herkomst pistool/revolver?

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
Plaats reactie
Josth
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 mar 2011, 16:31

herkomst pistool/revolver?

Bericht door Josth »

Circa 40 jaar geleden dit pistool/revolver? gekocht bij een antiquair.
Totale lengte 23 cm. Loop 9 cm lang. Gewicht circa 700 gram. Gegraveerde (versleten) scene op de cilinder.
Tekst op loop:'... PAPTS' plus 'R' met een kroontje erboven.
Op de cilinder staat een ovaal wapen met de letters 'M V/Y? S'

Weet iemand wat dit voor makelij dit is?
Jos
Bijlagen
pistool.jpg
LEO
Lid
Berichten: 646
Lid geworden op: 30 apr 2005, 16:17
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: herkomst pistool/revolver?

Bericht door LEO »

Het is een revolver. Vermoedelijk Engels, Enfield of Webley & Scot.

Dit is voor verbetering vatbaar. :)
Gebruikersavatar
Gijscollector
Lid
Berichten: 212
Lid geworden op: 22 jan 2009, 20:06
Locatie: Breda

Re: herkomst pistool/revolver?

Bericht door Gijscollector »

Ik durf haast met zekerheid te zeggen dat het een belgische immitatie van een colt percussie revolver is. Hoe ik dat zo weet ? De stempel R met een kroontje is een belgische inspecteursstempel en de letters in het ovalen wapen zijn hws. E L G (zonder kroon neem ik aan?), wat een belgische zwartkruitstempel is voor voorlaadwapens die vanaf 1810 tot heden wordt gebruikt.

Deze wapens werden veelvuldig in België gemaakt aangezien de colt revolvers toch wel revolutionair waren, maar waren meestal slechter afgewerkt dan de èchte Colts.
"Op den bresch voor Nederland"
Josth
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 mar 2011, 16:31

Re: herkomst pistool/revolver?

Bericht door Josth »

Ik heb nog even gekeken maar de letters in het ovalen wapen zijn echt M, V/Y?, S. en er staat wel een kroontje boven met vier puntjes.
Ik had al gekeken naar de Webley maar er zit aan de kolf geen rondje bevestigd. Er zit wel een 'schroef'?gat op de onderkant van de kolf, niet in het midden maar op de uiterste punt richting trekker om het zo te omschrijven. Is er ergens uit op te maken hoe oud hij is en wat zou zoiets waard zijn?
Gebruikersavatar
Gijscollector
Lid
Berichten: 212
Lid geworden op: 22 jan 2009, 20:06
Locatie: Breda

Re: herkomst pistool/revolver?

Bericht door Gijscollector »

Het is hoe dan ook geen webley, maar overduidelijk een voorlaadrevolver á la colt army model 1860 1860 ( zie http://en.wikipedia.org/wiki/Colt_Army_Model_1860 ). De productiedatum van jouw revolver zal ongeveer 1860-1870 zijn. De waarde van deze revolver is niet zo hoog als van een echte Colt aangezien ze in vergelijking van slechte kwaliteit zijn en nog in relatief grote aantallen voorkomen, ik schat in deze staat zo rond de 100 euro...

Als je meer en betere foto's zou posten, ook van de stempels, dan is het al veel minder giswerk... Ziet de ovalen stempel er zo uit ?
Afbeelding
"Op den bresch voor Nederland"
Gebruikersavatar
Gijscollector
Lid
Berichten: 212
Lid geworden op: 22 jan 2009, 20:06
Locatie: Breda

Re: herkomst pistool/revolver?

Bericht door Gijscollector »

Mocht de stempel inderdaad de stempel die hierboven is afgebeeld zijn, dan is de revolver van na 1898. Zonder andere foto's blijft het in ieder geval giswerk...
"Op den bresch voor Nederland"
Plaats reactie