Britse revolver (WO 1/2???)

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
kenbent
Lid

Britse revolver (WO 1/2???)

Bericht door kenbent »

Hey,

Ik heb hier een opgegraven revolver liggen (halfautomaat). Ik weet al zeker dat het een Brit is maar ik vind het model nergens terug.
Het tuig lijkt me eerder uit WO1 te stammen dan uit WO2. Maar dat ben ik helemaal niet zeker.

Het ziet er wel een zeldzaam item uit... Een of ander officierswapen als je't mij vraagt. Opgegraven in de westhoek, natuurlijk helemaal geroest maar wel met het hout erbij wat nog een pluspunt is...
Het ziet er een soort Webley uit maar ik ben allesbehalve zeker. Help!

Foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Mvg
racefiets
Lid
Gegeven: 5 keer
Ontvangen: 45 keer

Re: Britse revolver (WO 1/2???)

Bericht door racefiets »

Een leuk civiel hamerless revolvertje. Hoe weet je zo zeker dat hij Engels is? Dit lijkt me eerder een Belgisch fabrikaat in .320. De trommel lijkt me te kort om een velodog revolver te zijn.

Staan er nog iets van stempels in het revolvertje? Mogelijk voor de trommel in het frame en als je de trommel eruit haalt staan er op de trommel ook nog wel een paar stempels.
kenbent
Lid

Bericht door kenbent »

Verdorie die is nog Belgisch ook, kijk eens wat ik hier vond:

Afbeelding

De gelijkenissen zijn inderdaad treffend! Ik dacht dat alleen Engelse WW-wapens het ruitje op hun greep hadden staan. Blijkt toch niet. Ik leer bij. Info bij het wapen op deze foto: "Belgian double action ser.# n/a. Vintage 5 shot hammerless pocket revolver chambered in .25 ACP. Folding trigger. Frame mounted safety. 1½” octagon barrel. Swing out center pin mounted ejector rod. Fixed sights. Fair bore. Action not working. Gray/brown metal covered with old rust residue. Very good checkered hard rubber grips. Interesting little revolver! (C&R)"

Bij mijn exemplaar is de trommel wel vastgeroest en ik krijg dat ding niet los... Trommel biedt ook plaats voor 5 patronen.
Nu zou ik alleen nog willen weten welk wapen ik precies bezit en uit welke periode dat tuig stamt. Lijkt me eerder WO1 niet?
kenbent
Lid

Bericht door kenbent »

en hier nog iets:

This is a Belgian made, 5 shot, Velo Dog type revolver in 25 acp caliber. has lever type safety on left side. Checkered hard rubber grips are not chipped or cracked. seems to operate fine, although I do not warranty this as a shooter. Metal surfaces are smotth with patina but no rust or pitting. I am selling this one in "AS IS" condition, with "NO RESERVE and NO RETURN". This is an ANTIQUE so NO FFL is required, but buyer will furnish proof of age and include $8.00 shipping by Priority Mail.

Afbeelding

dus zéker voor WO2... Kan dus niet anders dan WO1 zijn aangezien dit werd gevonden aan de frontlinie in West-Vlaanderen. Hoeveel zou dit ding nog waard zijn in z'n toestand?

groet