Waarom duur materiaal?

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Waarom duur materiaal?

Bericht door coco »

Hallo leden,

Ik zit al een tijdje met een prangende vraag.
Waarom willen nieuwe/jonge verzamelaars (tegenwoordig) gelijk beginnen met het aankopen van grote/dure spullen zoals jasjes en helmen?
En doordat ze dat niet kunnen betalen stappen ze over naar repro, wat vervolgens geld verspilling is.

Toen ik begon was ik zeer tevreden met klein spul (simpele medailles, uitrusting etc.) terwijl nu bij de jonge mensen alles draaid om groot materiaal.

Mis ik hier iets, of zijn er meer mensen die er zo over denken?

Grt

Ps: ik wist even geen titel sorry.
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
Gebruikersavatar
Dutchordnance
Lid
Berichten: 36
Lid geworden op: 04 aug 2011, 18:51

Re: Waarom duur materiaal?

Bericht door Dutchordnance »

Ik persoonlijk vind de zoektocht/jacht naar leuke (betaalbare) items al leuker dan zo maar het duurste van het duurste meteen te kopen. Verzamelen mag jaren duren en opbouwen is juist de lol van het verzamelen.
ammo
Lid
Berichten: 3511
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Re: Waarom duur materiaal?

Bericht door ammo »

coco schreef:Hallo leden,

Ik zit al een tijdje met een prangende vraag.
Waarom willen nieuwe/jonge verzamelaars (tegenwoordig) gelijk beginnen met het aankopen van grote/dure spullen zoals jasjes en helmen?
En doordat ze dat niet kunnen betalen stappen ze over naar repro, wat vervolgens geld verspilling is.

Toen ik begon was ik zeer tevreden met klein spul (simpele medailles, uitrusting etc.) terwijl nu bij de jonge mensen alles draaid om groot materiaal.

Mis ik hier iets, of zijn er meer mensen die er zo over denken?

Grt

Ps: ik wist even geen titel sorry.
Je mist niks hier , Ik denk er precies zo over.
Nemo Me Impune Lacessit
Gebruikersavatar
beno
Lid
Berichten: 700
Lid geworden op: 18 apr 2009, 21:01

Re: Waarom duur materiaal?

Bericht door beno »

+1
Dat is het product van de moderne maatschappij, men kan niet meer wachten en moet direct kopen. (sounds silly, I know maar zo denk ik erover ;) )
Gebruikersavatar
Schijnwerper
Lid
Berichten: 688
Lid geworden op: 15 jul 2007, 04:07
Locatie: NH
Ontvangen: 4 keer

Re: Waarom duur materiaal?

Bericht door Schijnwerper »

Goed punt kom je vaak tegen op forums, verzamel zelf nu nog alleen middel klein matriaal, en geen dure helmen jasjes broeken etc hoef zelf geen eigen museum met poppen.
Doch in de loop van de jaren een grote verzameling opgebouwd.
Misschien wel een bewuste keuze geweest om geen helmen te kopen voor veel geld, ook al kan ik me dat wel veroorloven.
Geeft mij zelf niet meteen dat gevoel van voldaanheid.
Denk dat dure helmen complete uitrusting poppen sneller herkenbaar zijn, en gauw meer indruk maken op leden :)
Kun je gewoon sneller meer scoren,geeft de bezitter gauw een A status gevoel wordt toch soms sneller serieus genomen door overige leden als iemand die zulke uitrusting bezit.
Dus voor beginende leden snel te verleiden tot dat soort aankopen.
Daar gaat het ook vaker mis met dat soort impuls aankopen, zonder de kennis en ervaring te hebben om zo iets aan te kopen.
En misschien dat gevoel te krijgen van ik hoor er bij?
Zoek verzamel liever zeldzame kleine middel grote uitrusting stukken en die later compleet te maken als set.
Zitten op dit forum veel leden met bijzondere unieke verzamelingen van groot tot klein!
Waar veel tijd energie en expertise kennis in gestoken is.
Laatst gewijzigd door Schijnwerper op 26 aug 2011, 23:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Böse Menschen haben keine Lieder.
Voorheen bekend als "Destruction" op dit forum.
rene1945
Lid
Berichten: 233
Lid geworden op: 23 jun 2011, 15:59
Contacteer:

Re: Waarom duur materiaal?

Bericht door rene1945 »

ik ben het gedeeltelijk met je eens
ik ben zelf 15 en ik verzamel al sinds mijn 11 ofzo
ik verzamel enkel origineel maar er zijn dingen waarvan je moet beseffen dat je ze misschien nooit zult bezitten(origineel)
mijn FJ helm bijvoorbeeld is reproductie en daar heb ik speciaal voor gekozen
dit soort items hebben zo'n prijskaartje dat ik het er niet voor wil betalen
al kon ik het dan zou ik het niet doen
verder denk ik dat dat er vooral veel repro wordt gekocht omdat het makkelijk te krijgen is
mensen doen zich de moeite niet om naar originele spullen te zoeken, en dan vooral betaalbare originele spullen
reproductie is zoals je al zegt geldverspilling
als je de aankoop hebt gedaan kun je al snel een 30-40% van de waarde aftrekken,misschien zelfs wel meer en zoals je al zegt is dat eigenlijk echt geldverspilling
spaar dan wat maandjes door om een origineel exemplaar te kopen
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: Waarom duur materiaal?

Bericht door coco »

Dank voor de meningen, ik ben dus gelukkig en naar verwachting niet de enige.
Soms stoor ik me aan het feit dat door mij(lees ons) duur betaalde/lang gezochte items doodleuk worden vergeleken met repro en het nog als even gezien wordt ook maar dit geheel terzijde.
@hierboven, ik vind dat als je iets origineel, zoals dure fj helmen, niet kan betalen je beter kan sparen voor iets moois wel origineel, maar ieder zijn ding hoor!
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
rene1945
Lid
Berichten: 233
Lid geworden op: 23 jun 2011, 15:59
Contacteer:

Re: Waarom duur materiaal?

Bericht door rene1945 »

dat klopt maar wat als je perse zo'n exemplaar in je collectie wilt?
Gebruikersavatar
Schijnwerper
Lid
Berichten: 688
Lid geworden op: 15 jul 2007, 04:07
Locatie: NH
Ontvangen: 4 keer

Re: Waarom duur materiaal?

Bericht door Schijnwerper »

Dan zal je geduld moeten hebben en lang gewoon moeten sparen :)
Onder tussen kun je je wat beter oriënteren en meer kennis opdoen.
Dan weet je ook wat er zoal tekoop is en tegen welke prijzen zoal.
Böse Menschen haben keine Lieder.
Voorheen bekend als "Destruction" op dit forum.
Gebruikersavatar
panzer lehr
Lid
Berichten: 1306
Lid geworden op: 09 mar 2010, 19:45
Locatie: België

Re: Waarom duur materiaal?

Bericht door panzer lehr »

Ik verzamel ook enkel medailes en wehrpass en soldbuch. Al dat grote en dure spul hoeft niet meteen omdat ik er
niet direct interesse voor heb.en als e perse iets groter wil kopen spaar er dan voor daar heb je veel meer genot van. :mrgreen:
Gebruikersavatar
koe op zolder
Lid
Berichten: 500
Lid geworden op: 12 mar 2011, 19:36

Re: Waarom duur materiaal?

Bericht door koe op zolder »

Na hoelang verzamelen vind je het normaal als een verzamelaar een duitse jas, laten we zeggen een m40 jas van 750 koopt?
Ik probeer altijd originele spullen te verzamelen, repro is gewoon iets wat de oorlog niet heeft meegemaakt en dat is toch heel iets anders. Bovendien is het vaak nog lelijk ook.
Als ik per se een fallschirmjagerhelm wil, dan zou ik geen repro kopen, maar liever een bodemvondst van 300,- of een helmschaal van 1000 (als ik het had, en echt heel graag een fj helm wilde)
Altijd op zoek naar materiaal van (krijgs)gevangenen en andere vervolgingen! (wo2) Schroom niet en stuur een PB! Links zijn ook welkom! http://achterprikkeldraad.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Bert-Jan
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 04 nov 2004, 23:51
Locatie: Diepenheim
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 14 keer

Re: Waarom duur materiaal?

Bericht door Bert-Jan »

voor 3500,- heb je toch al wel een fj helm?
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: Waarom duur materiaal?

Bericht door coco »

Het gaat mij er niet om na hoe lang of hoe kort een verzamelaar dure aankopen doet, het gaat mij om het feit dat jonge verzamelaars niet meer sparen voor mooi spul maar zonder enig overwegen overstappen op repro.
Kijk als jij geld hebt voor een jasje, en je wilt dat graag be my guest maar ga geen repro kopen en dan stoer lopen doen omdat je een 'ss' of 'fj' of 'Heer' jas bezit.
Ik zelf zou heel graag een RK op mijn jasje willen maar aangezien deze dingen voor niet minder dan 5000 euro origineel te vinden zijn gaat het gewoon over, toch denk ik er met geen haar op mijn hoofd over om dan maar een fake exemplaar om de nek te hangen.

Het gaat hier niet om prijzen mensen, ik wil graag on-topic houden en meningen horen over waarom jonge verzamelaars zo snel repro kopen, en ze niet snel tevreden zijn met goedkopere aankopen.
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
Gebruikersavatar
Edgar
Lid
Berichten: 5433
Lid geworden op: 01 jun 2004, 15:40
Locatie: Nordland
Ontvangen: 1 keer

Re: Waarom duur materiaal?

Bericht door Edgar »

Niets is inprincipe onmogelijk, als je het geld maar op tafel legt en veel geduld hebt. Ik had ook nooit verwacht een nette complete FJ helm of een mooie staat Felddiv smock te gaan bezitten, maar is me uiteindelijk zonder al teveel moeite gelukt.

Gewoon geduld en veel moeite/tijd erin steken.
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience
rene1945
Lid
Berichten: 233
Lid geworden op: 23 jun 2011, 15:59
Contacteer:

Re: Waarom duur materiaal?

Bericht door rene1945 »

bertjan schreef:voor 3500,- heb je toch al wel een fj helm?

dat klopt wel maar zoals ik al zei ook al had ik het geld dan zou ik het nog niet kopen
hoeveel mooie originele spullen kun je van 3500 euro kopen?
Plaats reactie