Zaag bajonet

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
D-Day
Lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 21 mar 2010, 18:12

Re: Zaag bajonet

Bericht door D-Day »

sniper snoop schreef:
D-Day schreef:dus deze is minder waard?

maar kan het kloppen dat de duitsers deze ook droegen in de wo2 want mijn opa heeft deze van een duitser gehad in de wo2 toen ze alles moesten in leveren toen heeft hij hem bewaard omdat hij niet wist wat voor een het er was!.
Klopt. Men droeg de bajonet vaak wel eens als een soort eigen stuk. Net zoals je bijvoorbeeld de boksbeugel hebt die ook door enkele werd gedragen, maar niet officieel in dienst werd gebruikt. Met een prima voorbeeld, Joseph Toye.

maar is de bajo darom niet zelfzaam??
ik zal graag de waarde willen weten?
D-Day
Lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 21 mar 2010, 18:12

Re: Zaag bajonet

Bericht door D-Day »

Maar de bajonet is dus om die redenen niet zelfzaam of meer waard?

bedankt dat jullie zo medenken ben er erg mee geholpen!
Gebruikersavatar
sniper snoop
Beste Signature 2010
Beste Signature 2010
Berichten: 1704
Lid geworden op: 23 jul 2006, 03:09
Locatie: Ieper - Belgie
Contacteer:

Re: Zaag bajonet

Bericht door sniper snoop »

D-Day schreef:
sniper snoop schreef:
D-Day schreef:dus deze is minder waard?

maar kan het kloppen dat de duitsers deze ook droegen in de wo2 want mijn opa heeft deze van een duitser gehad in de wo2 toen ze alles moesten in leveren toen heeft hij hem bewaard omdat hij niet wist wat voor een het er was!.
Klopt. Men droeg de bajonet vaak wel eens als een soort eigen stuk. Net zoals je bijvoorbeeld de boksbeugel hebt die ook door enkele werd gedragen, maar niet officieel in dienst werd gebruikt. Met een prima voorbeeld, Joseph Toye.

maar is de bajo darom niet zelfzaam??
ik zal graag de waarde willen weten?
Ik weet niks over de waarde van de bajonet. Maar hoe meer je te koop zal zien staan, compleet en origineel, hoe minder zeldzaam en dit klink logisch.
"Always remember both sides of the line"~~~~ Britse oudstrijder en oudste Brit ooit (tot hij overleed), Harry Patch (110 jaar) - Menenpoort Ieper, 21 juni 2008

Heb je Battlefield 1918 problemen? Klik hier en leg uit wat het probleem is!
Boekenwurm

Re: Zaag bajonet

Bericht door Boekenwurm »

Erich Maria Remarque beschrijft de Mauserbajonet met zaagrug ook in zijn beroemde boek; Van het westelijk front geen nieuws (Im Westen nichts neues). Voor de mensen die dit boek niet kennen. Het verhaal speelt zich af tijdens WOI.

Onze bajonetten kijken we zelf na. Er zijn er namelijk bij, die aan de stompe kant als zaag zijn ingericht. Als onze overbuurman (de Fransen) iemand te pakken krijgt, die zo’n instrument bezit, wordt die zonder pardon afgemaakt. Op onze flank zijn mensen van ons teruggevonden , wie men met deze zaagbajonetten de neus had afgesneden, en wier ogen men ermee uitgestoken had. Daarna had men hun mond en neus volgegooid met zaagsel en daarin waren ze gestikt. Een paar recruten hebben nog van zulke bajonetten; we nemen ze af en geven hun andere.
lux
Lid
Berichten: 85
Lid geworden op: 13 aug 2007, 19:12

Re: Zaag bajonet

Bericht door lux »

Sommige zaagbajonetten zijn daarom weer bewerkt door er de zaagrug af te slijpen. Indien je er zo een vindt is hij nog meer waard.
Ik heb zelf een "Slagers Bajonet"uit ww1 at lijkt mij ook geen pretje om die te "ontvangen" .
Gebruikersavatar
Martijn95
Lid
Berichten: 169
Lid geworden op: 25 feb 2008, 18:18

Re: Zaag bajonet

Bericht door Martijn95 »

lux schreef:Sommige zaagbajonetten zijn daarom weer bewerkt door er de zaagrug af te slijpen. Indien je er zo een vindt is hij nog meer waard.
Ik heb zelf een "Slagers Bajonet"uit ww1 at lijkt mij ook geen pretje om die te "ontvangen" .
Zou ik misschien een foto mogen zien?? heb er nog nooit eentje gezien.

Greetz,,


Martijn
Plaats reactie