Noodrantsoenen

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
Plaats reactie
alexander2
Lid

Noodrantsoenen

Bericht door alexander2 »

Bij de (gedeeltelijke) afbraak van een woning kwamen deze blikjes te voorschijn.
Een blik Braziliaanse Corned beef, en 3 blikken "Emergency ration".
Op één blikje was nog een klevertje intact met W/E 9/41, waarschijnlijk het productiejaar.

Bij de bevrijding kwamen door onze streek zowel Britse als Canadese als Amerikaanse troepen voorbij.
Wie weet hier meer over?
Bijlagen
blik05.jpg
blik01.jpg
Men of Valor
Lid

Re: Noodrantsoenen

Bericht door Men of Valor »

Hallo Alexander2

Over de corned beef durf ik niets te zeggen maar lijkt me later dan Wo2.
De blikjes emergency ration zijn wel oorlogs en speciaal voor Canadese en Engelse troepen gemaakt.

grt Rinke
Voorheen bekend als Rinke Feenstra op dit forum.
alexander2
Lid

Bedankt Rinke.
Ik twijfelde ook aan de corned beef. Maar deze bestaat al sinds 1878. Het ontwerp van het etiket doet echter vermoeden dat het na-oorlogs is. Deze werd geproduceerd in een fabriek te Fray bentos (Uruguay).

De platte blikjes vermelden geen producent. Dat wordt waarschijnlijk een moeilijke zoektocht.

Hierbij duidelijke foto's
Bijlagen
blik06.jpg
blik03.jpg
Jim
Lid
Ontvangen: 2 keer

Bericht door Jim »

Er is zover mij bekend geen reden om het blik corned beef af te schrijven als na-oorlogs. Vanuit de hele wereld werd (ingeblikt) voedsel aangekocht. Vele blikken hadden hun normale (burger) gebruikte etiketten.
Veel voedsel was bestemd voor de Britse burger bevolking maar ook naar het leger ging grote hoeveelheden.
In het buitenland (Brazilië) was er geen beperking op gebruik van o.a. drukinkt vandaar dat etiketten kleuriger waren als landen die zich midden in de oolog bevonden.
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Gegeven: 8 keer
Ontvangen: 17 keer

Bericht door asjemenou »

De exacte datum van het blik corned beef durf ik niet te zeggen. Wel is het zo dat tijdens de voedseldroppingen van operatie Manna aan het einde van WOII een heel scala aan conserven werd gedropt. En dit waren niet alleen conserven van militaire voorraden.
De geallieerde vliegtuigen dropten ook (niet militaire) voorraden die beschikbaar waren gesteld door het internationale rode kruis. Denk hierbij ook maar aan het meel welke werd geleverd door het Zweedse rode kruis voor het maken van brood.
Zo heb ik in mijn verzameling een blik Mariakoekjes welke is gefabriceerd in Brazilië en gedurende de voedseldroppingen boven West-Nederland is uitgeworpen. Ook direct na de capitulatie van de Duitsers kwamen over land grote partijen voedsel naar het hongerende Nederland.
Landen zoals Brazilië en Uruguay waren gedurende WOII grote leveranciers van o.a. vlees aan de geallieerden.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
alexander2
Lid

Allen reeds bedankt voor uw bijdragen.
Intussen heb ik vernomen dat de platte blikjes CHOCOLADE bevatten.
Op de foto hieronder is de achterkant van de platte blikjes te zien.

De corned beef wordt al van voor de tweede WO verpakt in de blikjes met die specifieke vorm.
De enige twijfel aangaande de ouderdom was het uitzicht van het etiket, dat nogal modern oogt.
Bijlagen
blik02.jpg
Jim
Lid
Ontvangen: 2 keer

Bericht door Jim »

Helaas geld ook voor verpakkingen dat "modern" eruitzien niet al te betrouwbaar criteria is. Veel verpakkingen zijn soms redelijk identiek aan wo2 of nog veel oudere verpakkingen. Een paar voorbeelden.

wo2 verpakking:
Afbeelding
moderne verpakking:
Afbeelding

wo2 verpakking:
Afbeelding
moderne verpakking:
Afbeelding

wo2 verpakking:
Afbeelding
"moderne" jaren 60 verpakking:
Afbeelding

wo2 Amerikaanse economy verpakking of te wel met minder inkt:
Afbeelding
Ook te vinden met meer kleuren.

Kortom modern uitzien is in geval van verpakkingen een beetje moeilijk.
Het is zo dat fabrikanten hun verpakkingen zelden radicaal wijzigen. Dit om te voorkomen dat hun klanten hun product niet direct herkennen en dan maar een ander merk pakken.
Tegenwoordig gooit men eerst een grote reclame campagne ertegenaan als men toch hun verpakking en uiterlijk radicaal gaat wijzigen.
Dus niets weggooien!

De emergency rations mochten alleen geopend worden op bevel van een officier.
Het was geen normale chocolade. Maar verrijkt met vitamines en andere ingredienten.
Er zijn een paar varianten op deze blikjes en ook met zwarte gedrukte instructies op het dekseltje. Ook gebruikt door de RAF.
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Plaats reactie