoedelijk komt deze helm, M26-31, uit België. Met zekerheid durf ik het niet te zeggen maar de Belgische M26-31 binnenhelmen kunnen voorzien zijn van de fabrikantstempel "LESCAUT". Deze stempel kan dan ergens aan de binnenkant van de lederen flappen van de binnenhelm staan. Deze helmen zijn destijds door Nederland geïmporteerd. Omdat de helm zwart is zal hij destijds wel door de burgerwacht of een andere civiele organisatie gebruikt zijn.

Naast de M28 en M34 helm waren de oudere Nederlandse M16 en de Franse M15 helm in 1940 ook nog in gebruik bij het Nederlandse leger. Een anekdote hierover is dat Nederlandse militairen die tijdens de Duitse inval Nederlandse M16 en Franse M15 helmen droegen door de Duitsers nogal eens voor Britse en Franse soldaten werden aangezien. Hierdoor werden zij minder goed behandelt dan hun collega's die M28 en M34 helmen droegen.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
JimK
Lid
Berichten: 2214
Lid geworden op: 25 okt 2005, 16:34
Locatie: ergens in nederland
Contacteer:

Re: helm

Bericht door JimK »

Bedankt voor je toelichting.

Over de behandeling heb ik mijn twijfels... als ze hier krijgsgevangen werden gemaakt zagen de Duitsers toch aan hun uniformen/uitrusting/zakboekjes etc dat ze NL waren lijkt mij.

Gr. Jim
Plaats reactie