Informatie Hembrug karabijn

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Aart
Lid
Berichten: 467
Lid geworden op: 29 dec 2005, 22:47
Locatie: Overijssel

Informatie Hembrug karabijn

Bericht door Aart »

Over deze Hembrug karabijn die ik nu een tijd in mijn bezit heb, heb ik al eerder vragen op dit forum gesteld.

Ik heb er het een en ander over gelezen en ik ben tot de volgende conclusie gekomen.

Het is een karabijn die is samengesteld uit een Steyr kolf uit 1901 en een loop, grendel e.d. uit 1918. Het ijzerwerk is helemaal nummergelijk.De kolf is van een nr. 3 OM (oud model), De beugels zitten nml. aan de onderkant en zijn nooit verplaatst. Het serienummer van de loop is vervolgens in de kolf geslagen maar dat is alleen te zien als ik het wapen uit elkaar haal. Terecht merkte een medeverzamelaar op dat het vreemd is dat er een oude kolf wordt gecombineerd met een nieuwere loop. Andersom lijkt logischer; een beschadigde kolf wordt vervangen door een nieuwere. Het bovenhout is er niet (meer) bij.

Ik heb het serienummer in de kolf goed bekeken en het ziet er oud uit. Het lijkt er niet op dat deze onlangs is ingeslagen om zo het wapen min of meer 'origineel' te maken en de waarde te verhogen

Het lijkt er op dat dit wapen eind jaren 30 is samengesteld uit wat men toen aan onderdelen voorhanden had.

Wie heeft ook zo'n samengesteld wapen in zijn verzameling of kan er iets zinnigs over zeggen ? Klopt mijn redenering of slaat het helemaal nergens op ?

Vast bdankt,

Aart
Bijlagen
Hembrug karabijn 1901/1918
Hembrug karabijn 1901/1918
Hembrug karabijn 1901/1918
Hembrug karabijn 1901/1918
Ik verzamel hoofdzakelijk geweren, bajonetten en helmen van voor 1945.

Ben op zoek naar een nette Nederlandse m34 mariniershelm (met opgesoldeerd anker); wie heeft er één te koop ?
Gebruikersavatar
Gijscollector
Lid
Berichten: 212
Lid geworden op: 22 jan 2009, 20:06
Locatie: Breda

Re: Informatie Hembrug karabijn

Bericht door Gijscollector »

Ik heb er even wat boeken bij gepakt, en ben het volgende te weten gekomen: De aanmaak uit 1901 bestaat uit 3701 geweren/karabijnen die uit onderdelen samengesteld zijn. Daarnaast werden er ook reserveonderdelen besteld waarmee t/m 1940 nog complete wapens zijn gebouwd.

Mijn bron ? "Nederlandse vuurwapens 1895-1940" van G. de Vries en B.J. Martens :wink:
"Op den bresch voor Nederland"
Gebruikersavatar
Aart
Lid
Berichten: 467
Lid geworden op: 29 dec 2005, 22:47
Locatie: Overijssel

Re: Informatie Hembrug karabijn

Bericht door Aart »

Hallo Gijs,

Dit is waardevolle info. Ik heb het boek zelf ook maar daar heb ik blijkbaar overheen gelezen.

Bedankt voor de tip; ik zal het desbetreffende hoofdstuk nog eens goed doorlezen.
Ik verzamel hoofdzakelijk geweren, bajonetten en helmen van voor 1945.

Ben op zoek naar een nette Nederlandse m34 mariniershelm (met opgesoldeerd anker); wie heeft er één te koop ?
Gebruikersavatar
Aart
Lid
Berichten: 467
Lid geworden op: 29 dec 2005, 22:47
Locatie: Overijssel

Re: Informatie Hembrug karabijn

Bericht door Aart »

Hallo Gijs,

Mailen lukt niet dus nog maar een keer op deze manier. Op welke pagina staat dat over die aanmaak van 1901 of waaruit maak jij dat op ?

Aart
Ik verzamel hoofdzakelijk geweren, bajonetten en helmen van voor 1945.

Ben op zoek naar een nette Nederlandse m34 mariniershelm (met opgesoldeerd anker); wie heeft er één te koop ?
Gebruikersavatar
Gijscollector
Lid
Berichten: 212
Lid geworden op: 22 jan 2009, 20:06
Locatie: Breda

Re: Informatie Hembrug karabijn

Bericht door Gijscollector »

Ik heb nogmaals goed gelezen, en de aantallen die ik aangaf zijn van geweren en niet van karabijnen :oops: (blz 58-59). Op Blz. 84 staat wel dat er omstreeks 1903 onderdelen voor 30.000 karabijnen gekocht zijn die bij de A.I. zijn samengesteld.

Ik heb je PB overigens wel ontvangen, maar mij leek het handiger om het hier te posten zodat meerdere mensen het kunnen lezen :wink:
"Op den bresch voor Nederland"
Plaats reactie