Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Beste forum leden ik heb al jaren een badge in mijn bezit heb alleen geen idee waarvan hoe oud enz.
Ik hoop dat iemand mij wat meer info kan verschaffen.
Foto,s
Lijkt me Pruisisch? Google maar eens op "preußischer adler", die houd ook een staf en een kroon (?) in zijn poten en heeft een kroon op zijn kop, alleen hebben ze niet zo'n schildje op hun borst.
Altijd op zoek naar materiaal van (krijgs)gevangenen en andere vervolgingen! (wo2) Schroom niet en stuur een PB! Links zijn ook welkom! http://achterprikkeldraad.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Is geen aardbol, geen kroon. Heb ooit eens geweten wat het is, volgens mij heeft het iets met de verbeelding van de wereldlijke en geestelijke macht te maken en had een speciale naam, maar is even ontschoten...
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Jan Klaassen schreef:Is geen aardbol, geen kroon. Heb ooit eens geweten wat het is, volgens mij heeft het iets met de verbeelding van de wereldlijke en geestelijke macht te maken en had een speciale naam, maar is even ontschoten...
Normaal gezien worden die instanties wel degelijk gesymboliseerd door aardbol (soms rijksappel genoemd) en scepter. Ik ben benieuwd welke term jij hebt gelezen.
Mallory schreef:Normaal gezien worden die instanties wel degelijk gesymboliseerd door aardbol (soms rijksappel genoemd) en scepter. Ik ben benieuwd welke term jij hebt gelezen.
Je hebt gelijk; wereldlijke macht door rijksappel gesymboliseerd (dat woord zocht ik dan ook )! Ging er bij mijn reactie vanuit dat het ging om een 'gewone' aardbol in de eerdere berichten, vandaar het misverstand.
Scepter in andere poot dient ongeveer hetzelfde doel...
Komt sterk overeen! SS/RZM-stempels staan op het voorbeeld hier niet (anders zouden die wel gevonden en gemeld zijn), dus of het is een soort 'fake', of de hier getoonde is alsnog een vroegere versie (dan <1936)?
Ik weet niet of ze dit embleem na de oorlog ook nog gebruikt hebben.
De afbeelding in elk geval wel.
Embleem kan mischien dus ook nog wel van latere datum zijn..... ?
Bij WW2 embleem Oosterrijk komt er een adelaar van marktplaats. Iedereen op marktplaats kan schrijven wat hij wil (en dan is een Pruisische adelaar al snel een Oostenrijkse), en ik denk nog steeds dat het een Pruisische adelaar is. De adelaar op marktplaats lijkt me trouwens of een fake (van iets wat nooit bestaan heeft), of een originele met een nep screwback.
-no offence!-
Altijd op zoek naar materiaal van (krijgs)gevangenen en andere vervolgingen! (wo2) Schroom niet en stuur een PB! Links zijn ook welkom! http://achterprikkeldraad.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;