Verificatievraag vermoedelijk scherf wo2

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
Plaats reactie
harrydeleeuw
Lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 09 jan 2012, 20:22

Verificatievraag vermoedelijk scherf wo2

Bericht door harrydeleeuw »

Beste lezers,
Wie kan mij vertellen wat voor scherven dit zijn:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Omdat het uit de omgeving van een ouder boerderij kwam dacht ik eerst een boeren gebruiksvoorwerp, maar volgens mij is het een scherf. Gaf een detector-ping alsof het een edelmetaal was, geen ijzer. Het ziet er echter wel uit als gietijzer maar is helemaal niet verroest terwijl het waarschijnlijk toch al een tijdje in de bodem zit.
Verder deze vermoedelijk handgranaatscherven? Gaf ook weer een piep alsof ik het romeinse goud vond waar ik naar op zoek was ..
Afbeelding
(de kogels er omheen zijn in een ander topic beschreven en zijn ingeleverd bij de politie Delft)
Scherven komen uit de bossen in de omgeving van Tilburg.
ammo
Lid
Berichten: 3511
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Re: Verificatievraag vermoedelijk scherf wo2

Bericht door ammo »

De scherven op de bovenste 3 foto,s zijn van een 119 ontsteker(brits), gebruikt op oa de 25Pr He granaten.
Nemo Me Impune Lacessit
harrydeleeuw
Lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 09 jan 2012, 20:22

Re: Verificatievraag vermoedelijk scherf wo2

Bericht door harrydeleeuw »

Bedankt! Hoe is het mogelijk dat je dit van zo'n stuk metaal kan bepalen.
Ook onvoorstelbaar wat voor spanningen er in dat metaal komen bij de explosie, gezien de wanddikte en de vervorming/ fragmentatie.
Het gaat kennelijk om een koper- (meest voorkomend) of zinklegering, wat de reactie van de detector verklaart. Google op ' 25 pr HE 119 detonator' geeft namelijk het volgende: http://nigelef.tripod.com/ammo.htm#FUZES waar de 119 fuze op de 25 ponder bij staat.
ammo
Lid
Berichten: 3511
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Re: Verificatievraag vermoedelijk scherf wo2

Bericht door ammo »

harrydeleeuw schreef:Bedankt! Hoe is het mogelijk dat je dit van zo'n stuk metaal kan bepalen.
Ook onvoorstelbaar wat voor spanningen er in dat metaal komen bij de explosie, gezien de wanddikte en de vervorming/ fragmentatie.
Het gaat kennelijk om een koper- (meest voorkomend) of zinklegering, wat de reactie van de detector verklaart. Google op ' 25 pr HE 119 detonator' geeft namelijk het volgende: http://nigelef.tripod.com/ammo.htm#FUZES waar de 119 fuze op de 25 ponder bij staat.
ik verzamel en bestudeer al 25 jaar munitie(wo 2)dus vandaar, En dit natuurlijk legaal.

De scherven op de onderste foto, zijn van een geleide band, die om de granaten zit.
Waarschijnlijk brits, voor de 3,7 4,5 en de 5,5 inch ?Kan je niet precies zeggen voor welke.
Nemo Me Impune Lacessit
harrydeleeuw
Lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 09 jan 2012, 20:22

Re: Verificatievraag vermoedelijk scherf wo2

Bericht door harrydeleeuw »

Ze lagen in hetzelfde gebied als de 25 ponderontsteker, allicht dat ze dan daar bij horen. Het metaal is ook weer corrosiebestendig en geeft een mooi signaal (geen ijzer) op de detector. In het gebied ligt het verder vol met ijzeren scherven, vaak sterk aangetast. Grootte van de scherven van ca. 5x5 cm2 tot ca. 10x 30 cm2 en een wanddikte van enkele milimeters tot (naar schatting) een centimeter.
Plaats reactie