M1 helm schaal ?

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
Gebruikersavatar
panzer lehr
Lid
Berichten: 1306
Lid geworden op: 09 mar 2010, 19:45
Locatie: België

Re: M1 helm schaal ?

Bericht door panzer lehr »

heb effe foto's van de andere helm genomen en van de binnenhelm apart. :) heb hem 5 jaar geleden uit een amerikaan stock gehaald.?
Op deze helm heeft een helm overtrek gezeten geen gebruikelijke uit dezelfde stof zoals oude postzakken met een rode vlek erop?
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
beno
Lid
Berichten: 700
Lid geworden op: 18 apr 2009, 21:01

Re: M1 helm schaal ?

Bericht door beno »

Zoals hierboven al dikwijls gezegd is, is deze helm een abl helm, gemaakt in Duitsland door de Vereinigte Deutsche Nickelwerke in 1986 ;)
Gebruikersavatar
rammsander
Lid
Berichten: 1011
Lid geworden op: 31 mar 2010, 15:25
Gegeven: 12 keer
Ontvangen: 9 keer

Re: M1 helm schaal ?

Bericht door rammsander »

Ik denk dat het een nederlandse naoorlogse helm is.
panzer lehr schreef: Op deze helm heeft een helm overtrek gezeten geen gebruikelijke uit dezelfde stof zoals oude postzakken met een rode vlek erop?
met die overtrek denk ik het nu zeker dat het een nederlandsehelm is uit de jaren 70, 80.
hier een voorbeeld:
Afbeelding
Eripiendo victoriae prosum. "Al helpende dien ik de overwinning"

http://oorlogsleven.jimdo.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
panzer lehr
Lid
Berichten: 1306
Lid geworden op: 09 mar 2010, 19:45
Locatie: België

Re: M1 helm schaal ?

Bericht door panzer lehr »

ja dat zat er over zal hem aan iemand proberen te verlappen op een ander forum.heeft voor mij geen waarde. :lol:
Gebruikersavatar
sniper snoop
Beste Signature 2010
Beste Signature 2010
Berichten: 1704
Lid geworden op: 23 jul 2006, 03:09
Locatie: Ieper - Belgie
Contacteer:

Re: M1 helm schaal ?

Bericht door sniper snoop »

rammsander schreef:Ik denk dat het een nederlandse naoorlogse helm is.
panzer lehr schreef: Op deze helm heeft een helm overtrek gezeten geen gebruikelijke uit dezelfde stof zoals oude postzakken met een rode vlek erop?
met die overtrek denk ik het nu zeker dat het een nederlandsehelm is uit de jaren 70, 80.
hier een voorbeeld:
Afbeelding

Nogmaals....en aub lees eens alles...Belgisch landmacht helm.

Toevoeging. De helmen van de Belgen werden overtrokken met speciaal gemaakte camouflage voor de helmen, maar ook met andere camouflagedoeken (bijvoorbeeld kapotte tenten die men aan stukken sneden) en zelfs met jutte van zandzakken of patattenzakken. De binnenhlmen werdne ook voorzien met het Belgisch vlaggetje, op dezelfde plaats. Net eronder zelfs.
"Always remember both sides of the line"~~~~ Britse oudstrijder en oudste Brit ooit (tot hij overleed), Harry Patch (110 jaar) - Menenpoort Ieper, 21 juni 2008

Heb je Battlefield 1918 problemen? Klik hier en leg uit wat het probleem is!
Gebruikersavatar
panzer lehr
Lid
Berichten: 1306
Lid geworden op: 09 mar 2010, 19:45
Locatie: België

Re: M1 helm schaal ?

Bericht door panzer lehr »

Bedankt snoop maar de helm met binnenwerk is zeker geen abl heeft geen abl stempel.hij is gemerkt met
vdn2786 :mrgreen:
Gebruikersavatar
sniper snoop
Beste Signature 2010
Beste Signature 2010
Berichten: 1704
Lid geworden op: 23 jul 2006, 03:09
Locatie: Ieper - Belgie
Contacteer:

Re: M1 helm schaal ?

Bericht door sniper snoop »

panzer lehr schreef:Bedankt snoop maar de helm met binnenwerk is zeker geen abl heeft geen abl stempel.hij is gemerkt met
vdn2786 :mrgreen:
Ik zag efkes te laat dat het een andere helm was, excuseer.
"Always remember both sides of the line"~~~~ Britse oudstrijder en oudste Brit ooit (tot hij overleed), Harry Patch (110 jaar) - Menenpoort Ieper, 21 juni 2008

Heb je Battlefield 1918 problemen? Klik hier en leg uit wat het probleem is!
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: M1 helm schaal ?

Bericht door Jim »

rammsander schreef:Ik denk dat het een nederlandse naoorlogse helm is.
panzer lehr schreef:Afbeelding
Gezien de sluiting denk ik niet dat het een Nederlandse helm.
De sluiting van de Nederlandse helm is anders.

De Noorse M1 helmen hebben wel dat soort (platte) sluiting. Maar de Belgen ook weet ik, gezien de afwezigheid van Belgische tekens is dat het waarschijnlijk niet. De Belgische binnenwerken leken ook meer op de Amerikaanse zover ik weet.
Maar ja vele Europese landen hebben dergelijk M1 / afgeleide helmen gebruikt. Ook de Denen (M48) met dezelfde soort sluiting.
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Gebruikersavatar
sniper snoop
Beste Signature 2010
Beste Signature 2010
Berichten: 1704
Lid geworden op: 23 jul 2006, 03:09
Locatie: Ieper - Belgie
Contacteer:

Re: M1 helm schaal ?

Bericht door sniper snoop »

Jim schreef:
rammsander schreef:Ik denk dat het een nederlandse naoorlogse helm is.
panzer lehr schreef:Afbeelding
Gezien de sluiting denk ik niet dat het een Nederlandse helm.
De sluiting van de Nederlandse helm is anders.

De Noorse M1 helmen hebben wel dat soort (platte) sluiting. Maar de Belgen ook weet ik, gezien de afwezigheid van Belgische tekens is dat het waarschijnlijk niet. De Belgische binnenwerken leken ook meer op de Amerikaanse zover ik weet.
Maar ja vele Europese landen hebben dergelijk M1 / afgeleide helmen gebruikt. Ook de Denen (M48) met dezelfde soort sluiting.
Het word teveel vind ik. Althans voor mij. Volgens mij was deze helm wel gekenmerkt met AB en iets die op een L lijkt. Dus ABL. De andere helm had geen markeringen. Trouwens, ABL helmen werden niet altijd gekenmerkt door in te slagen. Sommigen helmen werden gekenmerkt met verf. ABL in verf. Het waren maar luchtmachthelmen (luchtblauw!!!) die niet gekenmerkt werden.
"Always remember both sides of the line"~~~~ Britse oudstrijder en oudste Brit ooit (tot hij overleed), Harry Patch (110 jaar) - Menenpoort Ieper, 21 juni 2008

Heb je Battlefield 1918 problemen? Klik hier en leg uit wat het probleem is!
Gebruikersavatar
dutchhelmets
Lid
Berichten: 384
Lid geworden op: 03 mar 2007, 01:57
Locatie: nederland
Contacteer:

Re: M1 helm schaal ?

Bericht door dutchhelmets »

Ik ben het met sniper-snoop eens dat het om een ABL helm gaat waarvan de vlag is verwijderd. Ook VDN heeft aan de ABL geleverd! De ABL stempels poets je met een (vochtige) doek zo eraf....

groet,
i'd rather die scared to death than die bored to death
Gebruikersavatar
panzer lehr
Lid
Berichten: 1306
Lid geworden op: 09 mar 2010, 19:45
Locatie: België

Re: M1 helm schaal ?

Bericht door panzer lehr »

Hier mag een slotje op de helmen zijn al verkocht op een ander forum. :!: :)
Plaats reactie