Sinds een tijdje ben ik in het bezit van een grote set documenten, oorkondes en foto's met betrekking tot een soldaat welke tijdens de Eerste Wereldoorlog bij de Beierse Chevauxlegers diende als Unteroffizier en tijdens de Tweede Wereldoorlog Hauptmann in een Panzerjäger-Abteilung was en de invasie van Polen, Frankrijk en de Sovjet-Unië meemaakte. Ook diende hij tijdens de annexatie van het Sudetenland en Oostenrijk. Hij was in het bezit van maar liefs veertien onderscheidingen uit beide Wereldoorlogen.
Ik zit alleen een beetje in de knoop met zijn diensttijd tijdens de Tweede Wereldoorlog. Na de Eerste Wereldoorlog werd hij hoofdleraar van een school maar zat in 1936 alweer in het leger. Tussen dat jaar en de invasie van de Sovjet-Unië waaraan hij deelnam zit vijf jaar, maar toch draagt hij op foto's uit zelfs 1942 géén baton voor de Dienstauszeichnung der Wehrmacht IV. Klasse, maar wel de Silberne Treudienst-Ehrenzeichen (uitgereikt in 1941) voor zijn 25 jarige dienst als hoofdleraar. Vreemd, want tussen het einde van de Eerste Wereldoorlog en 1936 zit geen 25 jaar.
Ik dacht dat het probleem met de Dienstauszeichnung der Wehrmacht IV. Klasse misschien te maken zou hebben met zijn rang. De ene keer word deze aangeduid als onder meer "Oberleutnant", maar ook als "Oberleutnant der Reserve". Door het feit dat hij ook tijdens de Eerste Wereldoorlog diende en aangezien die dienstjaren ook bij de onderscheidingen werden meegeteld zou ik toch wel denken dat hij in ieder geval een Dienstauszeichnung der Wehrmacht IV. Klasse zou hebben ontvangen. Heeft iemand enig idee waar het aan kan liggen en hoe het kan dat hij, terwijl hij geen 25 jaar hoofdleraar was, toch onderscheiden is met de Silberne Treudienst-Ehrenzeichen?
Met vriendelijke groet,
Koen.