waar kan ik gevonden munitie melden?

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
shivaz
Lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 25 okt 2006, 22:23

waar kan ik gevonden munitie melden?

Bericht door shivaz »

Afbeelding

Dag mensen,

Even een vraagje, afgelopen weekend in Belgie 2 mortieren gevonden. Ze lagen eigenlijk nagenoeg aan de oppervlakte. Waar kan ik dit melden, ik heb geen zin om de politie te woord te staan ofzo. Maar gewoon een mailtje met de details van de vindplaats en kaartje erbij opsturen bijvoorbeeld?

Wie heeft hier ervaring mee? Of kan je gewoon de politie bellen en doen ze daar niet moeilijk over?

Ik hoor t graag.
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Re: waar kan ik gevonden munitie melden?

Bericht door johan willaert »

Gewoon de politie verwittigen. Zij brengen DOVO (ontmijners) op de hoogte...
29th Let's Go!!!!!
Gebruikersavatar
Stevo
Lid
Berichten: 242
Lid geworden op: 11 aug 2009, 15:21
Locatie: Brugge, Westvlaanderen, België
Contacteer:

Re: waar kan ik gevonden munitie melden?

Bericht door Stevo »

Zoals Johan al zei, gewoon politie ter plaatse vragen en zij doen de rest.

Hoe zo de politie niet te woord staan? Ga je die mannen met rooksignalen proberen duidelijk te maken waar die mortieren liggen misschien :?

Stevo
Bessie Braddock: Sir, you are drunk.
Churchill: And you, madam, are ugly. But in the morning, I shall be sober.
Gebruikersavatar
zjopske
Lid
Berichten: 1443
Lid geworden op: 19 apr 2009, 19:37
Contacteer:

Re: waar kan ik gevonden munitie melden?

Bericht door zjopske »

Als je er niet mocht zoeken, een diep gat graven en de munitie er in gooien zodat er geen metaal detector bij kan.

En anders gewoon een belletje aan het einde van de dag, even afzetten is meestal wel gewenst.
Altijd op zoek naar Nederlandse foto`s van voor 1940!
Bekijk mijn vernieuwde website op: http://www.nederland-paraat.nl
Gebruikersavatar
shivaz
Lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 25 okt 2006, 22:23

Re: waar kan ik gevonden munitie melden?

Bericht door shivaz »

ja ok thanks, ik neem wel contact op met de politie in nederland. Dan mogen die het doorgeven aan onze zuiderburen. Ik weet alleen niet of we er mochten zoeken, het wordt toch gedoogd in Belgie?

Tja rooksignalen is een optie :lol:
Een placemark van google maps of de kaart coordinaten van je topografische kaart via de email versturen kan ook natuurlijk! En dit is tevens anoniem met een hotmail accountje.
Gebruikersavatar
zjopske
Lid
Berichten: 1443
Lid geworden op: 19 apr 2009, 19:37
Contacteer:

Re: waar kan ik gevonden munitie melden?

Bericht door zjopske »

shivaz schreef:En dit is tevens anoniem met een hotmail accountje.
Een gmail account ook, ze moeten een rechtzaak aanspannen om aan je ip adres te komen.
Ik weet niet hoe de samenwerking van de NL politie is met België op dit gebied, misschien toch maar beter de Belgische politie een mailtje sturen.
Altijd op zoek naar Nederlandse foto`s van voor 1940!
Bekijk mijn vernieuwde website op: http://www.nederland-paraat.nl
ammo
Lid
Berichten: 3511
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Re: waar kan ik gevonden munitie melden?

Bericht door ammo »

zjopske schreef:Als je er niet mocht zoeken, een diep gat graven en de munitie er in gooien zodat er geen metaal detector bij k
Mag je wel erg diep graven :wink:
Nemo Me Impune Lacessit
Gebruikersavatar
zjopske
Lid
Berichten: 1443
Lid geworden op: 19 apr 2009, 19:37
Contacteer:

Re: waar kan ik gevonden munitie melden?

Bericht door zjopske »

ammo schreef:
zjopske schreef:Als je er niet mocht zoeken, een diep gat graven en de munitie er in gooien zodat er geen metaal detector bij k
Mag je wel erg diep graven :wink:
Meter of 7 is diep zat :lol: :wink:
Meestal heb je aan 3 meter wel genoeg :P (lees na 3/2 meter geen zin meer om verder te gaan)
Altijd op zoek naar Nederlandse foto`s van voor 1940!
Bekijk mijn vernieuwde website op: http://www.nederland-paraat.nl
ammo
Lid
Berichten: 3511
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Re: waar kan ik gevonden munitie melden?

Bericht door ammo »

zjopske schreef:
ammo schreef:
zjopske schreef:Als je er niet mocht zoeken, een diep gat graven en de munitie er in gooien zodat er geen metaal detector bij k
Mag je wel erg diep graven :wink:
Meter of 7 is diep zat :lol: :wink:
Voor de meesten wel ,voor mij niet :lol: :lol: :lol:
Nemo Me Impune Lacessit
Gebruikersavatar
sniper snoop
Beste Signature 2010
Beste Signature 2010
Berichten: 1704
Lid geworden op: 23 jul 2006, 03:09
Locatie: Ieper - Belgie
Contacteer:

Re: waar kan ik gevonden munitie melden?

Bericht door sniper snoop »

Beste,

Je daagt op naar de politie en geeft zo nauwkeurig mogelijk de locatie aan. Een goede team zou uw gegevens vragen. Dus naam, adres en telefoon waarop je bereikbaar bent. Geef geen valse gegevens als schrik dat je een proces krijg! Zoals velen denken. In tegendeel, ik sta bijvoorbeeld al 59 keer vermeld in hun database voor een totaal van meer dan 5 ton explosieven en hebben zeer veel vertrouwen in me. Als ze de locatie niet vinden, bellen ze u op en desnoods komen ze je ophalen met de combi, om ter plaatse beter te helpen. Ze zijn dan echt uw beste vriend!

De politie moet er altijd bij zijn. De Dovo daagt pas op dat zij het bevel kregen! Dat is normaal nu per Fax! Indien je de Dovo belt, negeer de Dovo uw verzoek. De politie moet eerst een rapport opmaken omdat dit een bommelding is. De Dovo word er zo snel mogelijk bijgeroepen, meten de vondst en zal hem ter plaatse laten exploderen of meenemen met hun camionette in zandbakken. Het laatste is meestal toegepast. Deze word gecontroleerd op gas en worden indien geen gas dan op hun terrein in open lucht of in hun hangar in de ontploffingscontainer, tot ontploffing gebracht.

En als je mij niet vertrouw, dan is het jammer vermits ik iedere week en soms iedere dag, één of meer explosieven aanmeld. Wat natuurlijk niet toevallig is als je in Ieper woont en nog eens kennissen heb in de Dovo team. Om een idee te krijgen. :wink:

Afbeelding
Afbeelding

Liever uw mortieren dan de Stokes Mortieren. :r :r
Afbeelding
Laatst gewijzigd door sniper snoop op 12 nov 2009, 21:17, 1 keer totaal gewijzigd.
"Always remember both sides of the line"~~~~ Britse oudstrijder en oudste Brit ooit (tot hij overleed), Harry Patch (110 jaar) - Menenpoort Ieper, 21 juni 2008

Heb je Battlefield 1918 problemen? Klik hier en leg uit wat het probleem is!
Gebruikersavatar
shivaz
Lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 25 okt 2006, 22:23

Re: waar kan ik gevonden munitie melden?

Bericht door shivaz »

gracie :)
Gebruikersavatar
sniper snoop
Beste Signature 2010
Beste Signature 2010
Berichten: 1704
Lid geworden op: 23 jul 2006, 03:09
Locatie: Ieper - Belgie
Contacteer:

Re: waar kan ik gevonden munitie melden?

Bericht door sniper snoop »

No hay de qué. :)
"Always remember both sides of the line"~~~~ Britse oudstrijder en oudste Brit ooit (tot hij overleed), Harry Patch (110 jaar) - Menenpoort Ieper, 21 juni 2008

Heb je Battlefield 1918 problemen? Klik hier en leg uit wat het probleem is!
Gebruikersavatar
Stevo
Lid
Berichten: 242
Lid geworden op: 11 aug 2009, 15:21
Locatie: Brugge, Westvlaanderen, België
Contacteer:

Re: waar kan ik gevonden munitie melden?

Bericht door Stevo »

Anders nonkel stevo even contacteren via PB :lol: Het gerucht doet de ronde dat die bij de plisie zit...................maar niet verder vertellen hé :wink:


Stevo
Bessie Braddock: Sir, you are drunk.
Churchill: And you, madam, are ugly. But in the morning, I shall be sober.
Gebruikersavatar
Stevo
Lid
Berichten: 242
Lid geworden op: 11 aug 2009, 15:21
Locatie: Brugge, Westvlaanderen, België
Contacteer:

Re: waar kan ik gevonden munitie melden?

Bericht door Stevo »

sniper snoop schreef:Geef geen valse gegevens als schrik dat je een proces krijg!
Ben het volmondig met Sniper eens .Ik weet uit een loopbaan van 15 jaar dat dit larie is voor de Belgen. Veel beter, en vooral verstandiger, is je verantwoordelijkheid te nemen en de lokale politiezone waar je woont in te lichten. Stel dat spelende kinderen deze na jou vinden (wat een optie is aangezien de topicstarter ze ook heeft gevonden en ze op de foto schijnbaar zowat aan de oppervlakte liggen) en er gebeurd iets.....Dan heb je pas echt problemen vooral in schuldgevoel dat je toch niets ondernomen hebt bij het aantreffen. De Belgische flikken maken geen punt van aangetroffen munitie waar dan ook omdat het nu eenmaal dagelijkse kost is. Als het maar veilig en volledig kan verwijderd worden zonder dat iemand zich kan verwonden aan die tuigen. Over een proces of boete geven, daar gaat het hier niet om en is ook wat dit voorbeeld betreft niet aan de orde. Gisteren nog een reportage gezien op Canvas, er wordt nog jaarlijks 30 Ton munitie uit de grond gehaald in Vlaanderen :shock:

Stevo
Bessie Braddock: Sir, you are drunk.
Churchill: And you, madam, are ugly. But in the morning, I shall be sober.
Gebruikersavatar
sniper snoop
Beste Signature 2010
Beste Signature 2010
Berichten: 1704
Lid geworden op: 23 jul 2006, 03:09
Locatie: Ieper - Belgie
Contacteer:

Re: waar kan ik gevonden munitie melden?

Bericht door sniper snoop »

Stevo schreef:
sniper snoop schreef:Geef geen valse gegevens als schrik dat je een proces krijg!
Ben het volmondig met Sniper eens .Ik weet uit een loopbaan van 15 jaar dat dit larie is voor de Belgen. Veel beter, en vooral verstandiger, is je verantwoordelijkheid te nemen en de lokale politiezone waar je woont in te lichten. Stel dat spelende kinderen deze na jou vinden (wat een optie is aangezien de topicstarter ze ook heeft gevonden en ze op de foto schijnbaar zowat aan de oppervlakte liggen) en er gebeurd iets.....Dan heb je pas echt problemen vooral in schuldgevoel dat je toch niets ondernomen hebt bij het aantreffen. De Belgische flikken maken geen punt van aangetroffen munitie waar dan ook omdat het nu eenmaal dagelijkse kost is. Als het maar veilig en volledig kan verwijderd worden zonder dat iemand zich kan verwonden aan die tuigen. Over een proces of boete geven, daar gaat het hier niet om en is ook wat dit voorbeeld betreft niet aan de orde. Gisteren nog een reportage gezien op Canvas, er wordt nog jaarlijks 30 Ton munitie uit de grond gehaald in Vlaanderen :shock:

Stevo
Inderdaad waarvan zeker 80% uit de Westhoek. De reden is simpel. De Eerste Wereldoorlog. Zoals ik al meerdere keren herhaal, de Britten vuurden maar liefst 5.000.000 granaten af tijdens de Derde Slag om Ieper, een slag dat bijna geen jaar heeft geduurd. Ik vertel enkel deze slag en deze leger. De Britten stonden nog eens bekend vanwege de fabrieksfouten. Kan ik best geloven. de meest gebruikte ontsteker is de No.100 en zijn soortgenootjes. Zeer slecht systeem. :r
"Always remember both sides of the line"~~~~ Britse oudstrijder en oudste Brit ooit (tot hij overleed), Harry Patch (110 jaar) - Menenpoort Ieper, 21 juni 2008

Heb je Battlefield 1918 problemen? Klik hier en leg uit wat het probleem is!
Plaats reactie