SS Doodskop

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
CollectorWo2
Lid
Berichten: 2344
Lid geworden op: 09 jan 2012, 23:14
Gegeven: 33 keer
Ontvangen: 35 keer

Re: SS Doodskop

Bericht door CollectorWo2 »

Heb me net aangemeld,ben ook wel nieuwsgierig ernaar.
Nu we toch hier mee bezig zijn :mrgreen:
Heb deze ooit gekocht op een rommelmarkt,jaar of 20 terug.
Afbeelding
Afbeelding
Roodstra
Lid
Berichten: 26
Lid geworden op: 17 aug 2010, 18:45

Re: SS Doodskop

Bericht door Roodstra »

Zelfde scheve stempel als de mijne ..
En scherpe randjes ..
Ik zou deze ds sinds kort als nep bestempellen

Plus dat volgens mij bij dat rzm teken een M*/** bij hoort .
Tenminste als ik t nu goed begrijp .
Ik ben nu ook benieuwt wat de experts zeggen



En terug gaan met de mijne is geen optie .
Een goede vriend van me die in de hobby zit waar ik m van heb ,
Heeft hem
Destyds ook als echt gekocht .
Ik bezit m nu al 1jaar ook . Heeft al die tyd in de vitrine gelegen .
Ik spaar isignes ds vandaar dat ik er 1 bezit

Kheb er nog 1 die is wel ouder!!
Afbeelding
Afbeelding

Wat vinden jullie van die ?
Laatst gewijzigd door Roodstra op 09 jan 2012, 23:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Intresse in Oa : duitse degelijkhijd
Mijn motto : Als het maar orgineel is mag ALLES
tevens ook als Aquariaan bezig
CollectorWo2
Lid
Berichten: 2344
Lid geworden op: 09 jan 2012, 23:14
Gegeven: 33 keer
Ontvangen: 35 keer

Re: SS Doodskop

Bericht door CollectorWo2 »

Mij stond bij dat erin de z een streepje hoort ook nog.
Maar weetniet of dat bij alles zo is :)
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

SS doodskopinsigne

Bericht door asjemenou »

Schijnwerper schreef:Die Totenkopf van Roodstra is een bekende fake ja, ooit nog een een gekocht jaren 90 tig voor 10 Gulden. Kosten ze destijds gemiddeld.
Inderdaad een bekende kopie. Zo'n zelfde kopie als Roodstra heb ik rond 1980 al eens aangekocht voor de prijs van een paar Gulden. Kun je nagaan hoelang dergelijke kopieën al vervaardigd worden of in omloop zijn. Originele SS doodskopinsignes waren toen ook al schaars en duur en ik heb de kopie toen alleen gekocht om te gebruiken voor exposities over de oorlog.
Het kopie doodskopinsigne is door de jaren heen flink door de (zoute) vingers gegaan en heeft zodoende een natuurlijke verwering gekregen.
Dus een verweerde/oud aandoende look is op zich geen garantie voor originaliteit. Ik heb 'm in een vitrine met andere Duitse militaria liggen.
Ik heb 'm al vele malen kunnen verkopen aan verzamelaars de 'm voor origineel hielden. Hoezeer heb je dan verstand van zaken?! Ik ben dan nog zo eerlijk om te vermelden dat het een kopie is maar dat doet niet iedereen.
Veel weet ik niet over SS militaria, maar dat de bevestigingspinnetjes op van die ronde schijfjes zijn bevestigd aan de achterkant dat wist ik dan weer wel. Dertig jaar geleden werden ze al nagemaakt en blijkbaar nog steeds. SS militaria is gewoon oppassen geblazen en het is een studie geworden om de originelen van de kopieën te kunnen onderscheiden.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Heavy Fuel

Re: SS Doodskop

Bericht door Heavy Fuel »

Die kop van Thunderbird is ook een kopie,om terug te komen op die van Roodstra.Dat is een kopie wat een Assmann voor moet stellen,echter bestaat een maker met alleen RZM41 niet. De enige die RZM 499/41 als kode heeft is Zimmermann.

Mvg
Willem
Roodstra
Lid
Berichten: 26
Lid geworden op: 17 aug 2010, 18:45

Re: SS Doodskop

Bericht door Roodstra »

En die 2 de die ik gepost heb ??
Was daar mee ?.
Ik dacht dat dat t 1ste model was (tenminste is mij vertelt)


Dat dat nummer van mn 1ste niet klopte rzm41 kwam ik ook achter vanmiddag :o
Intresse in Oa : duitse degelijkhijd
Mijn motto : Als het maar orgineel is mag ALLES
tevens ook als Aquariaan bezig
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: SS Doodskop

Bericht door Jan Klaassen »

Dat (het feit dat RZM41 niet bestaan heeft) is nog een goed punt ;)

De TK van Thunderbird lijkt mij inderdaad een even zo slechte fake...

De 2e van Roodstra ziet er in mijn, ongetrainde ogen, nog best goed uit, maar dat zegt nog niets... Zal eens kijken naar andere voorbeelden!
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: SS Doodskop

Bericht door Jan Klaassen »

Oh, ik weet trouwens niet of er 1ste of 2de modellen zijn oid, maar volgens mij zijn de eerste drie DK's uit dit topic bedoeld voor op de Schirmmutze, en is de tweede, door Roodstra getoonde, bedoeld voor op de kraagspiegels van de Panzertruppen...
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: SS Doodskop

Bericht door coco »

Als je er geen verstand van hebt, is het in deze wijs je mond te houden.
De 2de geposte doodskop van Roodstra is een Heer/Luftwaffe panzer doodshoofdje, heeft niets met de ss te maken.
Lijkt me zo op het eerste oog wel origineel.
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
jurgen
Lid
Berichten: 1787
Lid geworden op: 17 okt 2007, 22:52

Re: SS Doodskop

Bericht door jurgen »

Sowieso erg gevaarlijke materie. Tenzij je ze voor niets, persoonlijk uit de kast van een veteraan kunt plukken, zou ik altijd op zijn minst twee meter afstand bewaren. :wink:
Gebruikersavatar
koe op zolder
Lid
Berichten: 500
Lid geworden op: 12 mar 2011, 19:36

Re: SS Doodskop

Bericht door koe op zolder »

De tweede doodskop van Roodstra is heeft drie botten. Op de vroege modellen ss schirmmutze en op de ss kepie's hebben nog de schedels met drie botten gezeten. Echter ook de panzertruppen droegen de doodskoppen met drie botten. Dit model lijkt me een ss model, maar daar ben ik niet zeker van. Er is verschil tussen de panzermodellen met drie botten en de ss modellen met drie botten. Volgens mij zijn de ss modellen groter.

De doodskop was al van oudsher het symbool van de Duitse elite (kavalerie) en toen de ss ook hun eigen -elite- symbool zocht hebben ze de kavaleriedoodskop gepakt en het wat aangepast (een bot minder etc).
Naast de panzer en ss doodskoppen zijn er ook nog doodskoppen met een langgerekte schedel en eronder twee lange dunne bij elkaar gebonden botten die oorspronkelijk door Pruisische huzaren gedragen werd -en in de wo2 door bepaalde -kavalerie-eenheden gedragen werd tussen de kokarde en de adelaar op de stoffen hoofddeksels- en werd de doodskop gebruikt voor de 3e SS op de kraagtab en volgens mij ook welleens op de mouwband.
De panzer doodskop met drie botten werd trouwens ook door een aantal bepaalde kavalarie-eenheden op de stoffen hoofddeksels gedragen.

Pfoe, het is inderdaad een hele studie en ik besef dat ik daarnet een hele lastige zin heb opgeschreven :mrgreen: :zapped:
Correct me if i'm wrong! Het kan zijn dat ik het verkeerd begrepen of opgeschreven heb!

@Jan-klaassen, ga je je interesseren in wo2 militaria? :)
Altijd op zoek naar materiaal van (krijgs)gevangenen en andere vervolgingen! (wo2) Schroom niet en stuur een PB! Links zijn ook welkom! http://achterprikkeldraad.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: SS Doodskop

Bericht door coco »

Ik denk eerder dat de ss doodskoppen ging gebruiken omdat dat angst aanjaagd, dezelfde reden waarom huzaren ze gebruikte.

Ik neig wel na een vroege ss kop ipv een panzer.
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
Gebruikersavatar
Schijnwerper
Lid
Berichten: 688
Lid geworden op: 15 jul 2007, 04:07
Locatie: NH
Ontvangen: 4 keer

Re: SS Doodskop

Bericht door Schijnwerper »

Wel iedereen kent wel deze spreuk: Meine Ehre heißt Treue, Mijn Eer heet trouw, of beter vertaalt.
Mijn Eer is mijn trouw.
Deze preuk is geleend aan de trouwe Germaanse Teuto en Noordse strijders uit de oude tijden.
Die Streden tot de dood.
Beenderen stellen de wereld dodenrijk aan de andere kant van het graf voor.
Trouw tot de dood, tot over het graf heen.

Hoewel dat eigenlijk gezegt toe behoorde aan de Noordse en Germaanse mythologie.
De spreuk zelf is door Himler en SS gebruikt verschikkelijk besmeurd misbruikt door de SS misdaden.
En al gauw tegenwoordig linkt men deze spreuk alleen aan de SS en Dodenkampen.

Maar toch is deze spreuk en Doodskop met beenderen, niet helemaal verzonnen uit het niets.
Deels mythologie doch al beschreven door de Romeins consul, historicus, schrijver en redenaar, Publius Cornelius Tacitus. Hij beschreef al in 98 in zijn Germania ook de Germaanse oergod Tuisto (Teuto).

Maar de nederlaag die de Romeinen leden in het Teutoburger Woud in het jaar 9 tegen de Germaanse stam de Cherusken onder leiding van Arminius werd nog steeds gevoeld, en goed beschreven is door de Romeinen.

Noemden de Germanen ook wel de de moedige Teutoonse strijders krijgslieden, die hun leiders en elkaar trouw hebben gezworen tot het graf en zelfs over het graf heen tot in het dodenrijk.
Laatst gewijzigd door Schijnwerper op 10 jan 2012, 23:18, 2 keer totaal gewijzigd.
Böse Menschen haben keine Lieder.
Voorheen bekend als "Destruction" op dit forum.
Roodstra
Lid
Berichten: 26
Lid geworden op: 17 aug 2010, 18:45

Re: SS Doodskop

Bericht door Roodstra »

Dit topic word met de dag leuker en intresanter!!!
Intresse in Oa : duitse degelijkhijd
Mijn motto : Als het maar orgineel is mag ALLES
tevens ook als Aquariaan bezig
CollectorWo2
Lid
Berichten: 2344
Lid geworden op: 09 jan 2012, 23:14
Gegeven: 33 keer
Ontvangen: 35 keer

Re: SS Doodskop

Bericht door CollectorWo2 »

Word zeker interessanter :)
Dankje,ik had al vermoeden dat het fake was maar nu weet ik het zeker.
Plaats reactie