wat te doen, munitie ca. 8 mm kaliber?

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
Plaats reactie
harrydeleeuw
Lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 09 jan 2012, 20:22

wat te doen, munitie ca. 8 mm kaliber?

Bericht door harrydeleeuw »

Beste lezer,

Op ons terrein is wat munitie opgedoken. Hoogst waarschijnlijk uit wo2. Enkele clips van 5 patronen en losse patronen al dan niet met kogel.

Vreende was dat bij één clip de clip was vergaan tot een bonk roest en bij een andere juist de kogels en niet de clip. Dit heeft vast een electrolitische oorzaak, maar ik weet niet wat er in een kogel kan zitten.
Bij loswrikken van een patroon waar de clip nog redelijk was verscheen een rode / roze kleur rand rond het slaghoedje. Door afbreken van corrosielaag verscheen een glanzend scherp puntje in de punt van de kogel. Dat lijkt dus onder de mantel/lood te zitten.
De hulslengte is 57 mm, hals van de huls ca. 8mm (sorry geen schuifmaat), voet van de huls ca. 11,5 mm. De huls is er een met inkeping bij de voet, dus zonder uitstaande rand.
Verder waren er dezelde patronen, maar dan met lange en met korte bolvormige kogels. En patronen met ongeveer hetzelfde kaliber maar dan met uitstaande rand aan de voet. Wel met scherpe-punt kogels.
Tenslotte waren er hulzen zonder kogel maar met een kartonnen afdichtinge oid, waar gele korrels uit kwamen. Kruit? Geen van de patronen had een ingedeukte slaghoed.

Wat is dit voor soort munitie? Duits, Engels, Amerikaans .. ? Kan het gevaarlijk zijn!? Wat kan ik er het beste mee doen? Vuilnis, eod, politie?
Gebruikersavatar
Haplo
Lid
Berichten: 3616
Lid geworden op: 03 okt 2005, 17:39
Ontvangen: 1 keer

Re: wat te doen, munitie ca. 8 mm kaliber?

Bericht door Haplo »

Lijkt er op dat het Duits is of amerikaans.
Rode rand rond de slaghoed kan lak zijn.
Bolvormig kan Nederlands zijn, maar ook Duits gebruikt.
Degene met uitstaande rand lijkt commonwealth.
En de andere patronen met kartonnen afdichting lijkt mij voor geweer granaten.
Veel mogelijk dus.
Zonder foto's beginnen we helaas niet veel.

Afhankelijk van de hoeveelheid zijn er meerdere opties.
Vuilnis hoe dan ook niet.
Bij de vuilverwerking kan dit een hele hoop ellende en gevaarlijke situaties geven.
Als je een munitie verzamelaar weet die over de benodigde papieren bezit kan je daar eens contact mee opnemen.
De hulzen met kartonnen afdichting zijn wel interessante patronen namelijk.
Als het echt veel is EOD verwittigen en anders de politie.
Welke regio spreken we over?
Hoe dan ook, wees er gewoon even voorzichtig mee.
Mvg/Best regards, Sipke
ammo
Lid
Berichten: 3511
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Re: wat te doen, munitie ca. 8 mm kaliber?

Bericht door ammo »

Net wat haplo zegt, plaats even een foto.
Nemo Me Impune Lacessit
harrydeleeuw
Lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 09 jan 2012, 20:22

Re: wat te doen, munitie ca. 8 mm kaliber?

Bericht door harrydeleeuw »

Het zijn ongeveer 20 patronen, van alles wat. Het komt allemaal van een stukje bos van ongeveer 10x10 m nabij Tilburg.
Merkwaardig dat er zoveel verschillende bij elkaar liggen.
Foto volgen later.
harrydeleeuw
Lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 09 jan 2012, 20:22

Re: wat te doen, munitie ca. 8 mm kaliber?

Bericht door harrydeleeuw »

Onderstaand een plaatje van de losse puntige kogels.
Afbeelding
Dan dezelfde in een clip, waarbij de clip is verroest.
Afbeelding
De clip die nog redelijk intact is, maar de kogels juist verroest en deels afgebroken.
Afbeelding
Detail, volgens mij kan je het kruit (rechthoekige plaatjes) zien.
Afbeelding
Nog een detail van een puntje dat vrij kwam bij loswrikken van een patroon uit de clip.
Afbeelding
De kogel van het puntje heeft deze bodem.
Afbeelding
Verder nog de bolkoppen (lange versie).
Afbeelding
Met bodem.
Afbeelding
En de tapse patronen met rand (links nog een bolkop korte versie en rechts de tapse met rand en kartonafdichting).
Afbeelding
Bodem tapse met rand.
Afbeelding
En bovenkant van tapse met rand met karton en gele balletjes.
Afbeelding
Helaas kan ik niet meer foto's maken, omdat ik het vandaag allemaal heb ingeleverd bij de politie Delft.
Ben benieuwd wat ik allemaal in handen heb gehad. Ik vind het merkwaardig dat alles wat er boven kwam niet was afgegaan en dat er zoveel verschillende soorten lagen.
Gebruikersavatar
Haplo
Lid
Berichten: 3616
Lid geworden op: 03 okt 2005, 17:39
Ontvangen: 1 keer

Re: wat te doen, munitie ca. 8 mm kaliber?

Bericht door Haplo »

Zo te zien grotendeels 7,92x57 Duits.
harrydeleeuw schreef: Afbeelding
Dit is een Franse 7,5 MAS patroon gemaakt door Société Française des Munitions, Issy-les-Moulineaux
Mvg/Best regards, Sipke
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: wat te doen, munitie ca. 8 mm kaliber?

Bericht door racefiets »

Die met de bolle kogels zijn Belgische 7,65 x54 patronen voor het Belgische mauser geweer. De patronen waar de bolletjes uit komen zijn Franse 8x50R losse flodder. Deze hebben een holle houten kogel gehad die is afgebroken. De resten zie je nog zitten bij de hulsmond.
harrydeleeuw
Lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 09 jan 2012, 20:22

Re: wat te doen, munitie ca. 8 mm kaliber?

Bericht door harrydeleeuw »

Er ligt dus een meerderheid van Duitse kogels, een aantal Belgische en een aantal Franse losse flodders verspreid over een stukje bos van ca. 10 m x 10 m. Geen van allen afgevuurd (geen enkele van de patronen die ik hier had gevonden was afgevuurd, alleen een huls ca. 100 m verderop was wel afgevuurd). Is daar een verhaal bij te bedenken?
Munitiedepot van de Duitsers, die er ook andere type wapens op na hielden oid, en die is geexplodeerd?

Ik weet inmiddels dat een aantal Duitsers zich aan het einde van de oorlog zich hier ergens heeft verschanst en zijn aangevallen door geallieerde troepen, allicht Britse.
Gebruikersavatar
michiel01
Lid
Berichten: 3189
Lid geworden op: 18 jun 2006, 18:26
Locatie: De parel van het zuiden

Re: wat te doen, munitie ca. 8 mm kaliber?

Bericht door michiel01 »

In mei 1940 is er rond Tilburg redelijk gevochten tussen de Duitsers en Fransen.
Plaats reactie