Time Fuze.

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
Gebruikersavatar
Nick U
Lid
Berichten: 727
Lid geworden op: 24 mar 2009, 15:32

Time Fuze.

Bericht door Nick U »

Ik heb ooit eens gelezen dat de Duitsers bij Bastogne hun 88 mm granaten op een time fuze zetten,
Op deze manier zouden de granaten ontploffen in de boomtoppen, en dat zou een hoop splinters opleveren.

Een Eod'er op de landmachtdagen in Amesfoort was het alleen gedeeltelijk oneens met me...
Hij vertelde me dat de reden belachelijk was...want de boomsplinters zouden volgens hem lang niet genoeg snelheid maken om dodelijke projectielen te worden en volgens hem was het 'm om de telefoonverbindingen te doen.

Heeft iemand hier meer info over?
Een Eod'er zou ik wel willen geloven op dit gebied... stond trouwens ook weer veel wo2 op de eod stand dit jaar!

Hier wat foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En nog een stukje B.I.D.

Afbeelding
Altijd op zoek naar zaken die met de meidagen 1940 te maken hebben m.b.t. de omgeving Dordrecht en Moerdijk.

Gezocht: EK2 certifcitaat Tweede Tol FJR.1
Gebruikersavatar
rutger
Lid
Berichten: 1081
Lid geworden op: 25 apr 2006, 18:43

Re: Time Fuze.

Bericht door rutger »

-
'' I learned that courage was not the absence of fear, but the triumph over it. The brave man is not he who does not feel afraid, but he who conquers that fear. ''

Nelson Mandela
Stefke
Lid
Berichten: 110
Lid geworden op: 06 jun 2007, 14:17

Re: Time Fuze.

Bericht door Stefke »

Die EOD'er weet hier dus niet veel van, dodelijk snelheid krijgen ze misschien niet. Maar er kunnen wel stukken van meerdere kilo's rond vliegen met hoge snelheid, of komplete bomen naar benden komen. In Canada(en andere dicht beboste landen) noemen ze dode takken(die nog in bomen zitten) niet voor niks widow makers.
Daarbij doden is niet altijd de bedoeling, gewonden houden meer mensen bezig en werken daarbij vaak ook nog eens demoralizerend op de rest van de troepen.
If you wish for peace, understand war.
ammo
Lid
Berichten: 3511
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Re: Time Fuze.

Bericht door ammo »

Stefke schreef:Die EOD'er weet hier dus niet veel van, dodelijk snelheid krijgen ze misschien niet. Maar er kunnen wel stukken van meerdere kilo's rond vliegen met hoge snelheid, of komplete bomen naar benden komen. In Canada(en andere dicht beboste landen) noemen ze dode takken(die nog in bomen zitten) niet voor niks widow makers.
Daarbij doden is niet altijd de bedoeling, gewonden houden meer mensen bezig en werken daarbij vaak ook nog eens demoralizerend op de rest van de troepen.
Volgens mij snap jij er niks van, ze noemen de dode takken geen widowmakers , maar de dode bomen die er ,
naast staan.Maar als je nog nooit bomen hebt gezaagd, zul je het wel nooit snappen
Nemo Me Impune Lacessit
Gebruikersavatar
Nick U
Lid
Berichten: 727
Lid geworden op: 24 mar 2009, 15:32

Re: Time Fuze.

Bericht door Nick U »

Bedankt Rutger voor je uitleg... het word me allemaal heel duidelijk :)

Ammo, jij mag het zeggen, volgens mij weet jij het meest van dit soort dingen.
Altijd op zoek naar zaken die met de meidagen 1940 te maken hebben m.b.t. de omgeving Dordrecht en Moerdijk.

Gezocht: EK2 certifcitaat Tweede Tol FJR.1
ammo
Lid
Berichten: 3511
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Re: Time Fuze.

Bericht door ammo »

De duitsers gebruikten idd tijdsontstekers( oa Zt . Z. s/30) ,en oa op de 8,8 cm Flak.
Wat ik me dus afvraag , met de richtmiddelen die ze toen hadden,
wel precies konden berekenen, dat de projectielen in de boomtoppen ,explodeerden.
Ik denk van niet, tegenwoordig kan dit wel .
Nemo Me Impune Lacessit
Stefke
Lid
Berichten: 110
Lid geworden op: 06 jun 2007, 14:17

Re: Time Fuze.

Bericht door Stefke »

ammo schreef:
Stefke schreef:Die EOD'er weet hier dus niet veel van, dodelijk snelheid krijgen ze misschien niet. Maar er kunnen wel stukken van meerdere kilo's rond vliegen met hoge snelheid, of komplete bomen naar benden komen. In Canada(en andere dicht beboste landen) noemen ze dode takken(die nog in bomen zitten) niet voor niks widow makers.
Daarbij doden is niet altijd de bedoeling, gewonden houden meer mensen bezig en werken daarbij vaak ook nog eens demoralizerend op de rest van de troepen.
Volgens mij snap jij er niks van, ze noemen de dode takken geen widowmakers , maar de dode bomen die er ,
naast staan.Maar als je nog nooit bomen hebt gezaagd, zul je het wel nooit snappen
Je hebt misschien gelijk gaat mij er alleen om het duidelijk te maken dat niet alleen om de hout splinters te doen is. Maar dat bomen cq takken die geveld worden door die explosies ook dodelijk kunnen zijn.
If you wish for peace, understand war.
Stefke
Lid
Berichten: 110
Lid geworden op: 06 jun 2007, 14:17

Re: Time Fuze.

Bericht door Stefke »

ammo schreef:De duitsers gebruikten idd tijdsontstekers( oa Zt . Z. s/30) ,en oa op de 8,8 cm Flak.
Wat ik me dus afvraag , met de richtmiddelen die ze toen hadden,
wel precies konden berekenen, dat de projectielen in de boomtoppen ,explodeerden.
Ik denk van niet, tegenwoordig kan dit wel .
Als je het vaak genoeg probeert vind je de juiste instelling wel.
If you wish for peace, understand war.
ammo
Lid
Berichten: 3511
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Re: Time Fuze.

Bericht door ammo »

Stefke schreef:
ammo schreef:De duitsers gebruikten idd tijdsontstekers( oa Zt . Z. s/30) ,en oa op de 8,8 cm Flak.
Wat ik me dus afvraag , met de richtmiddelen die ze toen hadden,
wel precies konden berekenen, dat de projectielen in de boomtoppen ,explodeerden.
Ik denk van niet, tegenwoordig kan dit wel .
Als je het vaak genoeg probeert vind je de juiste instelling wel.
Ongetwijfeld, maar ik zie het nut ervan, niet in.
Nemo Me Impune Lacessit
Gebruikersavatar
JimK
Lid
Berichten: 2214
Lid geworden op: 25 okt 2005, 16:34
Locatie: ergens in nederland
Contacteer:

Re: Time Fuze.

Bericht door JimK »

Zou het niet gewoon zo zijn dat er in Bastogne veel bomen stonden :evil: , dan is de kans om een boom te raken ook erg groot.

Het lijkt mij logischer om de Time Fuze te gebruiken om de granaten boven de grond te laten ploffen. Dan doen de "Granaatsplinters" cq. scherven hun werk, die zijn een stuk effectiever dan die van bomen. Om een granaat die al scherven maakt eerst in een boom proberen te laten ploffen om daarna de boomsplinters het werk te laten doen lijkt mij omslachtig gezien de middelen en techniek van toen (ook tegenwoordig lijkt het mij niet voor de hand liggend.).
Ik denk dat de hoeveelheid bomen daar gewoon de oorzaak van de situatie is geweest.

Gr. Jim
ammo
Lid
Berichten: 3511
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Re: Time Fuze.

Bericht door ammo »

mgschutze schreef:Zou het niet gewoon zo zijn dat er in Bastogne veel bomen stonden :evil: , dan is de kans om een boom te raken ook erg groot.

Het lijkt mij logischer om de Time Fuze te gebruiken om de granaten boven de grond te laten ploffen. Dan doen de "Granaatsplinters" cq. scherven hun werk, die zijn een stuk effectiever dan die van bomen. Om een granaat die al scherven maakt eerst in een boom proberen te laten ploffen om daarna de boomsplinters het werk te laten doen lijkt mij omslachtig gezien de middelen en techniek van toen (ook tegenwoordig lijkt het mij niet voor de hand liggend.).
Ik denk dat de hoeveelheid bomen daar gewoon de oorzaak van de situatie is geweest.

Gr. Jim
Dat denk ik ook veel bomen , kanon niet goed genoeg gericht, tijdsonstekers , dan is de kans groot dat de projectielen te hoog exploderen.
En om het projectiel boven de grond te laten exploderen was toen veel moelijker als nu.Tegenwoordig gebruikt men proximity fuzes ,
die wel in staat zijn het projectiel 1,5 a 2 meter boven de grond, of van een doelwit (vliegtuig)te laten exploderen.
De proximity fuzes (ook wel VT buizen genoemd)zijn voor het eerst gebruikt, door de amerikanen, in de pacific,voor de AA guns op de schepen.
Laatst gewijzigd door ammo op 09 jun 2009, 15:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Nemo Me Impune Lacessit
Gebruikersavatar
Nick U
Lid
Berichten: 727
Lid geworden op: 24 mar 2009, 15:32

Re: Time Fuze.

Bericht door Nick U »

Jim's verhaal en ammo z'n toelichting daarop klinken logisch in de oren.. dank u heren, overigens, hoe kom kom je aan je info ammo? jij weet écht alles van munitie, ik wil dat ook wel leren( ik begrijp dat je dat niet even leert) maar heb jij bepaalde boeken die je gebruikt ammo? je bent ook een ammo verzamelaar toch, put je daar je kennis uit?

Vertel eens hoe doe je het :)
Altijd op zoek naar zaken die met de meidagen 1940 te maken hebben m.b.t. de omgeving Dordrecht en Moerdijk.

Gezocht: EK2 certifcitaat Tweede Tol FJR.1
ammo
Lid
Berichten: 3511
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Re: Time Fuze.

Bericht door ammo »

Nick U schreef:Jim's verhaal en ammo z'n toelichting daarop klinken logisch in de oren.. dank u heren, overigens, hoe kom kom je aan je info ammo? jij weet écht alles van munitie, ik wil dat ook wel leren( ik begrijp dat je dat niet even leert) maar heb jij bepaalde boeken die je gebruikt ammo? je bent ook een ammo verzamelaar toch, put je daar je kennis uit?

Vertel eens hoe doe je het :)
Ik verzamel en bestudeer al 20 jaar munitie,Dus ik heb de nodige boeken tekeningen, beschrijvingen , van vele soorten munitie.
En daarbij ben ik lid van NVBMB, en daar zitten ook een hoop mensen met kennis,die je wat kan vragen.
En ik weet niets alles, ik probeer zoveel mogelijk te weten te komen over de munitie die verzamel , of nog wil hebben.
Ik verzamel de volgende munitie, alle kalibers , Duits /beute , Commowealth, Nederlands, en amerikaans.

Hierbij een paar van de boeken die ik bezit, en waar je wat aan hebt.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hiebij nog een paar kopieen van de originele handbooks

Afbeelding

Afbeelding
Nemo Me Impune Lacessit
bob6960
Lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 29 apr 2009, 20:59
Locatie: Grandmenil / België

Re: Time Fuze.

Bericht door bob6960 »

Ammo,
Op het gebied van ammo ben ik een nitwit. Bij dit onderwerp, Time Fuze, moest ik gelijk aan TOT (Time on Target) denken. Dat is hier in de Ardennen nog al eens gebruikt. Maar: is dat hetzelfde als Time Fuze?
Alvast bedankt voor de reactie!
ammo
Lid
Berichten: 3511
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Re: Time Fuze.

Bericht door ammo »

bob6960 schreef:Ammo,
Op het gebied van ammo ben ik een nitwit. Bij dit onderwerp, Time Fuze, moest ik gelijk aan TOT (Time on Target) denken. Dat is hier in de Ardennen nog al eens gebruikt. Maar: is dat hetzelfde als Time Fuze?
Alvast bedankt voor de reactie!
Nee ,dat is wat anders,TOT = Is een alles verwoestend artillerie vuur precies op de goede plaats, en precies op de goede tijd.
Nemo Me Impune Lacessit
Plaats reactie