Duitse gasmaskers zijn erg in trek moet ik zeggen, zie ook;
http://wo2forum.nl/viewtopic.php?f=58&t=27910 .
KNIL. schreef:Mijn vragen voor jullie:
1-Raden jullie mij aan om de verf van de bus te verwijderen? Zo ja,wat is de beste manier om dit te doen,zonder de onderlaag te beschadigen.
De (NATO) groene verflaag zou ik er niet afhalen. Ik denk dat de gasmaskerbus is overgespoten voor (her)gebruik voor het naoorlogse GM-54 gasmasker door de Bundeswehr. Dit type gasmaskerbus werd na de oorlog niet alleen hergebruikt maar ook nog gefabriceerd. De ingeslagen letter "D" op de bodem van de bus zou wel eens voor de firma "Dräger" kunnen staan. In de gasmaskerbus behoort een aluminium binnenmantel, deze ontbreekt in jouw bus. De klem voor de poetsdoek in de bus kan WOII aanmaak zijn maar net zo goed ook naoorlogse aanmaak. De klem voor het GM30/38 gasmasker is namelijk precies hetzelfde als voor het GM54 gasmasker.
Voor het GM-54 gasmasker zie;
http://gasmasklexikon.com/Page/Start01.htm (vervolgens klikken op het Germany M vlaggetje en dan links scrollen naar het GM-54 gasmasker). In dit voorbeeld is de bus met een groene bekleding te zien welke het rammelen moest voorkomen. Wanneer je deze verwijderd dan komt er precies zo'n NATO groene bus te voorschijn als de jouwe.
KNIL. schreef:2-Wat is de waarde van het gasmasker plus de bus, en zou wanneer ik de verf van de bus zou halen,de waarde stijgen?.
Het is maar wat de gek er voor geeft. Iemand die een los GM-30 gasmasker zoekt zal er blij mee zijn. Door de NATO verflaag te verwijderen of om de bus over te spuiten daarvan zal de waarde ervan niet stijgen.
KNIL. schreef:3- Zijn het ontbrekende poetsdoekje, en de ontbrekende riem makkelijk te vinden en is de riem er dan ook makkelijk aan te zetten?
En hoeveel stijgt de waarde dan?
Ze zullen vast nog wel te vinden zijn alleen moet je de WOII aanmaak wel herkennen. Op zich is het wel handig wanneer je een compleet GM54 gasmasker met bus zou kopen. Dan kan je direct zien of hoe de naoorlogse aanmaak eruit ziet. De GM54 draagriemen/nieten en poetsdoekjes zie ik nogal eens als WOII aanmaak te koop aangeboden worden.
Zo is de draagriem bestemd voor de GM54 gasmaskerbus dikker dan die voor de GM30/38 gasmaskerbus. De gesp en de riemnieten zijn ook groener van kleur. Het poetsdoekje voor het GM54 gasmasker is geel/oranje van kleur. De WOII poetsdoekjes zijn zover ik weet wit van kleur.
KNIL. schreef:4- de numering op de neus van het gasmasker (zie foto 8 ) heb ik op informatie sites nog niet gezien. Kunnen jullie hier meer over vertellen?
Ik durf niet precies te zeggen voor welke fabrikant deze code staat maar het zou voor de firma Dräger of Auer kunnen staan.
KNIL. schreef:5- op het spare glass compartment zitten twee labels, de één zit over de ander geplakt en blijkbaar heeft de vorige eigenaar de bovenste gescheurd om te kijken wat er op het onderste label stond.
Ik neem aan dat hier de naam van de eigenaar op staat, maar werd dit meestal er niet op geverfd?
Aan de kleur van de gasmaskerbus te zien is deze naoorlogs doorgebruikt dus de etiketten op het "Klarscheiben" opbergvak zullen dat ook zijn.
Op of in de WOII gasmaskerbussen/gasmaskers staat vaak wel iets van een naam, nummer o.i.d. geschilderd. Meestal is dit met witte verf gedaan. Ik heb ook wel eens een exemplaar gezien waarbij dit met rode verf was gedaan. Ook zie je gasmaskers waarbij op het bandenstel een labeltje met naam is genaaid.