Identificatie Mes

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
Plaats reactie
Viper76
Lid
Berichten: 35
Lid geworden op: 24 jan 2012, 14:20

Identificatie Mes

Bericht door Viper76 »

[img=http://img521.imageshack.us/img521/2186/img4107p.th.jpg]

[img=http://img267.imageshack.us/img267/449/img4106g.th.jpg]

[img=http://img694.imageshack.us/img694/6155/img4105r.th.jpg]



Hallo iedereen,

Ik heb dit mes van ooit van mijn vader gekregen. Meer kon hij er ook niet over vertellen. Op het mes staat "Rehwappen Solingen". Nu weet ik dat deze fabrikant vele messen en bayonetten heeft gefabriceerd. Mijn vraag is eigenlijk is dit een oorlogsmes? en wat voor soort mes is het eigenlijk?

Alvast bedankt voor de reacties.
Gebruikersavatar
Schijnwerper
Lid
Berichten: 688
Lid geworden op: 15 jul 2007, 04:07
Locatie: NH
Ontvangen: 4 keer

Re: Identificatie Mes

Bericht door Schijnwerper »

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Voortaan je foto's uploaden en (Forum Code) kiezen! :x Zo moeilijk is dat toch niet :/

Intressant mes ja, toevallig heeft een oude maat van mij zo'n mes gehad, en later toen ie hem een keer mee nam naar de Ardennen verloren :(
Met die houten heften heb ik hem niet eerder zo gezien.
Meestal is het heft van de dolk mes overtrokken met dunne lederen smalle stroken leer netjes dun.
Eigenlijk is het een Wurfstiefel Messer.
Een werp mes dolk aangezien ie perfect in balans is en er goed mee kan werpen.
Vroeger wel eens gedaan met dat mes in het bos.
De Bundeswehr gebruikt ook nog een moderne variant van dat type mes voor speciale eenheden.

Het leuke is dat ik jaren terug er zelf ook een vond met de detector :D tijdens een ongraving van een zeer grote Kriegsmarine Bunker, nadat ze daarzo meters zand hadden weggegraven.
Mijne is van het merk: Emil Voos Solingen.
Die ik vond was weer met touw overtrokken, waarschijnlijk was het leer van het heft er toen dertijd af, en heeft een soldaat dat toen weer met touw netjes overtrokken.
Die van mijn maat was ook van een andere merk, geen idee meer welke.

Waarschijnlijk heeft die soldaat het mes zelf prive mee genomen, aangezien het niet een standaard en officieel uit gerijkt mes is door het leger.
Denk zelf dat het mes wel ouder is dan Wo2.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Böse Menschen haben keine Lieder.
Voorheen bekend als "Destruction" op dit forum.
Viper76
Lid
Berichten: 35
Lid geworden op: 24 jan 2012, 14:20

Re: Identificatie Mes

Bericht door Viper76 »

Schijnwerper,

Dat lijkt wel op elkaar zeg. Gaaf verhaal van jouw mes. Ben nu toch wel benieuwd of er meer reacties komen. Ik heb nog geprobeerd om de houten heften eraf te halen maar durfde het uiteindelijk niet aan. Ik wilde zo proberen of daar nog een jaartal of fabrieks nummer in te vinden is. Dat van die foto's heb ik zo gedaan wat beschreven stond in het forum (via Image Shack) maar zal wel iets verkeerd hebben gedaan.
Gebruikersavatar
Schijnwerper
Lid
Berichten: 688
Lid geworden op: 15 jul 2007, 04:07
Locatie: NH
Ontvangen: 4 keer

Re: Identificatie Mes

Bericht door Schijnwerper »

Sjah lastig mes, is ook bijna niets te vinden aan informatie op het Net zelf over dit mes dolk, heel wat uurtjes gezocht.
Ook op verschillende Engelse en Duitse benamingen ervan, niets kunnen vinden.
Wel weet ik dat het van zeer hogekwaliteits staal is gemaakt, zeg maar spoorweg staal.
Hard en taai staal.

Natuurlijk vonden we meer leuke dingen rond die bunker toendertijd.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Böse Menschen haben keine Lieder.
Voorheen bekend als "Destruction" op dit forum.
Viper76
Lid
Berichten: 35
Lid geworden op: 24 jan 2012, 14:20

Re: Identificatie Mes

Bericht door Viper76 »

Dat zijn leuke vondsten zeg. Echt gaaf als jezelf iets in de grond vindt. Ja, dat mes.......ik heb vandaag ook nog even gespeurd maar helemaal niets!!!!. Dat mes van jou lijkt er nog het meeste op(Lol). Maar goed ik wacht af misschien dat ooit iemand het nog herkend.
Plaats reactie