vakantiefoto's

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
Plaats reactie
koos24
Lid

vakantiefoto's

Bericht door koos24 »

Afbeelding
Deze foto maakte ik in Salzburg, zou dit een overblijfsel
uit de jaren 30 kunnen zijn (tegenhanger SA)

Afbeelding
Deze foto komt uit Rijeka (Kroatie) stond bij de haven.
Zo'n bunker heb ik nooit eerder gezien.

Afbeelding
Split (ook Kroatie) Wo 2 of restantje koude oorlog?

Afbeelding
Een bijzonder voertuig, Kroatisch leger maar kan er niets
van terug vinden.

Afbeelding
Gefotografeerd in Banja Luka (hoofdstad Republika Srpska)

Afbeelding
Lijkt een para kanon of zit ik fout, en zo ja hoe komt het ding daar?
Foto gemaakt in Bihać
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Jim
Lid
Ontvangen: 2 keer

Re: vakantiefoto's

Bericht door Jim »

Aangezien de communistische partij in Oostenrijk, deel uitmakend van de Derde rijk, verboden was zal dat geen overblijfsel zijn. Als die daar in de jaren dertig gevestigd was dan zal tijdens wo2 alle sporen door de nazi's grondig verwijderd zijn. Dus zeer waarschijnlijk een na-oorlogs overblijfsel.

De bunkers zeggen mij niets.

in Kroatië is een uitgebreidde hoeveelheid wapens uit wo2 tot de laatste activiteiten nog in gebruik geweest.
De vreemde panzer wagen zou een eigen bouwsel kunnen zijn gebasseerd op een vrachtwagen. Het was tijdens die burger oorlog niet ongewoon met veel eigen initiatief voertuigen rond te rijden.

Dit betreffend kanon in Banja Luka is mogelijk een Duitse licht 7,5 cm G-36 berg Howitzer (wo2)
http://www.lonesentry.com/ordnance/7-5- ... n-gun.html

Het "para"kanon is officieel een berg howitzer dat ook door Amerikaanse en Britse artillerie is gebruikt.
Dit model howitzer is na de oorlog nog wereld wijd gebruikt door verschillende landen vooral landen met veel bergen. Groot verbruikers na de oorlog waren Pakistan en India. Dat deze in andere landen te vinden is is niet geheel apart. Veel surplus na de oorlog. Verschillende van deze Howitzers zijn na afschaffing in Pakistan/India uiteindelijk in Europa bij verzamelaars beland.
Momenteel is deze howitzer na de oorlog (M116 howitzer genaamd) nog operationeel in gebruik in Turkije. Deze gebruiken ze in de bergen om de Koerden te beschieten. En ceromonieel nog in gebruik bij de Amerikanen.
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Plaats reactie