Wat is dit voor helm??

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
Plaats reactie
keidog75
Lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 28 dec 2011, 23:01

Wat is dit voor helm??

Bericht door keidog75 »

ik zag dat dit een hospik hem was m1934 medium duty model alleen miste deze het luchtgat middenboven Iemand idee wat het precies is??

model m1934
Afbeelding

en de pot op marktplaats

http://verzamelen.marktplaats.nl/milita ... -helm.html
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: Wat is dit voor helm??

Bericht door Jim »

Dat is een civiele helm. O.a. gebruikt door brandweer, politie.
Dit model: Afbeelding

Overduidelijk overschilderd de gaatjes zijn nog net te zien. Ze zijn bijna geheel dicht geschilderd.
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Brandweerhelm

Bericht door asjemenou »

Een ieder die zich een beetje verdiept in Duitse WOII Wehrmachthelmen zal zien dat deze helm daar niet aan voldoet. Het is zoals Jim al schrijft een model helm welke voornamelijk door brandweerlieden is gebruikt. De helm werd zowel in Duitse als in Nederlandse brandweerkorpsen gebruikt in de periode van de veertiger tot en met de zeventiger jaren. Soms was de helm nog voorzien van een kam en een embleem van het betreffende brandweerkorps. Voor wie meer wil weten over dit type brandweerhelm; http://www.brandweerhelmen.nl/Nederland1.html en http://www.brandweerhelmen.nl/Duitsland1.html .
Toch triest dat zo'n brandweerhelm zo verknald word. Er zijn namelijk genoeg verzamelaars van brandweeruniformen en -uitrustingen.
Nu is de helm voor (bijna) niemand meer interessant.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
dutchhelmets
Lid
Berichten: 384
Lid geworden op: 03 mar 2007, 01:57
Locatie: nederland
Contacteer:

Re: Wat is dit voor helm??

Bericht door dutchhelmets »

Dit is een model civiel m34. Deze lijkt Polizei gebruikt te zijn als ik zo naar de decals kijk en het ontbreken van de kam. Deze heeft ook nooit een kam gehad anders waren er wel gaten of afdicht platen te zien.
Lijkt mij een orginele re-issue helm, mogelijk DRK. Jammer dat er geen binnenwerk meer aanwezig is....
Persoonlijk ben ik van mening dat het een interessante helm is met verzamelwaarde. Lijkt niet mee gerommeld te zijn geweest.

groet,
i'd rather die scared to death than die bored to death
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Wat is dit voor helm??

Bericht door asjemenou »

Op de één of andere manier associeer ik dit type helm altijd met brandweerlieden. Ik heb er dan ook meestal geen goed gevoel bij als ik zo'n helm zie die ook nog eens voorzien is van allerlei soorten WOII/Wehrmacht decals. Misschien wel onterecht van mij.
Wat voor een type binnenhelm behoort er eigenlijk in zo'n helm?
Ik ben het met je eens dat deze helm geen kam zal hebben gehad. Al heb ik het idee dat zo'n kam niet per definitie standaard was op de (brandweer)helm. In de eerdergenoemde link naar de Duitse brandweerhelmen zie ik namelijk meerdere helmen van dit type die geen kam hebben.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Wat is dit voor helm??

Bericht door Kugelblitz »

Ze hebben inderdaad niet noodzakelijk een kam. In deze helmen zit een ander binnenwerk dan in de normale Stahlhelm, met een andere kinriem, die vooral verschilt wat de sluiting betreft. Tevens zijn er ook vaak 2-punts kinriemen bij deze helmen te zien.
De binnenwerken hebben ook zeer vaak een geperforeerd stuk leer waar het voorhoofd zit (ter ventilatie), zoals je bij de Schirmmütze vaak ziet.

Volgens mij bestaan die DRK M34 helmen wel met decals, maar heb me daar nooit zo in verdiept, aangezien ik het M34 model zelf niet erg aantrekkelijk vind. De naoorlogse Duitse brandweer gebruikte (gebruikt?) dit model ook nog vele jaren in witte kleur met reflectiestrepen.

Groet, Kugel! :mrgreen:
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Gebruikersavatar
dutchhelmets
Lid
Berichten: 384
Lid geworden op: 03 mar 2007, 01:57
Locatie: nederland
Contacteer:

Re: Wat is dit voor helm??

Bericht door dutchhelmets »

Brandweerhelmen hebben inderdaad niet per defenitie een kam geplaatst. Ik ga hierin absoluut met jullie mee.
Ik kom tot mijn conclusie dat het hoogstwaarschijnlijk om een Polizei helm gaat vanwege het feit dat 2 decals zichtbaar zijn. Rechts duidelijk een partij decal en de linker lijkt erg veel op een Polizei decal en niet op een DRK decal. DRK decal icm partij decal is volgens mij ook geen bestaande combinatie.
Verder dacht ik dat helmen gebruikt door de brandweer ook geen Polizei decals hadden. Wel heb ik eerder m34 helmen met kam gezien die voorzien waren met decals zoals hierboven omschreven. Deze helmen waren ook in gebruik bij de Polizei.

groet,
i'd rather die scared to death than die bored to death
Plaats reactie