onbekende bodemvondst kogelgeweer

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
Plaats reactie
Freek1984
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 okt 2010, 21:16

onbekende bodemvondst kogelgeweer

Bericht door Freek1984 »

Wie kan mij vertellen wat voor een geweer dit is. Het is een grendel/ kogelgeweer.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us
Gebruikersavatar
robinj
Lid
Berichten: 354
Lid geworden op: 23 jul 2011, 19:47
Locatie: Arnhem

Re: onbekende bodemvondst kogelgeweer

Bericht door robinj »

Mensen correct me if i'm wrong. Afgaande aan de bodemplaat van het magazijn een mosin nagant. Afgaande van het spanstuk/veiligheidspal een hembrug-mannlicher m95.
On wings of history they turned from home to live eternally
skybound they roam
In all of history, never before was more owed to so few

Fighter pilots in exile!
Uncle Goose
Lid
Berichten: 163
Lid geworden op: 22 jul 2009, 20:41
Locatie: Gentbrugge (België)
Contacteer:

Re: onbekende bodemvondst kogelgeweer

Bericht door Uncle Goose »

robinj schreef:Mensen correct me if i'm wrong. Afgaande aan de bodemplaat van het magazijn een mosin nagant. Afgaande van het spanstuk/veiligheidspal een hembrug-mannlicher m95.

Zeker geen Mosin Nagant, verkeerde banden en de grendel staat te ver naar achteren voor een Mosin Nagant te zijn.
Verzamelaar van gasmaskers, alle landen en alle tijden. Momenteel ongeveer 400 verschillende gasmaskers in de collectie.
wilhelm2
Lid
Berichten: 57
Lid geworden op: 16 jun 2011, 23:24

Re: onbekende bodemvondst kogelgeweer

Bericht door wilhelm2 »

robinj schreef:Mensen correct me if i'm wrong. Afgaande aan de bodemplaat van het magazijn een mosin nagant. Afgaande van het spanstuk/veiligheidspal een hembrug-mannlicher m95.
Ik had ongeveer hetzelfde in gedachten, en na afwegen van pro en
contra's vermoed ik dat het de resten zijn van een
Steyr Mannlicher M 95/30.

Groeten,

Wilhelm
Freek1984
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 okt 2010, 21:16

Re: onbekende bodemvondst kogelgeweer

Bericht door Freek1984 »

Bedankt!
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2770
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: onbekende bodemvondst kogelgeweer

Bericht door racefiets »

Als het trekkerhuis niet aan het wapen had gezeten dan was ik het volledig met je eens geweest. Enkel klopt er iets niet naar mijn mening. Als je naar de onderzijde van het grendelhuis kijkt dan heeft die alle tekenen die duiden op een intern magazijn. De bodemplaat van het trekkerhuis daarentegen weer niet.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: onbekende bodemvondst kogelgeweer

Bericht door asjemenou »

Het blijft gissen om wat voor een grendelgeweer het precies gaat. Zo te zien gaat het hier om iets van een bodemvondst. Is er bekend of waar het geweer is gevonden of zijn er op de kamer van het geweer nog stempels te ontdekken? Dit zouden al goede aanwijzingen kunnen zijn.

In eerdere reacties worden de Mosin Nagant en het M95 Steyr-Mannlicher/Hembrug geweer als mogelijkheid genoemd maar dit is het zeker niet. Het geweer op de foto heeft naar mijn idee een inwendig magazijn. Bij de Mosin Nagant en het M90/95 Steyr-Mannlicher/Hembrug geweer loopt het (uitwendige) magazijn in één stuk over in het trekkerhuis (beugelkrop) zie; http://7.62x54r.net/MosinID/MosinRef01.htm en http://www.hungariae.com/Mann9030.htm .
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
Gijscollector
Lid
Berichten: 212
Lid geworden op: 22 jan 2009, 20:06
Locatie: Breda

Re: onbekende bodemvondst kogelgeweer

Bericht door Gijscollector »

Het is in ieder geval geen nederlandse steyr/hembrug m95; onder andere de grendel van dit bodemvondst geweer is een ander systeem (straight pull).

even om het verschil te zien, de 'gewone' steyr m95 met straight pull systeem:
Afbeelding

de nederlandse hembrug/steyr m95:
Afbeelding
"Op den bresch voor Nederland"
Plaats reactie