Datum op Duits DAK gasmasker WOII?

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: Datum op Duits DAK gasmasker WOII?

Bericht door asjemenou »

Voordat we verder gaan discussiëren over het gasmasker en de gasmaskerbus zou ik je eerst eens willen vragen of dat je zou willen vermelden of dat er op de glazen van de oogvensters van het gasmasker ook een inscriptie staat. Meestal is dit dan de fabrikantcode en het jaar van productie. Deze gegevens staan ook vaak op de filterbusaansluiting van het gasmasker. Kun je deze gegevens eens vermelden?
Hetzelfde geld voor de gasmaskerbus. Meestal staat het jaartal van fabricage in het deksel van het opbergvak voor de "Klarscheiben" vermeld. Wellicht staat er ook nog een logo van de fabrikant van de bus.
Kan je dan ook nog de volledige tekst van het etiket op de filterbus vermelden? Deze is vanaf de foto's niet geheel leesbaar.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
kenbent
Lid
Berichten: 47
Lid geworden op: 05 mar 2011, 11:55

Re: Datum op Duits DAK gasmasker WOII?

Bericht door kenbent »

Bus heeft geen etiket, noch datum waar de klarscheiben zitten...

Ik heb de klarscheiben even uitgehaald, hier komen de foto's. Er staat 'AB, 10, 1940'

Afbeelding
Afbeelding

Filter zegt 'Filtro procedente de recuperacion, fabrica n° 3'

Vrij vertaald als: reservefilter, type 3. Het etiket kleurt bruin, is gescheurd en minstens 4 decennia oud.
Mvg
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: Datum op Duits DAK gasmasker WOII?

Bericht door asjemenou »

kenbent schreef:Bus heeft geen etiket, noch datum waar de klarscheiben zitten...

Ik heb de klarscheiben even uitgehaald, hier komen de foto's. Er staat 'AB, 10, 1940'

Afbeelding
Afbeelding

Filter zegt 'Filtro procedente de recuperacion, fabrica n° 3'

Vrij vertaald als: reservefilter, type 3. Het etiket kleurt bruin, is gescheurd en minstens 4 decennia oud.
Mvg
Komen de kunststof glazen uit het masker zelf of komen ze uit het opbergvak in de gasmaskerbus? Als ze uit het masker zelf komen dan hoop ik voor jou dat je ze er ook weer goed in kan krijgen. Zoals eerder gezegd staat het jaartal en de fabrikant ook meestal vermeld op de filterbusaansluiting. Zeg maar op de plaats van het rode pijltje (zie foto).

Afbeelding

Uitgaande van de inscriptie op de glazen zou het gasmasker dus gefabriceerd zijn in 1940. De afkorting AB staat voor de fabrikant van het gasmasker. Er bestaan lijsten die vermelden welke code voor welke fabrikant staat, zie; http://www.radix.net/~bbrown/codes_full.html . Helaas staat de afkorting AB hierin niet vermeld. Op zich vermeldt de website dat de code a-z en aa-zz voor het jaar 1940 staan dus op zich komt dit dan wel overeen met het jaar welke op jouw gasmaskerglazen staat. Aan de originaliteit van het GM-38 gelaatstuk twijfel ik eigenlijk niet. Het precieze tijdstip/jaar waarop de kleur geel is aangebracht daarover valt nog te speculeren al denk ik dat je de ware toedracht nooit zult weten. Gelet op het jaar van fabricage zou het gasmasker gebruikt kunnen zijn door een soldaat van het DAK maar ook door een Duitse soldaat die in Italië of Griekenland heeft gezeten. Nogmaals dit zal je nooit te weten komen. Ook de bijbehorende verkoperpraatjes zijn niet na te trekken.
Op het WAF forum wordt vermeld dat de grijze filterbus een productie is van een Spaanse zusteronderneming van het Duitse Dräger. Op zich klinkt dit wel heel aannemelijk, zeker door het Spaanstalige etiket op het filter. Hoewel het filter wel de vorm heeft van een FE37 filterbus is het naar mijn idee niet bestemd voor NBC strijdgassen. De filterbus op het GM-30/38 gasmasker was groen van kleur en meestal wel voorzien van de bekende Waffenambt stempels. Zo weet ik dat er van de FE37 filterbus ook grijze en rode varianten bestaan. Deze hadden een civiele/industriële functie. Dit model filterbus werd zelfs tot in de jaren zestig nog op het M54 en M62 gasmasker van de Bundeswehr gebruikt dus de filterbus kan zeker ook een naoorlogse productie zijn.
Op het WAF forum wordt al vermeld dat de gasmaskerdraagbus een vroege (jaren 30) productie is en ten tijde van het Afrikakorps al uit de roulatie was. Hoewel dit model en het gegeven mij niet zo bekend waren neem ik maar aan dat dit zo is. Ik deel overigens wel de mening van de mensen op het WAF en in dit topic. De gele kleur van de gasmaskerbus lijkt mij niet origineel in WOII aangebracht. Allerlei verftestjes lijken mij ook overbodig want als de bus bijvoorbeeld al in de jaren 70 geel is overgespoten dan is de kans groot dat dit nog met loodhoudende verf is gedaan.
Je theorie over dat het gasmasker voor tests in Spanje ten tijde van de burgeroorlog terecht kan zijn gekomen vind ik zelf zeer onwaarschijnlijk. Zeker omdat het gelaatstuk in 1940 blijkt te zijn gefabriceerd.
Hoewel ik je voor de volle 100% een DAK gasmasker gun denk ik toch dat gelet op de samenstelling van het gasmasker dat het niet is als waar jij het voor hebt gekocht. Helaas.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
kenbent
Lid
Berichten: 47
Lid geworden op: 05 mar 2011, 11:55

Re: Datum op Duits DAK gasmasker WOII?

Bericht door kenbent »

Ok,

de twee indrukken zijn E (in een cirkel) en 40 (ook in een cirkel)

Lijkt me dus volledig 1940 te zijn.
Klarscheiben zijn erg stevig moet ik zeggen en gingen er vlot weer in, no prob!

Mvg
kenbent
Lid
Berichten: 47
Lid geworden op: 05 mar 2011, 11:55

Re: Datum op Duits DAK gasmasker WOII?

Bericht door kenbent »

AB = Mundlos A.G., Nähmaschinenfabrik, Magdeburg-N, Sachsen-Anhalt?

E = Hermann Köhler A.G., Nähmaschinenfabrik, Altenburg, Thüringen?

WaA staat uiteraard voor Waffenamt. Dit zouden dus de fabrikanten moeten zijn uit 1940.

Mvg
kenbent
Lid
Berichten: 47
Lid geworden op: 05 mar 2011, 11:55

Re: Datum op Duits DAK gasmasker WOII?

Bericht door kenbent »

Ik heb het!

Het deksel waar de klarscheiben zitten is gedateerd! Maar het is zooo klein dat ik er gewoon over keek.
Stempel is IMA (kan dat?) 1936.
Foto's komen er onmiddellijk aan!

Andere stempels die ik heb gevonden:
AB (tussen de ogen aan de binnenkant) Mundlos AG dus
565a (waffenamt stempeltje denk ik, zal straks nog eens zoeken bij de ordnances codes) en 280
Stempel op de riemen 04 jun 63 H 4 juni + lot 63H? Nee, niet 1963 nee...

cheers!
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: Datum op Duits DAK gasmasker WOII?

Bericht door coco »

Het is toch een model 38 gasmaskerbus?
Vreemd dat die dan 1936 is gestempeld..?
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
kenbent
Lid
Berichten: 47
Lid geworden op: 05 mar 2011, 11:55

Re: Datum op Duits DAK gasmasker WOII?

Bericht door kenbent »

Afbeelding

Kijk rechts, ergens in't midden. IMA 1936.

mvg
kenbent
Lid
Berichten: 47
Lid geworden op: 05 mar 2011, 11:55

Re: Datum op Duits DAK gasmasker WOII?

Bericht door kenbent »

Wat zijn zo de belangrijkste fabrikanten van die bussen?
De stempel komt me bekend voor... Maar aangezien dat ding daar is opgelast zie je maar de helft. Het zijn letters in een soort rechthoek met stompe hoeken. De laatste letter is alleszins een A.

Mvg
kenbent
Lid
Berichten: 47
Lid geworden op: 05 mar 2011, 11:55

Re: Datum op Duits DAK gasmasker WOII?

Bericht door kenbent »

Eens even gegoogeld op't net en is dus wel degelijk M36.
Kijk,:

http://www.worthpoint.com/worthopedia/g ... rt-model-5#

Gas mask canister with straps early short model M36. En zo vond ik er nog wel een paar...
Mvg
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: Datum op Duits DAK gasmasker WOII?

Bericht door asjemenou »

kenbent schreef:Ik heb het!

Het deksel waar de klarscheiben zitten is gedateerd! Maar het is zooo klein dat ik er gewoon over keek.
Stempel is IMA (kan dat?) 1936.
Foto's komen er onmiddellijk aan!

Andere stempels die ik heb gevonden:
AB (tussen de ogen aan de binnenkant) Mundlos AG dus
565a (waffenamt stempeltje denk ik, zal straks nog eens zoeken bij de ordnances codes) en 280
Stempel op de riemen 04 jun 63 H 4 juni + lot 63H? Nee, niet 1963 nee...

cheers!
Inmiddels heb je de antwoorden op de vragen omtrent je gasmasker gekregen. Wat de stempel op het bandenstel betreft, dit zou wel eens een herkeuringsstempel kunnen zijn van de (naoorlogse) Bundeswehr. In de beginjaren van de Bundeswehr werd veel overgebleven Wehrmachtuitrusting doorgebruikt zo ook gasmaskers. Tenslotte leek het GM-54 gasmasker als twee druppels water op het vooroorlogse GM-30 gasmasker, zie http://gasmasklexikon.com/Page/Start01.htm . Op de website vervolgens klikken op het Duitse vlaggetje (Germany M) en dan zoeken naar het GM-54 gasmasker.
Het is trouwens wel jammer dat je je foto's van het DAK gasmasker in dit topic en op het WAF forum hebt verwijderd. Dit topic mét foto's is tenslotte een mooie referentie voor de beginnende verzamelaars onder ons. Gelukkig staan er op het WAF forum nog een aantal geplaatst, zie http://www.wehrmacht-awards.com/forums/ ... p?t=515052 .
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
utmi
Lid
Berichten: 805
Lid geworden op: 17 jan 2006, 15:01
Gegeven: 1 keer
Ontvangen: 19 keer

Re: Datum op Duits DAK gasmasker WOII?

Bericht door utmi »

asjemenou schreef:Het is trouwens wel jammer dat je je foto's van het DAK gasmasker in dit topic en op het WAF forum hebt verwijderd. Dit topic mét foto's is tenslotte een mooie referentie voor de beginnende verzamelaars onder ons. Gelukkig staan er op het WAF forum nog een aantal geplaatst, zie http://www.wehrmacht-awards.com/forums/ ... p?t=515052 .
idd is nu waardeloos en daarom vind ik: Ban :W
Their name liveth for evermore
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: Datum op Duits DAK gasmasker WOII?

Bericht door coco »

Bannen die hap, zo wil je niet geholpen worden ook...
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
779
Lid
Lid
Berichten: 3145
Lid geworden op: 31 aug 2004, 19:09

Re: Datum op Duits DAK gasmasker WOII?

Bericht door 779 »

Dan moet je PBtje sturen naar een moderator met je klacht...
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: Datum op Duits DAK gasmasker WOII?

Bericht door coco »

Of hopen dat moderators het zelf inzien..?
Anyway, ik denk dat het wel duidelijk is dat de bus niet zijn originele verf heeft, tenzij iemand het tegendeel kan bewijzen?
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
Plaats reactie