Verven op een helm.

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Nick U
Lid
Berichten: 727
Lid geworden op: 24 mar 2009, 15:32

Verven op een helm.

Bericht door Nick U »

Was het voor Duitse troepen niet steng verboden om op hun helm te verven? Het is slechts een vraag ik heb er geen verstand van.

Afbeelding
Altijd op zoek naar zaken die met de meidagen 1940 te maken hebben m.b.t. de omgeving Dordrecht en Moerdijk.

Gezocht: EK2 certifcitaat Tweede Tol FJR.1
jurgen
Lid
Berichten: 1787
Lid geworden op: 17 okt 2007, 22:52

Re: Verven op een helm.

Bericht door jurgen »

Hoe kom je daarbij? Naargelang het seizoen of het klimaat waar ze vochten schilderden sommige soldaten hun helm. Zo heb je Afrikaanse, winter- en normandië camo.
Bovendien laat je hier al meteen een foto zien die weerlegt wat jij zegt.

Ik heb wel al gelezen dat Amerikanen hun helm niet mochten camoufleren omdat ze dan met Duitsers verward zouden kunnen worden, misschien verwar je het daarmee.
Gast

Re: Verven op een helm.

Bericht door Gast »

De Duitsers schilderde hun helmen met de kleur van het gebied waar ze moesten vechten B.V inderdaad Wit (winter) Zand (Afrika) enz.
In het begin van de oorlog hadden ze ook vaak een net of riempje waar ze BV takken in konden doen om te camoufleren.

De US en Engelse Hadden veel netjes. Neem b.v de airborne deze mannen hadden helmen met speciale netjes met camoufleren ende doekjes er op.
Bruin groen kaki van alles.

Je moet ook weten dat als je aan het front was er niet zo streng gelet wordt hoe je er uitziet.
Men was heel erg bezig met de spullen en uniformen zelf te verbeteren.
Zo weet ik dat veel Duitse ss mannen hun ss teken (ss doodskop) dof inkleurde omdat het nogal veel schitterde in het maanlicht.
En zo werden ook ijzeren dingen die glimmen in donker, donker gemaakt.
De witte logo's op de US helmen werden vaak afgedekt.
Je kan het zo gek niet bedenken echt.
Ik hoop dat je hier iets aan hebt.
Groetjes
Plaats reactie