Aparte bodemstempel NL'se 6.5mm huls

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bolt Action
Lid
Berichten: 363
Lid geworden op: 07 feb 2010, 22:56

Aparte bodemstempel NL'se 6.5mm huls

Bericht door Bolt Action »

Hallo,

Ik zit met een voor mij aparte bodemstempel. Zoals in de onderstaande afbeelding te zien is staat er naast de partijnummer een 'O' en een 'X'. De X weet ik waar die voor staat, maar die 'O' of beter gezegd een cirkel vindt ik sterk afwijken voor zover ik ze ken. Het is echt een perfecte cirkel, maar hij staat wat hoger dan de 'n' en niet echt samen gecentreerd. Kan iemand mij hier misschien wat over vertellen? (De huls is trouwens uit 1905 zoals je misschien al gezien had)


Excuses voor de grote afbeelding, ik had hem ook al met photobucket opnieuw geschaald maar op mijn scherm komt hij er erg groot uit.
Afbeelding
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2770
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Aparte bodemstempel NL'se 6.5mm huls

Bericht door racefiets »

Moet het thuis even na kijken maar de een is voor herladen als scherpe patroon en de ander als losse patroon of marga patroon. Er zijn 3 verschillende herlaad merken. Een cirkel, een kruis en een punt.
Gebruikersavatar
Bolt Action
Lid
Berichten: 363
Lid geworden op: 07 feb 2010, 22:56

Re: Aparte bodemstempel NL'se 6.5mm huls

Bericht door Bolt Action »

racefiets schreef:Moet het thuis even na kijken maar de een is voor herladen als scherpe patroon en de ander als losse patroon of marga patroon. Er zijn 3 verschillende herlaad merken. Een cirkel, een kruis en een punt.
Ok, dan ben ik trouwens wel benieuwd welk boek jij gebruikt. De mijne vermeld maar een vorm ervan en dat is het kruisje (en dan ook nog niet eens concreet)

Overigens ben ik ook benieuwd naar een gangbare prijs voor 7.9mm patroonhulzen uit '28 geloof ik. Een verkoper op MP probeert me volgens mij op te lichten. Ik wou even weten wat jullie een gangbare prijs vinden.
ammo
Lid
Berichten: 3511
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Re: Aparte bodemstempel NL'se 6.5mm huls

Bericht door ammo »

racefiets schreef:Moet het thuis even na kijken maar de een is voor herladen als scherpe patroon en de ander als losse patroon of marga patroon. Er zijn 3 verschillende herlaad merken. Een cirkel, een kruis en een punt.
Een cirkel geeft aan dat de huls opnieuw hersteld tot een scherpe patroon.

Een kruisje geeft aan dat de huls opnieuw hersteld is tot een marga patroon (No 7)
Nemo Me Impune Lacessit
Gebruikersavatar
Haplo
Lid
Berichten: 3616
Lid geworden op: 03 okt 2005, 17:39
Ontvangen: 1 keer

Re: Aparte bodemstempel NL'se 6.5mm huls

Bericht door Haplo »

Mvg/Best regards, Sipke
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2770
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Aparte bodemstempel NL'se 6.5mm huls

Bericht door racefiets »

Bolt Action schreef:Ok, dan ben ik trouwens wel benieuwd welk boek jij gebruikt. De mijne vermeld maar een vorm ervan en dat is het kruisje (en dan ook nog niet eens concreet)
Ik weet niet of je in het bent van het boek Patronen? Op blz 259 staan wat verschillende stempels.
een kornagel punt voor herladen huls tot losse flodder, een cirkel voor herladen tot scherpe patroon en een kruis of + teken voor herladen tot marga patroon.
Gebruikersavatar
Bolt Action
Lid
Berichten: 363
Lid geworden op: 07 feb 2010, 22:56

Re: Aparte bodemstempel NL'se 6.5mm huls

Bericht door Bolt Action »

Nee, dat boek heb ik niet in bezit.

Wat de huls betreft, deze heeft een hele geschiedenis achter de rug wat de bodemstempels ons dus vertellen. Hij is dus in 1905 gemaakt, en zowel als scherpe en als margepatroon gebruikt dus. Dan vraag ik me alleen af of hij als losse flodder is geproduceerd (dat zou wel toevallig zijn dan) maar dat kun je niet meer achterhalen.
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2770
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Aparte bodemstempel NL'se 6.5mm huls

Bericht door racefiets »

Nee hulzen die als losse flodder werden gebruikt waren heel vaak gebruikte hulzen of hulzen uit afgekeurde partijen.
Gebruikersavatar
Bolt Action
Lid
Berichten: 363
Lid geworden op: 07 feb 2010, 22:56

Re: Aparte bodemstempel NL'se 6.5mm huls

Bericht door Bolt Action »

racefiets schreef:Nee hulzen die als losse flodder werden gebruikt waren heel vaak gebruikte hulzen of hulzen uit afgekeurde partijen.
Klopt, ik bedoelde eigenlijk iets anders, maar dat maakt in dit geval niet uit. :bonk:

Echter, nu we het over bodemstempels hebben zou ik nog een ander probleem(pje) uit de wereld willen helpen.
Ik zit hier met een Nederlandse exercitiepatroon voor de M95 (Zwarte Kop) en die is dus verticaal "13 D" gestempeld. Op 3 uur staat dan een kruisje.
Deze exercitiepatroon heb ik duurder in bezit gekregen dan hij waard was (kunstmatige prijsverhoger) maar mijn vraag is nu dus of hij wel 'echt' is. De kop zit er namelijk ook niet strak in, hoewel dit door het hout zou komen; wanneer je dit zachtjes aandrukt 'wiebelt' hij niet meer. Wanneer je de kop onder een felle lamp houdt lijkt het zwart wat meer bruin.
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2770
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Aparte bodemstempel NL'se 6.5mm huls

Bericht door racefiets »

Verkleuring bij hout zou ik me niet druk om maken. Ook niet dat de kop wat los zit. Hout werkt nou eenmaal en zeker na 70 of 80 jaar.
De huls is zijn leven begonnen als scherpe patroon in 1913. Vervolgens herladen tot marga patroon en als laatste is er een exercitie patroon van gemaakt. Je kan in ieder geval niet zeggen dat ze vroeger niet zuinig waren op hun materiaal.
Gebruikersavatar
Bolt Action
Lid
Berichten: 363
Lid geworden op: 07 feb 2010, 22:56

Re: Aparte bodemstempel NL'se 6.5mm huls

Bericht door Bolt Action »

racefiets schreef:Verkleuring bij hout zou ik me niet druk om maken. Ook niet dat de kop wat los zit. Hout werkt nou eenmaal en zeker na 70 of 80 jaar.
De huls is zijn leven begonnen als scherpe patroon in 1913. Vervolgens herladen tot marga patroon en als laatste is er een exercitie patroon van gemaakt. Je kan in ieder geval niet zeggen dat ze vroeger niet zuinig waren op hun materiaal.
Nee dat idee had ik, maar ik had mijn twijfels nog. En ze waren idd zuinig met de spullen, maar ja dan moet je ook nog aan de bezuinigingen denken (wat echter ook niet alles zegt, gezien deze al uit 1913 stamt)
Plaats reactie